Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp angående BIOS


matbe

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en tre år gammal dator (HP DX2450) som nyligen kraschade. Installerade om XP vilket fungerade hyfsat, fick i alla fall igång datorn men hade lite problem med drivrutiner som inte fanns. Gick således in på HP:s hemsida och i min okunnighet laddade jag ner de drivrutiner som fanns till min dator och installerade dessa. Bla en BIOS-uppdatering. Hade ingen aning om vad det var till för, men när datorn hängde sig under installationen så startade jag om den (vilket jag precis läste att man absolut inte ska göra) och efter det händer detta.

En svart skärm kommer upp med texten:

"BIOS ROM checksum error"

Den går även igenom diskenheterna som finns på datorn och försöker boota därifrån vilket inte funkar.

Jag sätter i XP-skivan och startar om datorn. Den kan hitta skivan men kan inte starta upp.

Vad ska jag göra? Är det värt att fixa, jag har extremt dålig koll på det här som ni kanske märkt.

Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej! Jag har en tre år gammal dator (HP DX2450) som nyligen kraschade. Installerade om XP vilket fungerade hyfsat, fick i alla fall igång datorn men hade lite problem med drivrutiner som inte fanns. Gick således in på HP:s hemsida och i min okunnighet laddade jag ner de drivrutiner som fanns till min dator och installerade dessa. Bla en BIOS-uppdatering. Hade ingen aning om vad det var till för, men när datorn hängde sig under installationen så startade jag om den (vilket jag precis läste att man absolut inte ska göra) och efter det händer detta.

En svart skärm kommer upp med texten:

"BIOS ROM checksum error"

Den går även igenom diskenheterna som finns på datorn och försöker boota därifrån vilket inte funkar.

Jag sätter i XP-skivan och startar om datorn. Den kan hitta skivan men kan inte starta upp.

Vad ska jag göra? Är det värt att fixa, jag har extremt dålig koll på det här som ni kanske märkt.

Mvh Mattias

 

Om det går kan du gå in i BIOS och kontrollera att datorn bootar (startar) på CDROM.

 

http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

 

Checka också kablarna till och från hårddiskar och CDROM:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

d

Om det går kan du gå in i BIOS och kontrollera att datorn bootar (startar) på CDROM.

 

http://www.hiren.inf...bios-boot-cdrom

 

Checka också kablarna till och från hårddiskar och CDROM:en.

 

Händer noll och ingenting tyvärr...

 

Edit: Lås eller ta bort tråden, jag köper en ny dator istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Motherboard_92

Får man fråga vad som hände med datorn sen ?

Det är inte så att man skulle kunna få ta över den eller någe?

Jag tror att jag har en lösning på ditt problem. om du fortfarande vill ha kvar datorn så att säga eller om du fortfarande har den kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...