Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI mini konverter fungerar inte


Vesign

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt ny dator.

 

Min gamla dator kopplade jag till tv:n via en hdmi-kabel.

 

Nu använder jag exakt samma kabel för att koppla ihop min nya dator, med samma tv som innan. Problemet är att grafikkortet, ett Nvidia Geforce GTX 560 Ti, bara har en HDMI-mini port.

Så jag har köpt en konverter.

 

Datorn hittar min tv, men jag får ingen bild på tv:n.

 

Kollar jag i Nvidias kontrollpanel så står det att min tv inte stödjer HDCP, men den ska stödja full HD, och dessutom fungerade det med min gamla dator.

 

Så frågan är vad som är fel?

Har jag köpt fel konverter, finns det lika?

Någon som vet?

Jag har köpt en HDMI Hona - HDMI Typ C Guld, denna här:

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2557

 

Beror det på att denna bara är enkelriktad kanske, in, och inte ut?

Vad innebär hona och hane, och typ c?

 

MVH Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du kan har rätt, att det är en enkelriktad kontakt.

men samtidigt vette tusan om adaptern ska vara det, det borde bara vara en passiv koppling av kontakter.

 

Hona - kontakt du stoppar in andra kontakten i

Hane - kontakt du stoppas in i andra kontakten.

Ja, som mellan könen... en liten sexuell handling mellan kontakterna kan man säga.

Typ c - storleken, dvs HDMI mini.

 

Men - vad har du för TV? Om du byter HDMI-kontakt på TVn, någon skillnad?

 

Sista ord - skarvar i kablar är alltid en risk, en felkälla. Kanske fungera bättre om du skippar adapter och köper en kabel:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98371

exempelvis?

 

men som sagt, vad för TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då måste jag ju ha en hona i detta fallet, eller hur?

 

Jag har bytt och testat alla HDMI-kontakterna(3st) på tv:n, men det fungerar inte i någon av dem. Det är en Samsung LE46M87BD.

Men det fungerade ju på den, med min gamla dator, som då ifs hade en vanlig HDMI port.

 

Jo jag skulle bara kunna köpa en ny kabel.

Men den jag har nu är dragen i väggarna när vi renoverade, så det är därför jag helst har kvar och använder den.

 

Några fler idéer?

 

MVH Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, sorry. Din Tv ska klara HDCP då där kan inte felet ligga.

 

Kolla med exempelvis Kjell&Co, om du har en butik i närheten, om du kan köa en kabel på öppet köp och testa den. De brukar ha förpackningar som tillåter detta.

 

Om nu nya kabeln fungerar kan du kanske använda den gamla för att dra den genom väggen? Borde väl gå att ersätta den som finns där?

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får kanske testa och köpa en ny kabel istället.

 

Nja, HDMI kontakterna är ganska stora, så de kommer inte in i det röret i väggen tyvärr.

 

Tack för hjälpen iaf..:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till.

 

Nja, HDMI kontakterna är ganska stora, så de kommer inte in i det röret i väggen tyvärr.

Trist. Visserligen inte en tanke man vill tänka dagen man bygger anläggningen men att lägga in lite större kanalisation än vad man måste är inte fel, kablar kan bli utdaterade eller gå sönder.

 

Vet inte om jag ska hoppas på att en ny kabel löser det hela eller ej, kanske vore enklast om det konstaterades att det är grafikkortet det är fel på. För att utreda var det felar måste du testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat den gamla kabeln med adaptern i, och kopplat den till min dataskärm, och då fungerar det. Så då är det ju inget fel på grafikkortet eller kabeln med adaptern.

Men det fungerar alltså inte på tv:n.

 

Så då måste det vara fel på tv:n va?

 

Kontigt eftersom det fungerade förra veckan, med min gamla dator.

Sen bytte jag bara dator och satte kabeln i den, med en adapter då, men så fungerar det inte längre.

 

Det kan inte bara vara någon inställning på tv:n eller datorn?

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vette tusan. Har du kvar gamla dator? Eller möjlighet att låna annan dator som du kan ansluta till TVn?

Testat byta HDMI-kontakt på TVn?

Testat HDMI kontakten på TVn med annan utrustning med HDCP, exempelvis en Blurayspelare?

 

testa testa testa...

 

HDMI-kontakter kan gå sönder men det händer inte ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...