Just nu i M3-nätverket
Jump to content

HP mini seg!

Danne6

Recommended Posts

Har en HP mini som hackar lite när man kollar på youtube filmer.

Sen så installerade jag externt ljukort creative fi-x och ljudkortet får störningar och bryter ljudet när man använder annan program tex när man surfar eller öppnar ny program.

Så jag undrar då ska de här datorerna va så eller är det ngt fel på min dator.

Har nyligen kört återställning på den och datorn är knappt använd.

HP mini 210-1000

260gb hd

2gb ram

Intel atom N450 1.66ghz

Grafik minne 64mb / delat 192mb / tillgängligt 256mb

Robin Sundsvall

Hej Danne

Det här kan bero på flera orsaker.

Förekommer det endast på internet eller är det ett ihängande problem vid vanligt datoranvändande?

Är det endast på Youtube eller annan flashkompatibel hemsida som det här visar sig på.

[log]Orsak 1 - Flash

Flash behöver vara installerat.

http://get.adobe.com/se/flashplayer/

Använder du fler webbläsare skall flash isntalleras på varje webbläsare för att bäst fungera[/log]

[log]Orsak 2 - Uppdateringar & drivrutiner

Innan du börjar installera ny mjukvara och använda datorn för eget bruk bör du alltid hämta hem dem senaste uppdateringarna till datorn med färskt installerade drivrutiner direkt ifrån tillverkarens hemsida. Leta efter uppdateringar med Windows Update är ett måste.

Datorn skall ha startats om minst 5 gånger innnan du är klar. Om det här inte har gjorts vid nystart är det troligen där probelemt sitter.[/log]

[log]Orsak 3 - Damm

Damm kan förhindra datorns sätt att arbeta och få datorn att upplevas som seg och "hackig". Är datorn välanvänd eller är i smutsig miljö finns risken att tjockt brunt damm exempelvis blockerar flödet mellan kylfäns och fläkt vilket kan riskera farlig överhettning. Dessutom kan damm ta eld.

Om du använder en bärbar dator och ligger inom garantin, rekommenderar jag att du skickar in datorn på service för rengöring av elektriska komponenter. Då fixar certifierat professionell personal jobbet åt dig. På service används ESD-påsar, och ESD-band för att minimera risken för kortslutning. Dessutom använder man en elektronisk dammsugare för att inte riskera att skada komponenterna med hårdplast eller starkt sug. Är den utanför garantin är du inte skyldig att följa några hårvaruregler. Öppna datorn och sug rent. Har du inte verktyg kan du ha handen på ett element eller chassit för att inte riskera kortslutning. Undvik även helteäckningsmattor ;-)[/log]

[log]Orsak 4 - Partitionsfel

När datorn formateras eller installerar ett operativssytem läggs det på en s.k. partition. Partitionen skall endast vara en, det har förekommit fall där jag har sett datorer med 6 olika partitionsutrymmen, 1GB/st. Det innebär att utrymmet inte har blivit partitionerat ordentligt. Det här betyder att datorn måste jobba onödigt många steg för varje kommando som görs. Se datorns totala utrymme och den utlovade storleken på hårddisken för klarhet i detta.. Notera att det går 1024mb/gb men hårddiskutrymmen räknar 1000mb/gb.[/log]

Om problem fortf kvarstår så löser vi det här över forumet när det kommer. I värsta fall bör du formatera om, om inget av stegen fungerar.

Ett stort lycka till!

Inget stämmer in. Men tack ändå.

Datorn blir bara seg när jag kopplar in det externa ljudkortet, tex om jag höjer volymen så fortsätter datorn att höja den till max efter att jag har slutat att trycka på fjärrkontrollen.

Har testat ljudkortet i annan dator och den fungerar som det ska.

Känns som om att datorn är bara skit och inte klarar av mer än så.

Robin Sundsvall

Det låter som ett betydlgit enklare problem.

Det kan ha att göra med drivrutin, moderkortsport eller glapp i någon kontakt. har du testat att koppla in ett annat ljudkort i den felande datorn? Val av rätt drivrutin är jätteviktigt.

Det finns en särskild drivrutin för dem datorer jag och mina kollegor har direktsupport på, en drivrutin för powerlisten.

Gör en edit när jag hittar den.

Kan även ha att göra med chipset drivrutin. Uppdatera dessa drivrutiner och återkoppla hit hur det gick.

Uppdatera ljuddrivrutiner här (Windows 7, 32-bit)

IDT HD-ljuddrivrutin (High-definition)

Uppdatera chipsetdrivrutiner här (Windows 7, 32-bit)

Drivrutin för Intel Chipset

På återseende!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...