Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DDoS och bredbandsbolaget gör inget åt att deras kunder utför ddos attackerna


roland-tdb

Rekommendera Poster

I ett bra tag så har vi varit ikontakt med Bredbandsbolaget i form av e-mail samt telefon kontakt angående att dom har en kund som är hemmahörande Norrköpings området som med bedriver den public hublist för Direct Connect! Och vi har under 2 års tid anmält en kund dom har eftersom denna sysslar med överbelastnings attacker samt hot mm.

 

 

Och under 2 års tid när Bredbands bolaget fått in väldigt detaljerad information som har framvisat att deras kund gjort sig skyldig till överbelastnings attacker! Men Bredbandsbolaget gör inget åt det utan låter deras kund hålla på år ut och år in med samma skit! Igår började det igen och denna gång så gjorde vi igen en abuse anmälan med tid datum tidzone och log för där denna rolex som han kallar si i direct connect attackerade hade en brandväggs filter som avslöjade varifrån attacken kom ifrån! Och vi loggade in och det var på hans egen server där han satt upp ett hubsoft verlihub och då ett lua script som gör att du kan skapa en attack kallad connecttome commando och vilket innebär att du använder alla userna på dc hubbens ip nr och kör en attack emot ett ip:port och attacken blir en så kallad DDoS attack!

 

 

Denna person var med delaktig i den så kallade attacken Payback där han ifrån sin hublista visade var man kunde ladda ner denna trojan och bli en del utav opration payback.

 

 

Och denna person Rolex finns med i detta forum för han går ofta in så fort hans namn nämns och skickar falska loggar till administratörerna i eforum så trådarna stängs ner! Så sanningen inte ska komma fram att han sysslar med en väldigt kriminell verksamhet i det omtalade P2P Direct Connect

 

 

 

Ja jag hoppas denna tråd får finnas kvar och att IDG verkligen inte denna gång stänger ner denna tråd för då är det lite underligt helt ärligt! För när det gäller it brott så ska dom med fram komma och inte döljas.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Och vi har under 2 års tid anmält en kund dom har eftersom denna sysslar med överbelastnings attacker samt hot mm.

 

Vad är det för hot då?

 

Har denne man epostat hoten?

 

Skicka in eposten där hoten finns nedskrivna tillsammans med allt det andra ni skickar till Abuse.

 

Komplettera gärna med Polisanmälan, som Monshi också skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hot då?

 

Har denne man epostat hoten?

 

Skicka in eposten där hoten finns nedskrivna tillsammans med allt det andra ni skickar till Abuse.

 

Komplettera gärna med Polisanmälan, som Monshi också skriver.

 

 

 

Ja det går att anmäla problemet är bara att få en polis som förstår sig å IT för kommer du till en vanlig polis så fattar dom knappt hur man loggar in på en dator! Och då är det svårt att få ut något av anmälan för dom ser inte alvaret med det:)

 

 

Abuse till Bredbands bolaget med både ip log samt attackerna som framvisar att detta ip nr är orsak till det tidzon datum tid! och ändå bryr sig inte bredbands bolaget om att göra något tyvärr är det så idag med visa internets bolag dom är mer intresserad utav kunder och bryr sig inte om kunderna är busar. Det enda som ska fungera på dessa internets företag är om polisen inkommer med en begäran! Men då kommer vi till en ny historia Då plockar internets företagen ut massa kostnader till polisen som dom får betala för att få ut uppgifter om internets företagets buse.

 

En sak som varje internets leverantör skulle egentligen själv ta hand om utan att polisen måste gå in.

 

Verkligheten är tyvärr så tråkig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ja det går att anmäla problemet är bara att få en polis som förstår sig å IT för kommer du till en vanlig polis så fattar dom knappt hur man loggar in på en dator! Och då är det svårt att få ut något av anmälan för dom ser inte alvaret med det:)

 

Det enda Polisen förstår sig på är att jaga fildelare. Då är det banne mig fart på dom.

 

Polisen är dom som kan få fram adressuppgifter och eventuellt gripa mannen. Om dom nu ser brottet så allvarligt att fängelse finns på straffskalan. Tror knappt det. Internet är tyvärr rena vilda western stundtals.

 

Irriterar det dig och dina grannar kan ni alltid byta internetleverantör.

 

Då kan mannen sitta där och attackera i lugn och ro. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda Polisen förstår sig på är att jaga fildelare. Då är det banne mig fart på dom.

 

Polisen är dom som kan få fram adressuppgifter och eventuellt gripa mannen. Om dom nu ser brottet så allvarligt att fängelse finns på straffskalan. Tror knappt det. Internet är tyvärr rena vilda western stundtals.

 

Irriterar det dig och dina grannar kan ni alltid byta internetleverantör.

 

Då kan mannen sitta där och attackera i lugn och ro. :)

 

Så sant så :D ge dom ett ip nr tror det det är crypterad kod man visar dom hahahahhaahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja fast om man gör en Polisanmälan så avskrivs inte denna med automatik, utan först efter det att en utredare tittat på ärendet och beslutar om det skall läggas ned eller gå vidare till Åklagare. Och Polisen har utredare för IT-brott, även om dessa inte finns inom alla Polismyndigheter.

 

Rikskriminalpolisens råd avseende IT-incidenter och polisanmälan » IT-rätt » IT-brott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en polisanmälan är ju såklart på sin plats om du/ni utsatts för medvetna och upprepade överbelastningsattacker.

Frågor och tips om brott på internet kan lämnas till IT-brottssektionen på e-post itbrott@rkp.police.se

 

Se till att skicka med så mycket och så detaljerad information som möjligt. Var även saklig och förklara tydligt på vilket sätt som du/ni blivit utsatta för brott.

 

Ja jag hoppas denna tråd får finnas kvar och att IDG verkligen inte denna gång stänger ner denna tråd för då är det lite underligt helt ärligt! För när det gäller it brott så ska dom med fram komma och inte döljas.
Eforum stänger absolut inte ned trådar lättvindigt. Så länge som de som skriver håller sig till svensk lag och eforums regler så behålls allt som skrivs.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tycker ju faktiskt att dessa internets företag som säljer ut internets tjänster till kunder bör med ta sitt ansvar! För vi ska egentligen inte behöva ringa till polisen i sådana fall som när en kund ex. kör överbelastnings attacker! För finns där log på attacken med tid,datum och time zone och en log på själva attacken så ska det räcka en bit om du skickar till abuse gruppen för då denna internets leverantör som har en buse till kund.

 

 

Men vi har faktiskt märkt att skickar du en abuse report till Bredbandsbolaget AB så händer där ingenting! Dom verkar inte ens bry sig. Man kan ju faktiskt undra om den abuse gruppen verkligen existerar eller det är en tom e-mail adress.

 

 

Jag skulle med vilja säga såhär är du IT brottsling och vill hålla på med överbelastnings attacker och sprida virus mm. då är

 

Bredbandsbolaget AB dit säkra val Internets företaget som inte gör något ut när folk gör abuse emot dig!

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt - hur enkelt är det inte för dig att skapa dessa loggar, dvs falsifiera dem.

 

jag anklagar inte dig för det, jag tror inte du har gjort det. Jag bara menar att digitala spår insända av en part i målet inte kan garanteras vara korrekta, de kan ha manipulerats. Om min ISP stängde av mig en dag för att en annan anklagar mig för något liknande detta skulle jag bli minst sagt putt.

 

Dock - min ISP borde kanske utreda, de kan väl ganska enkelt kontrollera den trafik som en användare genererar, söka mönster i den. Om de har sådan utrustning, jag är inte säker på att de har det.

Frågan är dock, ska de agera polis?

 

med andra ord, skaffa "bevis" genom en tredje part så kanske du får framgång. Alltid en styrka att ha någon annan, pålitlig, som kan styrka ens påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt - hur enkelt är det inte för dig att skapa dessa loggar, dvs falsifiera dem.

 

jag anklagar inte dig för det, jag tror inte du har gjort det. Jag bara menar att digitala spår insända av en part i målet inte kan garanteras vara korrekta, de kan ha manipulerats. Om min ISP stängde av mig en dag för att en annan anklagar mig för något liknande detta skulle jag bli minst sagt putt.

 

Dock - min ISP borde kanske utreda, de kan väl ganska enkelt kontrollera den trafik som en användare genererar, söka mönster i den. Om de har sådan utrustning, jag är inte säker på att de har det.

Frågan är dock, ska de agera polis?

 

med andra ord, skaffa "bevis" genom en tredje part så kanske du får framgång. Alltid en styrka att ha någon annan, pålitlig, som kan styrka ens påståenden.

 

Med tid,datum,timezone kan dom kolla i sina loggar ifrån internets trafiken från då denna buse haft under denna tid och kan då med styrkas! Och ska vi ta då en sak till Polisen hanterar inte denna sorts brott och helt ärligt vet du vad det skulle kosta om alla ringe polisen för att dom blir utsatta för överbelastnings attacker el. dyl. När det räcker att en internets leverantör tar sitt ansvar.

Och oftast börjar en isp leverantör med varning Och att dom ska undersöka sin dator för virus! Och fortsätter det blir dom avstängda.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen som säger emot det. Frågan är vad som skall åstadkommas genom denna tråd. Enligt dig så händer ingenting vid abuseanmälan, då är det väl bra att vi har rättsvårdande myndigheter som kan ta tag i frågan och utreda sakförhållandet samt avgöra om det är ett lagbrott. Om det inte är ett lagbrott så torde åtminstone en förfrågan från förundersökningsledare till ISP få densamme att agera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen som säger emot det. Frågan är vad som skall åstadkommas genom denna tråd. Enligt dig så händer ingenting vid abuseanmälan, då är det väl bra att vi har rättsvårdande myndigheter som kan ta tag i frågan och utreda sakförhållandet samt avgöra om det är ett lagbrott. Om det inte är ett lagbrott så torde åtminstone en förfrågan från förundersökningsledare till ISP få densamme att agera.

 

Vad jag vill mena på är följande om staten gick in och satt en lag som tvingade alla våra ISP leverantörer att ta sitt ansvar för deras kunder som dom då säljer tjänsten med internets förbindelser till dom! Och är det då en buse i deras när så ska i första hand om brottet inte är så alvarligt att polisen måste kopplas in! Om brottet är i större skala så att säga. Men är det sådana brott så som spridning av virus former eller att dom kör överbelastnings attacker! Då tycker jag att det internets företaget i första hand som ska faktiskt ta sitt ansvar! Och inte som många utav våra ISp leverantörer faktiskt gör dom säger du får vända dit till polisen! Och vänder du dig till polisen med då denna typ av IT brott så helt ärligt polisen har varken tid eller riktig kunskap att handskas med denna sorts av brott. Vist polisen har ju med IT poliser som både sitter i Stockholm på rix samt i GBG och M-Ö som om dom vill skulle kunna handskas med detta. Inte för att försvara polisen men hallå vet ni hur mycket utredningar med ex. pedofil brott och dyl. IT polisen sitter varje dag och ska leta info och dyl.

 

Och så kommer en enskild individ in med en polis anmälan ag är attackerad av någon form av överbelastnings attack!

 

Om polisen skulle göra något åt detta det skulle säkert ta 5- 1 år innan dom ens hade tid och titta på ärende och troligast då skulle bevisföringen vara borta.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju också att det skrivs en lag som kan fungera, men att ha en tvingande lag, är ingen lösning, det måste ju då skrivas på ett sådant sätt så att det utom allt tvivel inte kan misstolkas, och det är i stort sett omöjligt.

 

Och vem ska sätta ribban om hur allvarligt brottet är?

 

Som i alla brott, så är det enligt svensk lag bevis som gäller för fällande dom.

Alla är oskyldiga till dom blivit överbevisade, och det är inte så lätt att fälla någon som begår ett it-brott idag, krävs mycket bevis, och att tolka lagen rätt, och en del annat.

 

Sedan undrar jag också en annan sak, du påstår i ditt första inlägg att det finns en registrerad person här på eforum som

varit delaktig i den så kallade attacken Payback där han ifrån sin hublista visade var man kunde ladda ner denna trojan och bli en del utav opration payback.

 

 

 

Och denna person Rolex finns med i detta forum för han går ofta in så fort hans namn nämns och skickar falska loggar till administratörerna i eforum så trådarna stängs ner! Så sanningen inte ska komma fram att han sysslar med en väldigt kriminell verksamhet i det omtalade P2P Direct Connect

Men nu är det ju så om man tittar, så har denna Rolex aldrig skrivit något inlägg, inte ett enda, så du får gärna visa något som personen skrivit här enligt vad du vet?

Annars bör du inte gå ut med sådant påstående.

 

Men som Cluster säger, denna tråd ger inte så mycket info längre, så det finns ingen vits med att fortsätta längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju också att det skrivs en lag som kan fungera, men att ha en tvingande lag, är ingen lösning, det måste ju då skrivas på ett sådant sätt så att det utom allt tvivel inte kan misstolkas, och det är i stort sett omöjligt.

 

Och vem ska sätta ribban om hur allvarligt brottet är?

 

Som i alla brott, så är det enligt svensk lag bevis som gäller för fällande dom.

Alla är oskyldiga till dom blivit överbevisade, och det är inte så lätt att fälla någon som begår ett it-brott idag, krävs mycket bevis, och att tolka lagen rätt, och en del annat.

 

Sedan undrar jag också en annan sak, du påstår i ditt första inlägg att det finns en registrerad person här på eforum som

Men nu är det ju så om man tittar, så har denna Rolex aldrig skrivit något inlägg, inte ett enda, så du får gärna visa något som personen skrivit här enligt vad du vet?

Annars bör du inte gå ut med sådant påstående.

 

Men som Cluster säger, denna tråd ger inte så mycket info längre, så det finns ingen vits med att fortsätta längre.

 

Hmm det är väldigt enkelt att gå in med andra namn i eforum samt eftersom vi fram la på detta vis så blir det ju inte så roligt för personen ifråga att börja messa och skicka massa anmälningar på tråden

 

Sedan så är det väl alltid bra att väcka en debatt om hur verkligheten är i vårat rättsystem med ISP leverantörerna mm.

Och jag får en känsla utav att du gärna vill att denna tråd försvinner! Stör den dig på något vis ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan en konstig sak som jag ser alla svar vi fått ifrån denna tråd kommer ifrån IDG medlemmar som är då Grupp: Moderatorer!

 

Jag trodde idg forum var för att dom vanliga medlemmarna skulle få tycka till inte att Grupp: Moderatorer är inte och diskuterar om att tråden inte leder någon vart.

 

Jag upplever som dom som driver sidan vill gärna ta bort tråden! Och det känns då inte roligt.

 

För trådens innehåll är något som gäller alla som köper internets tjänst ifrån våra olika Internets leverantörer vi har i Sverige! Samt då hur saker och ting i verkliga livet fungerar.

 

Jag tycker det är en viktig sak att ta upp.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Sedan en konstig sak som jag ser alla svar vi fått ifrån denna tråd kommer ifrån IDG medlemmar som är då Grupp: Moderatorer!

Stämmer Ej.

 

Och vad jag tycker i frågan har jag nog redan redogjort för i mitt tidigare inlägg. Har du kollat på länken jag bifogade?

Att utgå från att Polisen inte har tid eller att dom utan vidare inte skulle behandla ditt ärende kan du ju inte veta förrän du isåfall väljer att göra Polisanmälan.

Kom ihåg att den som tar emot anmälan troligen inte är kunnig i IT-relaterade frågor, därför skall råden hur denna anmälan görs helst följas, som står i länken.

IT-utredaren är ju troligen inte samma person som tar emot anmälan.

 

Är det belastningsattacker tycker jag nästan det borde finnas rum i lagstiftningen för detta - om än inte med just det ordet/benämningen.

Sabotage, otillåtet brukande, etc. etc. Jag är ej kunnig i dom juridiska aspekterna och dess termer.

 

Förresten - vad skulle hända om du igen kontaktar Abuse och nämner att du har för avsikt att Polisanmäla?

Mvh

 

[Edit] Rikskriminalpolisens råd avseende IT-incidenter och polisanmälan » IT-rätt » IT-brott

Citat:

 

Observera dock att personalen i polisstationens reception inte alltid har kunskap om IT-relaterade brott varför man kan behöva beskriva det inträffade med hänsyn till detta. Det finns även personal vid de lokala polismyndigheterna som kan ge råd beträffande IT-relaterade brott. Inom många polismyndigheter finns specialutbildade poliser som kan kontaktas. Uppge ej hemliga uppgifter i själva anmälan utan lägg dessa i en bilaga. (Viss del av anmälan kan bli offentlig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer Ej.

 

Och vad jag tycker i frågan har jag nog redan redogjort för i mitt tidigare inlägg. Har du kollat på länken jag bifogade?

Att utgå från att Polisen inte har tid eller att dom utan vidare inte skulle behandla ditt ärende kan du ju inte veta förrän du isåfall väljer att göra Polisanmälan.

Kom ihåg att den som tar emot anmälan troligen inte är kunnig i IT-relaterade frågor, därför skall råden hur denna anmälan görs helst följas, som står i länken.

IT-utredaren är ju troligen inte samma person som tar emot anmälan.

 

Är det belastningsattacker tycker jag nästan det borde finnas rum i lagstiftningen för detta - om än inte med just det ordet/benämningen.

Sabotage, otillåtet brukande, etc. etc. Jag är ej kunnig i dom juridiska aspekterna och dess termer.

 

Förresten - vad skulle hända om du igen kontaktar Abuse och nämner att du har för avsikt att Polisanmäla?

Mvh

 

[Edit] Rikskriminalpolisens råd avseende IT-incidenter och polisanmälan » IT-rätt » IT-brott

Citat:

 

Observera dock att personalen i polisstationens reception inte alltid har kunskap om IT-relaterade brott varför man kan behöva beskriva det inträffade med hänsyn till detta. Det finns även personal vid de lokala polismyndigheterna som kan ge råd beträffande IT-relaterade brott. Inom många polismyndigheter finns specialutbildade poliser som kan kontaktas. Uppge ej hemliga uppgifter i själva anmälan utan lägg dessa i en bilaga. (Viss del av anmälan kan bli offentlig).

 

 

Där finns kunskap inom polisen då på IT avdelningen men dom är väldigt fullbelagda med riktiga brott som sker i våran IT värd! Och jag har ju själv snackat med en från IT i Stockholm som med faktiskt tyckte att våra ISP leverantörer skulle ta sitt ansvar!

 

Ett ex. om en hyresvärd som har 10 hyresgäster och en utav dessa för massa liv! Då är det upp till hyresvärden att se till att denna hyresgäst sköter sig! I annat fall blir denna vräkt och får flytta ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns kunskap inom polisen då på IT avdelningen men dom är väldigt fullbelagda med riktiga brott som sker i våran IT värd! Och jag har ju själv snackat med en från IT i Stockholm som med faktiskt tyckte att våra ISP leverantörer skulle ta sitt ansvar!

 

Ett ex. om en hyresvärd som har 10 hyresgäster och en utav dessa för massa liv! Då är det upp till hyresvärden att se till att denna hyresgäst sköter sig! I annat fall blir denna vräkt och får flytta ut.

 

 

(pls, skriv med lite större text)

om vi ska jämföra ISPer mot hyresvärdar så finns det en organisation av hyversvärdar samt en statlig part, hyresnämnden, som tar upp tvister. Hyresvärdarna har gemensamt satt upp regler för hur hyresgäster får bete sig och när man får vräka en hyresgäst. När hyresgästen inte går med på det, då kan denna anmäla det till hyresnämnden.

 

Något liknande finns inte för ISPer, de har ingen gemensam frivillig regelbas, ingen speciell del av domstolarna som tar upp tvister. Närmsta är polisen, avdelning för IT-brott.

 

Ed: men jag kan hålla med dig, man kan tycka att en ISP borde ta ansvar för att kunderna inte medvetet vare sig sprider spam eller DOS-attacker. Frågan är dock hur de ska hantera att en kund klagar på annan kund.

 

Tror du gör bäst i att försöka hitta en kunnig polis....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Och jag har ju själv snackat med en från IT i Stockholm som med faktiskt tyckte att våra ISP leverantörer skulle ta sitt ansvar!

Du behöver inte nämna namn eller så, men det låter luddigt med "en från IT i Stockholm".

Är det någon från Polisens IT-utredare eller någon privat 3:e partsaktör?

 

Ett ex. om en hyresvärd som har 10 hyresgäster och en utav dessa för massa liv! Då är det upp till hyresvärden att se till att denna hyresgäst sköter sig! I annat fall blir denna vräkt och får flytta ut.

Exemplet kanske inte gäller om det visar sig finnas stöd i lagrummet för detta som sker hos dig.

Men för att ta samma liknelse: om hyresgästen missköter sig och för oliv med olagliga handlingar så blir det Polisens sak om det är brottsligt åtalbart - och det kan det ibland vara.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
roland-tdb

För att summera denna tråd och då framlägga den verklighet som faktiskt råder när det gäller! Om du sitter på en internets lina eller har en web server eller dy liknande och då blir attackerad utav någon form utav överbelastnings attack emot dit eget ip nr eller en verksamhet du kanske bedriver!

 

Så att ringa till polisen och göra en anmälan på överbelastning och du då har log information som kan styrka detta med ip nr samt tid datum time zone! så till 99% kommer polisen lägga ner detta! Är det sedan så att du skickar en abuse rapport till då följande internets leverantör så som Bredbandsbolaget ,Telia,Bahnhof eller dyl. internets leverantör och då har log på attacken tid datum samt time zone! Då får du med räkna med att dom inte gör ett skit.

 

Så vart hammar vi då? Jo det är fullt fritt fram att attackera servrar samt ip nr med alla olika överbelastningar du kan skapa eller få tag i! För det kommer inte hända dig ett skit.

 

Och det är en tråkig verklighet men tyvärr så är detta en del utav sanningen i Sverige och det kan ni ta ifrån mig jag vet med verklighet. Jag jobbar mycket med datorer och då har kund krets. Samt vi har själv haft en hel del överbelastnings attacker emot oss och vi har säkert gjort 40 polis anmälningar var ut av 99% av dom har lagts ner.

 

Och hitta en bra polis som då kan hantera denna sorts av illegalitet hjälper tyvärr inte Åklagaren jagar hellre cyklister än att ta tag i IT brottsligheten! Dom lägger inte ner så mycket energi på IT som att skicka ut Poliser och jaga cyklar utan lampor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...