Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken gratis mail är bäst? ur säkerhet och integritet sett?


grodan09

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om jag vill skaffa en mailadress som går att använda i lite seriösare sammanhang, där jag vill bli "tagen på allvar" tex i kontakt med arbetsgivare, myndigheter...

 

Jag tänker på perspektiv som integritet, säkerhet, rykte om mailtypen... mm

 

Gmail? Hotmail?...

 

Tacksam för alla kloka svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för internetleverantör, kanske du har möjlighet att få en e-mail adress från dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina egna personliga tankar kring detta.

 

För några år sedan:

En Hotmailadress var lätt att skaffa, alla kunde ha en. Ofta blev det typ mikael6687@.. eftersom bara ett namn redan var upptaget.

Jag såg en sådan adress som lite oseriös. Min adress här på eforum är en sådan.

 

Gmail var till en början lite svårare att skaffa. Man var tvungen att få en invite. Jag lyckades skaffa en som är förnamn.efternam@..

Den använder jag i seriösare sammanhang men där den "riskerar" att synas i massutskick från ex. skolan.

 

Min förnamn.efternamn @ telia.com använder jag "seriösast", i kontakt med ex. myndigheter, försäkringskassa osv.

 

Nu:

Är det ju lika enkelt att skaffa en Gmail som en Hotmail varför båda kan anses lika seriösa eller oseriösa, hur man nu tycker.

 

Dock så anser jag nog att en med förnamn.efternamn@.. känns seriösare än typ pussgurkan69@..

 

Om man spånar vidare så skulle man ju kunna tänka sig att Hotmail.se skiljer sig något från .com

Visserligen lär det väl fungera för en utlänning att skaffa en .se men... tja.. jag har sett till att skaffa en förnamn.efternamn @ hotmail.se till alla i familjen. Kan vara bra att ha..

 

Vad gäller säkerhet så har jag ingen egentlig uppfattning.

Ett stort företag som Google (Gmail) lär ju vara intressantare att försöka hacka men å andra sidan lär ju Google ha tänkt till ang. detta..

 

En "liten" internetleverantör, om det nu finns såna, kanske inte har samma säkerhet men hackrisken är kanske mindre?

(Flyfishermans förslag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

 

Om jag vill skaffa en mailadress som går att använda i lite seriösare sammanhang, där jag vill bli "tagen på allvar" tex i kontakt med arbetsgivare, myndigheter...

 

Jag tänker på perspektiv som integritet, säkerhet, rykte om mailtypen... mm

 

Gmail? Hotmail?...

 

Tacksam för alla kloka svar.

 

Gmail har jag haft under flera år nu, och är nöjd. Dessutom ett växande lagringsutrymme. Känner att jag blir tagen på allvar när jag skickar epost till olika ställen med Gmail.

 

Skaffa en epostadress med ditt eget namn. Både för - och efternamn så blir du säkert tagen på allvar oavsett vilken eposttjänst du använder. Folk kör ofta med "snuttan90@hotmail.com" för att ta ett exempel, och då tror jag inte att man blir tagen på allvar med en sådan epostadress.

 

Jojo, sedan är Hotmail svår att hitta namn som inte redan är använda.

 

Oberoende av internetleverantör också. En fördel när och om du ska byta internetleverantör någon gång senare. Har du en epostadress hos din internetleverantör blir du tvungen att dirigera om dina kontakter mot en ny epostadress samtidigt som övriga bytet. Kan bli ganska arbetsamt. Särskilt om du har många kontakter som du epostar.

 

För att inte få inboxen belägrad av reklam (spam) kan du ha en "skräpepostadress" som du använder vid tveksamma registreringar på internet.

 

Jag har även tittat lite på den här eposttjänsten:

 

http://www.gmx.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan använda egna domännamn med Gmail, fast det är kanske mest intressant för företag. Det tycker jag ser mest seriöst ut. När företag använder mailadresser av typen företagsnamn@telia.com så ser det definitivt inte seriöst ut.

 

Jag vet inte om man kan använda egna domännamn med Hotmail.

 

En stor fördel med eget domännamn, är att du kan byta operatör och webhotell hur du vill och samtidigt behålla mailadressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen

Hej!

 

Om jag vill skaffa en mailadress som går att använda i lite seriösare sammanhang, där jag vill bli "tagen på allvar" tex i kontakt med arbetsgivare, myndigheter...

 

Jag tänker på perspektiv som integritet, säkerhet, rykte om mailtypen... mm

 

Gmail? Hotmail?...

 

Tacksam för alla kloka svar.

 

Kanske Zoho.com kan vara något. De har både gratis och betaltjänst. Du kan visst använda egen domän där också - tror dock du får betala då.

 

Använder själv deras gratistjänst.

 

Ska tillägga att de spionerar inte på dig. Det är en av deras viktiga hörnstenar. Och de har heller ingen reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Bättre sent än aldrig.

 

Tack för era svar!

 

(Det blev gmail tills vidare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...