Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows 7 - Servicepack 1

Lacro

Recommended Posts

Jag tänker installera SP1 för Windows 7. Men så talade jag med 2 kompisar som har W7 -32 bitars och dom fick jätteproblem efter ha installerat SP1. En kunde inte starta sin dator efter ha botat om. Den andra kompisen fick blå skärm plus att han drabbades av ytterligare div. problem

Nu har jag 64-bitars W7 och undrar ifall någon vet om det kan bli problem även för mig eller om det endast är 32 bitars som drabbas.

Lacro/

Jag tänker installera SP1 för Windows 7. Men så talade jag med 2 kompisar som har W7 -32 bitars och dom fick jätteproblem efter ha installerat SP1. En kunde inte starta sin dator efter ha botat om. Den andra kompisen fick blå skärm plus att han drabbades av ytterligare div. problem

Nu har jag 64-bitars W7 och undrar ifall någon vet om det kan bli problem även för mig eller om det endast är 32 bitars som drabbas.

Lacro/

Hej

Har uppdaterat flera datorer med Win7 x32 utan några problem, har du bara en laglig installation så ska det inte var några problem...

Lacro/

Hej,

om du har installerat alla uppdateringar fram till SP1, så ska det inte vara något problem.

Så kör WIndows Update, innan,om du t.ex. laddat hem den direkt som fil.

Mvh

Mats H

Om man har Ultimate och har installerat språkpaket lär det visst vara bäst att avinstallera språkpaketen innan man uppdaterar och när uppdateringen är klar installera önskat språk igen.

Flyfisherman

Hej,

Jag hade inga problem med Windows 7 Ultimate SP1 med installerat språkpaket.

Gör som Mats H säger och kör en Windows Update innan du väljer att installera SP1.

Framförallt är det viktigt att du har denna uppdatering installerad innan du installerar SP1:

KB976902 http://support.microsoft.com/kb/976902

Du kan kontrollera att du har denna uppdatering installerad innan du kör SP1

Start > skriv i sökfältet "Visa installerade uppdateringar" => Uppdatering för Microsoft Windows KB976902

post-73434-0-01216000-1302900062_thumb.png

Ha internetuppkoppling påslagen under tiden och har du Laptop så koppla till nätspänningen. Uppdateringen tar tid och får inte avbrytas pga. tex. batteriet tar slut.

Ha heller inga andra program igång som du startat när du skall installera uppdateringen.

Det kan vara bra att ha en fräsch nystartad dator innan du sätter igång.

När SP1 är installerad och klar och datorn omstartad kan du köra Windows uppdatering igen och kontrollera om det tillkommit några nya uppdateringar samt även lägga till eventuella valfria uppdateringar.

Det finns vissa rekommendationer från Microsoft i nedanstående länk.

Lär dig att installera Windows 7 Service Pack 1 (SP1)

Citat:

Innan du installerar SP1 rekommenderar vi att du gör det här:

• Om du har versioner av SP1 som inte är godkända ska du avinstallera dem innan du installerar slutversionen av SP1. Följ instruktionerna i Avinstallera SP1 i det här ämnet.
  • Säkerhetskopiera viktiga filer till en extern plats, till exempel en extern hårddisk, DVD- eller CD-skiva, USB-flashminne eller en nätverksmapp. Du kan söka mer information om säkerhetskopiering av filer och mappar i Hjälp och support.
  • Om du använder en bärbar dator ska du ansluta den till ett växelströmsuttag och inte koppla ur eller starta om datorn under installationen.
  • En del antivirusprogram kan sakta ner installationen eller förhindra att SP1. Det går att tillfälligt avaktivera virusprogrammet. Om du gör det måste du vara medveten om att det kan vara riskfyllt och kom ihåg att återaktivera det efter att service pack har installerats.

Stöter du på patrull så installationen av SP1 misslyckas, så skall det inte hända något - den avbryter bara installationen och ett felmeddelande dyker då upp.

Det felmeddelandet samt Error koden - skriver/kopierar du då av och talar om här i tråden.

Men det kommer nog att gå bra! :thumbsup:

Mvh

Flyfisherman

Här gick det inte bra med SP1-installationen: http://www.idg.se/2....rna-att-krascha

Det verkar som det gäller om man har flera språkpaket - i det här fallet fler än 5 st.

http://www.idg.se/2.1085/1.379748/sp1-uppdatering-fick-datorerna-att-krascha/2

Men nu skall vi inte tro det värsta naturligtvis - följ bara råden du fått hittills så skall du se att allt går bra.

Oftast handlar problemen om att man redan har korrupta filer eller andra fel på sin befintliga installation och som då kan framträda vid en uppdatering.

Mvh

Men så talade jag med 2 kompisar som har W7 -32 bitars och dom fick jätteproblem efter ha installerat SP1.

Inget konstigt att datorn upphör att fungera efter uppdatering av Windows.

Har själv varit med om det 6 gånger enbart på jobbet. Sedan 1995.

Och det här är ett välkänt Windows problem, lägg märke till uttrycket "traditionsenliga".

http://www.idg.se/2.1085/1.151916

Som jag ser det är orsaken att Windows är ett OS utan alla drivrutiner.

Och när Windows uppdateras så händer det ibland

att de gamla drivrutinerna inte fungerar med "den uppdaterade versionen av Windows".

Så valet är mellan Scylla och Karybdis.

Uppdaterar du inte riskerar du skit i datorn, virus osv. datorn upphör att fungera om en vecka, en månad eller ett år.

Uppdaterar du idag så riskerar du att det inte finns fungerande drivare, datorn upphör att fungera idag.

Här hemma bestämmer jag sjäv och jag kör enligt

If it ain't broken don't fix it.

på sonens dator. Vilket leder till ominstallation ca 1 gång/år pga skit.

Själv kör jag en ovanlig linuxrelease Exton Mandriva 2009.1, så det är inte lönsamt hitta på skit

och jag behöver därför inte vare sig uppgradera eller installera om.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...