Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

struktur för att hålla lagersaldo!


Wippika

Rekommendera Poster

Rubriken kanske inte säger så mycket och detta kanske inte är rätt forum men jag gör ett försök.

 

Jag sitter och klurar på en databasstruktur för ett system som där jag vill ha ett lagersaldo.

Alltså: jag har en tabell med artiklar, sen har jag en tabell för alla ordrar som kräver en viss mängd av varje artikel. Frågan är hur jag hela tiden ska kunna ha ett uppdaterat saldo för varje artikel?

Funderar på om jag ska en tabell där alla inköp (som fyller på saldot) redovisas?

Ett alternativ kunde ju vara att i artikel tabellen ha en kolumn för lagersaldo och varje gång ett inköp görs eller en order läggs så ändras saldot i artikeltabellen..

 

Ett bättre alternativ hade varit om man haft ett saldo för varje ögonblick man tittar (även tillbaka i tiden). Så om man tittar på saldot för exempelvis 20 januari 2011 så summerar man alla ordrar fram tills det datum som belastat en specifik artikel och sen summerar man alla inköp och får ett saldo för det ögonblicket? Men antar att detta blir ganska tungrot om man skriver ut många artikelrader och samtidigt ska få med aktuellt saldo för den tidpunkten?

 

Någon med idéer om hur man ska lägga upp tänket??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt igenom det allt för mycket men kan du inte ha en separat tabell för artikellager?

Typ: ArtId | Datum | Antal

där antal är positivt om du tillför exemplar (vid inköp) och negativt om du tar ut exemplar (utlevererade ordrar).

Då kan du summera fältet Antal för att få saldo, och borde med datum-parameter/parametrar i villkoret få för en viss tidpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tanken är nog inte så dum.. Jag är lite för novis för att veta vad som blir stor belastning och just när man ställer databasfrågorna?

 

nu har jag en tabell för utlevererade: tbl_order_articles

id

article_id

amount

 

och artikeltabellen: tbl_articles

id

name

 

med en relation mellan tbl_order_articles och tbl_articles

 

men som du säger så skulle man ha följande

 

tbl_orders

Id | ArtId | date

 

tbl_purchases

Id | ArtId | date

 

tbl_articles

Id | name

 

tbl_storage

Id | ArtId | amount

 

där antalet bara anges i tbl_storage och med en relation till övriga tabeller.. Är detta fel tänkt? bir det för tungrott när man skapar för mycket relationer mellan tabellerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Vill du förklara ltie med fördelarna med SP, inte riktigt med på hur du menar med bättre kontroll?

 

Sen blev det så att jag arbetar med en tabell för alla saldon, en där jag registrerar varje försäkljning eller inköp av varje produkt så jag alltid kan få en aktuellt saldo för ett specifikt datum, vilket också ger bättre spårbarhet. Det lutar mer och mer åt att dte blir ett komplett affärssystem så det blir nästan ett krav..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...