Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Router problem


:::what:::

Rekommendera Poster

Har nyss inskaffat en Alfa AIP-104

allt funkar jätte bra men, det följer liksom inte med någon höjdar beskrivning på lite mera avancerade funktioner. Vad jag behöver hjälp med e hur fanken får man igång IIS och min FTP så folk kan nå den??

 

Jag har Bonet Adsl Och vet att det ska gå att ha en server bakom brandväggen.. men hur jag ska göra för att få det funka vet jag inte. Ni måste inte ha just Alfan för att hjälpa mig säg bara hur ni gjort så luskar jag nog ut set sen.

 

:::what:::

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå igång "port forwarding" (eller vad det nu kallas i din routers fall).

 

Dvs du konfigurerar routern så att folk utifrån accessar din externa IP på de portar du vill(80, 20,21?), denna trafik ska sedan routern vidarebefodra till den/de interna IP där du har tjänster som du vill ha åtkomliga "utifrån".

 

 

 

 

 

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade just upp din router. Tror att det heter "Virtual Server" på den.

Det ska också gå att konfa upp ett "DMZ" på den routern. Då lägger sig inte "brandväggen" i routern i trafiken på det sätt(slappare regler antar jag) som den ska göra vid trafik till dina interna burkar.

 

 

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

 

[inlägget ändrat 2001-08-21 21:23:50 av RÖD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay.. det har jag..

 

och jag har aktiverat det

 

så tex port 21 har en IP adress som routern har skapat och jag har då bara skapat sista Ip nr tex 192.200.123.xxx

 

är det den IP adressen man ska använda för att nå FTP då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hajade jag ditt inlägg tror jag...

 

Om 192.200.123.xxx adressen är den som du har externt så borde det vara så ja.

 

Tror du menar att du har de internt dock. Det är som sagts den externa du ska använda.

 

Vill du tex ha två "interna" webservrar fungerar det så med "virtual server" att du måste köra på en ip(routerns externa(!!) och två olika portar på den. Dessa kan du sedan slussa vidare till två interna IP som svarar på HTTPanrop på varför inte standardporten(80)...

 

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

 

[inlägget ändrat 2001-08-21 21:29:05 av RÖD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VCad jag fattar, så definerar du din Virtual server adress till en port på din DHCP (från Telia el. dyl.) till delade adress. Det intrycket får jag av on-line hjälpen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du får se vad hjälpen säger själv:

Virtual Server enables WWW, FTP and other services on your LAN to be accessible to Internet users. Refer Internet Services for well known ports.

 

Example

ID Service Port Server IP

1 21 192.168.123.1

2 80 192.168.123.1

3 1723 192.168.123.2

 

Comment

The above example provides 3 type of services: FTP Server (port 21), Web Server (port 80) and VPN Server (port 1723, PPTP).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst det men fattar inte

 

jag har:

 

1 21 192.168.123.1

 

som e standar då..

 

hur ska jag få det hela att funka då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara få FTP samt www. server att fungera finns det inget enklare sätt att föklara detta på. Jag har läst On-line hjälpen men den ger mig inget..

 

 

#VCad jag fattar, så definerar du din Virtual server adress till en port på din DHCP (från Telia el. dyl.) till delade adress. Det intrycket får jag av on-line hjälpen...#

 

hjälper inte mig om hur jag ska göra..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som ska accessa din FTP har/ska inte ha ingen/ngn aning om dina interna addresser. Det sköter routern om. De ska använda den externa addressen...

 

 

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju ha fel (har ingen server kopplad till min AIP 104), men vad jag fattar så om du har lokalt IP adress 192.168.123.1 kopplad till din server, kopplar du den till en vald port i virtual server konf. fönstret, klickar enable samt fyller i fullständiga lokala ip (i detta fall 1). Då är din server kopplad till adressen du får från Telia, ex 213.111.111.111. på den port du ha konfat servern på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag fattar hur det ska gå till..

 

Men problemet är att detta inte funkar.

skriver jag min fasta ip adress så kommer jag inte in

(fast ip från bonet)

:::what:::

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-21 21:48:14 av HenrikSjölin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på PDF instruktionerna på CD skivan för brandväggen? Där finns det lite utförligare instruktioner än det lilla häftet som följde med

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har kollat...

 

Det står inget specielt där om just det.. Men jag känner en som har AIP-104 och Bonet samt så kör han IIS så jag kanske kan få hjälp där..

 

:::what:::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

jaha så du menar så.. jag kör via FTP program och försöker conecta min FTP där är porten angiven.

 

Kör också IIS (webserver) där funkar det inte heller :(

 

:::what:::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vet jag inget sätt, utom att använda DMZ, och det bör man hellst inte använda. Hör med din kompis som kör ftp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det måste jag väl göra *ler* men det var shysst att du stälde upp.

 

fick min router idag.. och allt funkar pefekt.. det andra kommer säkert att lösa sig också så småningom

 

:::what:::

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du startade väl om routern (klickade reboot) när du lagt in din virtual server? Ändringen börjar inte gälla förrän den startats om, det är det enda jag kan tänka mig, annars borde det ha fungerat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...