Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dela kolumn beroende på om cellerna börjar med text eller siffor

moaro

Recommended Posts

Hej!

Jag har en lista som innehåller olika kategorier, och sedan numrerade undertyper. T.ex.

Frukt

1 banan

2 äpple

3 apelsin

Djur

1 hund

2 katt

Alltihop ligger i samma kolumn. Vad jag vill göra är att flytta de celler som börjar med en siffra till kolumnen bredvid, så jag har kategorierna i en kolumn och undergrupperna i en annan.

Jag har testat att avgränsa vid blanksteg, men en del av rubrikerna består av flera ord.

Detta borde fungera

I kolumn där du vill få ut talet

=OM(ÄRNUM(VÄNSTERPIL(A2;1)*1);VÄNSTERPIL(A2;HITTA(" ";A2))*1;"")

i kolumn där du vill ha texten

=OM(B2<>"";HÖGERPIL(A2;LÄNGD(A2)-LÄNGD(B2)-1);A2)

Formlerna från Excel 2010, om du har tidigare version av Excel ska VÄNSTERPIL bytas mot bara VÄNSTER samt ÄRNUM mot ÄRTAL.

Hej!

Det fungerar inte, eftersom de celler jag vill flytta även innehåller text så räknas hela cellen som text.

Det är synpunkter som kommit in till en kommun, uppdelat efter vilken avdelning som har hand om frågan och diarienummer på de enskilda ärendena. Se exempel.

exempel.xls

Jag tänkte att eftersom diarienumren alltid börjar med en siffra kanske det går att dela dem beroende på om det första tecknet är en siffra eller en bokstav, men det kanske finns någon lättare väg att gå?

Om vi tar ditt exempel i filen

1234/2009. Belysning på idrottsplanen

hur vill du dela upp detta?

i

1234 2009 Belysning...

Vi har tre skiljetecken i denna vi kan leta efter.

Vi / mellan tal och år

vi . efter år

och vi har mellanslag efter punkten.

Helt enkelt, vad har du och vad vill du ha? Vilka variationer finns mellan de olika möjligheterna? Ser alla poster någorlunda lika ut men möjlighet att söka efter givet skiljetecken?

Hej!

Det fungerar inte, eftersom de celler jag vill flytta även innehåller text så räknas hela cellen som text.

Det är synpunkter som kommit in till en kommun, uppdelat efter vilken avdelning som har hand om frågan och diarienummer på de enskilda ärendena. Se exempel.

exempel.xls

Jag tänkte att eftersom diarienumren alltid börjar med en siffra kanske det går att dela dem beroende på om det första tecknet är en siffra eller en bokstav, men det kanske finns någon lättare väg att gå?

Jag ser två olika lösningar. En med formler, och en med Ersätt och Text till komlumner.

Om datat allti ser ut som i bifogad fil där det kommer 9 blanksteg före diarienummerposterna och sex blanksteg före Rubrikposterna så kan du använda en trestegsmetod där du först ersätter 9 blanksteg med ; och sedan ersätter 6 blanksteg med ingenting. sedan kan du använda Text till Kolumner och dela på ;. Skulle det vara så att ; förekommer i posterna så kan du välja nåt annat tecken.

Har du Excel 2007 så kan du använde en formellösning och sedan kopiera - klistra in special.

/Pär B

exempel.xlsx

Jag ser två olika lösningar. En med formler, och en med Ersätt och Text till komlumner.

Om datat allti ser ut som i bifogad fil där det kommer 9 blanksteg före diarienummerposterna och sex blanksteg före Rubrikposterna så kan du använda en trestegsmetod där du först ersätter 9 blanksteg med ; och sedan ersätter 6 blanksteg med ingenting. sedan kan du använda Text till Kolumner och dela på ;. Skulle det vara så att ; förekommer i posterna så kan du välja nåt annat tecken.

Har du Excel 2007 så kan du använde en formellösning och sedan kopiera - klistra in special.

/Pär B

Tack, ersättlösningen var precis vad jag behövde! Extratack för den superpedagogiska excelfilen.

/Moa

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...