Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows mail


HUP151

Rekommendera Poster

som i Outlook Express kan jag i Windows mail skapa undermappar till inkorgen, skickat etc och till dessa släpa över de mails jag vill spara. dessa mails kan ibland innehålla tyngre filer av olika slag. med tiden kan detta bli tunga poster och min fråga är om dessa belastar c-diskens kapacitet. f n har jag ca 30% ledigt på C men har gott om plats på flera andra partitioner så nästa fråga blir om det är värt att spara inkommande bifogade filer och flytta till annan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filerna är värda att spara kan väl bara du avgöra.

Om du menar att det är värt arbetet med att spara för att vinna utrymme beror ju på vilken plats dessa brev tar..

Jag antar att du i Windows mail kan dra & släpp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev att jag kan "släpa" mejlen. självfallet är det bara jag som kan avgöra om de är värda att spara men det var inte fråga om det utan om de som sparas efter "släpningen" belastar c-disken eller inte. om många filer sparas t ex foton - säg på 1 mb - kan det bli en ansenlig kvantitet med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev att jag kan "släpa" mejlen. självfallet är det bara jag som kan avgöra om de är värda att spara men det var inte fråga om det utan om de som sparas efter "släpningen" belastar c-disken eller inte. om många filer sparas t ex foton - säg på 1 mb - kan det bli en ansenlig kvantitet med tiden.

Jag kan inte Windows Mail men jag antar att ens data som "default" sparas på C:\ om användarbiblioteket ligger där.

Skapar man underkataloger till ex. inkorgen så hamnar de också i princip på samma ställe. Som om du flyttar en bok från ett hyllplan i en bokhylla till ett annat hyllplan i samma bokhylla, så väger bokhyllan lika mycket.

Om man drar, eller släpar då, ett brev "utanför" Windows Mail till ett Utforskarfönster som man öppnat på ex. E:\MinaGamlaMail så kan man ju frigöra utrymme på ens C:\

(vet inte om brevet bara kopieras eller flyttas)

 

Många brev med ex. bifogade bilder tar mycket plats, ja.. men exakt hur mycket plats de tar vet ju bara du..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många GB motsvarar de 30% som är ledigt på C:?

 

jag har ca 23 gb ledigt utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en typisk fil du vill spara är 1 MB så innebär det att det får plats 23 000 sådana filer innan utrymmet på hårddisken tar slut. Även om man inte bör fylla hårddisken helt och det säkert blir en del annat som tar upp hårddiskutrymme så är det väldigt många filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå matematiken är enkel som du beskriver den och även om det finns många poster med mp3 och videosnuttar om kanske 5 mb så blir det ju utrymme över, det är bara det att jag tycker kapaciteten på C minskar så fort - men som du skriver finns annat som tillkommer t ex alla automatiska nerladdningar från Microsoft som äter upp en hel del. jag har ju fått svaret att C belastas med det som jag sparar inom Windows Mail. det tidigare bokhylleexemplet är väl så beskrivande. tackar för info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...