Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tal på ett ställe - summering på annat


Hookey

Rekommendera Poster

Finns det någon funktion och eller arbetssätt i Excel som kan lösa detta:

 

På olika flikar i ett kalkylark finns beräkningar som hänför sig till olika avdelningar i företaget. Summorna av dessa beräkningar skall summeras på kalkylens första flik, avdelning för avdelning.

Efter en summering på en flik, skriver jag då "1" i rutan för avdelning.("23.500 kr","1")

Jag vill sedan att denna summa skall adderas till övriga för avdelning 1, på första fliken:

Avd 1: "345.987 kr"

Avd 2: "56.789 kr"

osv

Summeringarna i exemplen (avd 1 & 2) skall alltså hämta summor frånunderliggande flikar, där jag skrivit 1 resp 2 i cellen efter resp summering.

 

Det bör ju bli någon form av "slå upp", men hur får jag summeringen?

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid besvärligt när liknande data är spridda över flera blad istället för samlade i en tabell.

 

Om du vill kunna skriva in ett värde i en cell för att styra från vilket blad data ska hämtas måste en referens till detta blad byggas upp och det sker med funktionen INDIREKT.

Om bladen ser likadana ut, om summering av bladet alltid finns i viss celler är det enkelt. Om bladen ser olika ut, om värden måste sökas reda på blir det mer komplext.

 

Fast jag är inte helt säker på att jag förstått din fråga korrekt, kan du måla upp lite mer detaljerat vad du har och vad du vill ha. Bifoga gärna ett exempel i form av en Excel-fil. Litet exempel, typ-exempel, inte riktiga data

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det kan vara svårt att lösa detta (och att förstå hur jag menar!) Bifogar en skärmdump av hur jag önskar att det i teorin ska fungera. Om jag ändrar siffrorna till höger (1,2 o 3) i blad 2, skall summeringen på blad 1 för resp avdelning (1,2 & 3) också ändras.

I dumpen summeras alltså Avdelningarnas resultat (blad 1) beroande av vilka resultat som står före resp avdelningssiffra på blad 2.

 

Hoppas detta var klart som ett tomt Excel-ark! :)

post-49464-0-24511900-1302612229_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, nu är jag (kanske) med.

 

Finns några vägar att gå, vi tar den jag brukar rekommendera först och främst.

 

Pivottabell

 

men den kräver att du ordnar upp ditt material i en fin tabell med rubriker och liknande. Smidigt av bara attan om man ställer upp sina data på rätt sätt. fast kanske lite överdrivet att använda den i detta fallet om det bara är avdelning du ska summera över.

 

Alternativ två fungerar bra givet att du vet att du bara har x antal avdelningar att summera över. Då finns det en finurlig formel som heter SUMMA.OM.

Om vi tar den uppställning du har på bilden skulle den formel, för avdelning ett, kunna se ut som

=SUMMA.OM(F1:F22;1;D1:D22)

Bara att uppdatera formeln till att arbeta med ditt andra blad så är det klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...