Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen ljudenhet


emigranten-2

Rekommendera Poster

emigranten-2

Hej igen Cecilia.

 

Vi hade en lång övning för ett tag sedan angående AntiMalware GO som blockerat min dator.

 

Jag har nu upptäckt ett annat problem på min dator.

Vet inte om detta har något samband med vad vi gjorde då eftersom jag vanligtvis INTE använder ljud i datorn när jag surfar eller jobbar.

MEN, jag ser nu att jag inte har något ljud.

 

Går jag till kontrollpanelen/Ljud och ljudenheter så får jag under "Egenskaper för ljud och ljudenheter" veta att det saknas ljudenhet.

 

Jag gick till enhetshanteraren/ljud-, video-, och spelenheter och försökte uppdatera drivrutinerna för samtliga där befintliga.

Alla drivrutiner var okay.

 

Under systemenheter fanns ett gult utropstecken på "Microsoft UAA-bussdrivrutin för High Definition Adio".

 

Under "Allmänt" stod: "Den här enheten kan inte starta (Kod 10).

 

Jag avinstallerade denna och installerade igen.

Samtidigt med denna installation försökte datorn även installera "Ljudenhet på High Definition Audio-buss", men denna installation misslyckades.

 

I enhetshanteraren låg denna installation nu under "Andra enheter" märkt med ett gult frågetecken.

 

Jag tog bort den och försökte ominstallera.

 

Resultatet blev att den lade sig som ovan OCH med beskedet:

 

Den här maskinvaran kan inte installeras eftersom det inte gick att hitta den nödvändiga programvaran.

 

Nu är mina egna idéer slut och jag behöver (återigen) din hjälp.

 

mvh

 

PS: Jag har:

XP Home Edition

Ljudkortet är: Intel 82801GBM ICH7-M - High Definition Audio Controller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte mycket om ljudproblem, men har du hämtat drivrutiner från datortillverkarens webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emigranten-2

Ja, jag har provat alla de förslag som både Acer och Intel har på sina respektive sidor.

Intel har drivrutiner medan Acer har ett antal förslag på Audio Realtek

 

Numera dyker följande meddelande upp så fort jag startar datorn:

"Guiden Ny maskinvara"

 

Därefter följande:

"Guiden Ny maskinvara"

"Vänta medan guiden söker....."

 

Och slutligen följande:

"Guiden Ny maskinvara"

"Den här maskinvaran kan inte installeras"

 

(Se bifogade bilder)

post-122526-0-57637500-1303190767_thumb.jpg

post-122526-0-89348300-1303190801_thumb.jpg

post-122526-0-62885300-1303190810_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows hittar alltså ingen lämplig drivrutin på egen hand. Pröva med att i första bilden välja "Installera från en lista..." och sedan pekar du ut drivrutinen för High Definition Audio som du har laddat ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det kan även vara chipsetdrivrutinen som behöver installeras.Det är gissar jag fråga om en bärbar Acer .som heter någonting .Om rutinen ej finns hos Acer så bör den hittas hos intel.Rekommenderat är att före andra rutiner installera chipsetdrivrutinen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall

Hej Emigranten

 

[log]Hur vet jag vilken datormodell jag använder:

Varje dator har en produktlapp. Första raden brukar vara datormodellen. (Skall innehålla tillverkarens namn).

Bärbara: Lappen finns oftast på undersidan.

Stationära: sitter oftast på taket eller bak på nätaggregatet.[/log]

Det rekommenderas alltid att hämta drivrutiner ifrån tillverkarens hemsida, i ditt fall Acer.com.

Genom att söka på din datormodell kan du hitta alla drivrutiner som hör till den datorn.

Om du behöver hjälp med detta så behöver du bara berätta vilken datormodell du använder så skickar jag länken du bör besöka.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall
Vi hade en lång övning för ett tag sedan angående AntiMalware GO som blockerat min dator.

Vet inte om detta har något samband med vad vi gjorde då eftersom jag vanligtvis INTE använder ljud i datorn när jag surfar eller jobbar.

MEN, jag ser nu att jag inte har något ljud.

Det är mycket troligt att programmet AntiMalware GO har orsakat att din ljuddrivrutin har försvunnit då programmet tar bort filer som kan påminna om malware (skadlig programvara).

 

Det här är mycket vanligt och inget att vara orolig för.

Jag ska hjälpa dig att få tillbaka drivrutinen så gott jag kan :-)

Det finns även tonvis av rutiner kring malware på eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emigranten-2

Hej Emigranten

 

Genom att söka på din datormodell kan du hitta alla drivrutiner som hör till den datorn.

Om du behöver hjälp med detta så behöver du bara berätta vilken datormodell du använder så skickar jag länken du bör besöka.

 

Lycka till!

 

Sidan har jag hittat:

http://support.acer....=1&modelId=1110

men jag är tveksam om vilken av de 6 drivrutinerna som finns på denna sida som jag skall välja.

Den andra, tredje, och fjärde tror jag mig se endast är för windows 7 så de har jag skippat.

Den femte refererar till modellerna AO110 och AO 150, medan jag har AO 531h.

Den sista förefaller vara exakt samma som den första.

Alltså har jag laddat hem den första och installerat denna utan resultat.

 

OBS, när jag unzippar (hittar inget bättre ord) den första så ser jag bara mappar med VISTA och VISTA64.

 

Trots installation får jag följande resultat (se bilder)

post-122526-0-13213300-1303363657_thumb.jpg

post-122526-0-29029600-1303363667_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emigranten-2

JAG HAR LJUD IGEN

 

Laddade hem den sista av de 6 alternativen jag nämnde i förra inlägget (den som jag tog för en kopia av den första).

 

Såg (först nu) att den hade nyare datum ;-)

 

Trodde faktiskt att rutinerna låg i någon form av prioriteringsordning (med troligaste rutinen först), men ack .....

 

När jag installerade drivrutinen kom ljudet åter utan vidare åtgärder.

 

Lätt som en plätt och jag skäms lite för att ha engagerat folk med ett så enkelt problem.

 

Tack dock för visat intresse ;-)

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall

Ingen fara på taket. Den dumma frågan är att inte fråga.

Kul att det löste sig, hör gärna av dig fler gånger :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
emigranten-2

Ingen fara på taket. Den dumma frågan är att inte fråga.

Kul att det löste sig, hör gärna av dig fler gånger :-)

 

Okay, varför inte.

 

Ljudenheten försvinner stup i ett (dock utan synbart mönster).

Jag har ingen aning om varför för jag gör inget speciellt rutinmässigt, så det måste vara datorn själv som raderar enheten.

 

Ibland har jag ljud ett par dagar, ibland kortare tid.

 

Nu när jag har dn rätta Set-Up filerna hemma är det bara att installera igen, men det är lite irriterande.

 

Kan det kanske vara ett tidigare registerproblem (?), eller kanske en programkonflikt (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...