Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra program för att klona systemdisken?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag vet inte riktigt vad jag söker men jag skulle vilja ha möjligheten att klona C:-disken (där jag har Windows och alla program) och spara den på en annan disk. Och om sedan något går snett med datorn kunna återställa den till exakt det läge den var i när jag klonade C:. Förstår ni vad jag menar för jag gör det knappt själv.

 

Om det börjar bli rörigt i systempartitionen och man vill återställa datorn i ett tidigare skick, finns det något program som gör det? Det spelar ingen roll om det kostar en slant, bara det är bra. Jag har just lagt ner ett enormt arbete på att installera om Windows och alla program och om något går snett, tex om jag drabbas av virus vill jag kunna återställa datorn till exakt det skick den är i nu. Finns det något program som gör det?

 

Stort tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dd. Programmet ingår i nästan alla Linux live-CD. Finns till alla POSIX-operativsystem (*nix). Observera att det inte går att klona Windowspartitionen när Windows körs. Ett kloningsprogram och OS:et det körs under måste alltid finnas på en annan enhet än den som klonas. Filsystemet som klonas skall inte vara monterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Själv använder jag Acronis TrueImage. Du kan antingen göra en image av disken, eller göra en disk-to-disk-copy. Vid återställning kan du välja att återläsa som image, eller bara enskilda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Easeus Disc Copy är ett gratisprogram, som jag har använt flera gånger. Gör en exakt kopia av en hårddisk.

 

Ladda ner programmet, starta programmet genom att dubbelklicka. Gör sedan en startbar CD och starta datorn med CD:n i. Sedan är det bara att följa anvisningarna.

 

Det tar lite tid att kopiera, kanske ett par timmar. Beror på hur stor hårddisken är. När det är klart, stäng av datorn och plocka ur den hårddisk som du vill ha som backup. Inte bra att starta datorn med 2 hårddiskar med samma operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom har (eller åtm. Har haft) hårddisktillverkaren sådana program. Har nyttjat sådana vid några tillfällen. Att klona Windowspartitionen har inte varit något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom har (eller åtm. Har haft) hårddisktillverkaren sådana program. Har nyttjat sådana vid några tillfällen. Att klona Windowspartitionen har inte varit något problem.

 

Något problem att klona en Windowspartition är det inte så länge som inte Windows eller något annat program skriver till partitionen under kloningen. En del av disktillverkarnas diagnosprogram kan klona diskar. Men de innehåller en nedbantat DOS som OS och körs från ett bootbart medium (CD, USB-minne eller diskett).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för svaren! Jag ska titta på de olika alternativen men Acronis TrueImage verkar ha allt jag söker. Jag vill alltså egentligen bara ha möjligheten att återställa datorn till det skick den var vid ett tidigare tillfälle.

 

Nu har jag tex ordnat så att jag har allt som jag vill ha det. Alla program jag behöver är installerade osv. Eftersom jag har en tendens att installera en massa onödiga program som jag inte behöver blir det lätt rörigt i datorn. Smidigt då att kunna återställa den som den en gång var. Kanske är lämpligt att göra en backup i månaden eller något.

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Själv använder jag Acronis True Image home 2010 (nyare version ute nu).

http://www.acronis.e...mage/index.html

Som jag verkligen testat att backuperna fungerar att göra restore med.

Bla. när jag bytt ut systemdiskar så är diskbackup perfekt och andra hårddiskar eller kataloger på andra hårdiskar med file-backup.

 

Jag har schemalagt backuperna (1 gång i veckan eller var 10:e dag) och ställt in så att den gör 2 st. incremental backup innan den gör en ny full backup igen och raderar tidigare full backup.

Vid incremental backup så går det fort (endast ändringar gjorda sedan senaste backupen tas då).

 

Det går även att ställa in så man får en kopia på backupen lagd på ytterligare ett annat media tex. en helt annan hårddisk än där första backupen läggs.

 

Dessutom kan man göra backupkatalogen dit backuperna sparas skyddad - så dessa inte kan raderas/ändras av misstag eller av en illasinnad programvara.

 

Man kan använda datorn medan backupen körs om man ställer in låg eller medium prioritet, men jag kör på hög prioritet så blir backupen fortare klar.

Samt normal komprimering.

 

Och det är minst lika viktigt att validera backupen så att det går att göra restore som att göra backupen.

http://free-backup.i...p-software.html

Annars så står man där med tvättad hals i allafall...;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...