Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollera en viss kolumns innehåll.


erikknutsson

Rekommendera Poster

erikknutsson

Hej!

 

Sitter och funderar på hur jag ska lösa ett litet problem jag har. Det är såhär att jag vill kontrollera kolumn A ifall den har ett visst värde som förekommer flera gånger. Och om det gör det så ska den hämta ett värde från kolumn B. Låt oss säga att värdet 11 förekommer 5 gånger i kolumn A, då ska den gå till kolumn B för att hämta värdena som står bredvid värdet 11. Ungefär såhär:

A B

 

11 5333

11 5444

11 3333

11 3322

11 22222

12 2222

13 22222

 

Sen vill jag autosummera alla som har värdet i kolumn B med alla som har värdet 11 i A.

 

Tack på för hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med värdena bredvid, menar du värdena bredvid alla instanser av, säg, 11? Hur ska dessa presenteras?

Eller menar du för varje rad, att du skriver in en formel i C-kolumnen som kontrollerar om värdet i A förekommer mer än fem gånger i A och då hämta värdet i B till sig?

 

Autosummera? Pivot?

Eller Summa.OM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikknutsson

Säg att tex 11 är ett datum, så för alla inlägg som görs vid detta datum, 11, så ska summan summeras ihop i tex D4. 11 är inget annat än en "sidrubrik" som visar datum. Det som är intressant är vad som hände detta datum i den andra kolumnen. Om jag skriver in en summa i kolumn B så uppdateras A med dagens datum. Sen vill jag lägga ihop alla talen i kolumn B för ett visst datum.

 

Hoppas att du förstår:) Annars får jag försöka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant, igen, Pivot. Kan mycket enkelt summera över datum (och månader, kvartal, år)

 

 

tror det är vad du söker. Fast där har du inte direkt möjlighet att plocka ut de datum med fler än x antal värden per dag även om det går. För att få in det valet i Pivot kan du infoga en kolumn utmed dina värden där du skriver något i stil med

=OM(ANTAL(A2:A100;A2)>=5;5;ANTAL(A2:A100;A2;))

så kommer det i denna kolumn stå värdet 5 om fem eller fler värden finns, annars ett lägre värde. Skippa OM-satsen om du rakt av vill visa hur många det finns.

Sedan lägger du bara till denna kolumn som antingen rapportfilter eller radetikett och filtrerar fram de värde du vill få fram.

 

Bifogar ett exempel

PivotExempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikknutsson

Du ska ha stort tack! Inte lätt att förstå vad jag har skrivit, men du lyckades! Många många tack:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...