Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Eset hindrar anslutning till hemgrupp (andra datorer syns ej)

Vixen

Recommended Posts

Jag har 2 datorer hemma som jag vill ha i en hemgrupp för att kunna dela filer.

Båda datorerna har ESET brandvägg och windows 7. Detta med hemgrupp funkade utmärkt tills att ESET kom med en uppdatering för ett tag sedan. Nu kan ingen av datorerna längre ansluta till en hemgrupp. Har testat felsökning för hemgrupp och får resultatet att det är pga att ESET måste ställas in för att tillåta kommunikation med den andra datorn.

Jag har nu tagit bort hemgruppen från bägge datorerna och har skapat en ny från den ena. Det konstiga är att när jag går från kontrollpanelen och till "Välj hemgrupp och delningsalternativ" så finns inte längre någon "knapp" för att ansluta till en hemgrupp eller ens att leta efter andra datorer i nätverket. Den andra datorn syns alltså inte längre och det går då inte att ansluta till den hemgrupp som skapats från den datorn.

Någon som varit med om något liknande som vet hur jag gör då?

Jag hittade ett delvis liknande problem i Nätverk & programvara (tråd: Hemgrupp med esset smart security )men kan inte använda den lösningen då ett av stegen i den länkade hjälpen är att man ska ansluta till hemgruppen i ett av stegen, men det går som sagt inte.

Eset Smart Security är ju ett betalprogram där man kan få support från Eset. Har du prövat det?

Du har helt rätt. Har inte tänkt på det eftersom jag fick detta som ett gratis exemplar när jag köpte datorn. Säljaren hade fått ett antal licenser på en mässa, men det borde kanske gå att få support. Jag har kontaktat dem nu.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...