Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn seg i starten


CarlDouglas

Rekommendera Poster

CarlDouglas

Jag köpte en ny dator för ca 10 dagar sen. Men när jag startar datorn tar det ungefär 3minuter innan jag kommer in på datorn.

kan man göra något för att det ska gå fortare för det är riktigt jobbigt. Samt tror jag dator ligger i energispar läge fast jag har satt den på hög prestanda i BIOS för att jag ska få in runt 4 Ghz men när jag kollar på HWmonitor står det 1,6 Ghz och det stör mig riktigt ordentligt.

 

Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta dina specs. Fabrikat Modell

Såg ett exempel att Acer levererade datorer med 25st extraprogram utom Windows, demon, testversioner, osv. typ MS Office 2010 osv.

Varje gång datorn startas laddar Windows in alla dom i minnet. Tar tid.

 

Lösning: Avinstallera alla "onödiga" program.

 

Och för det mesta finns ju OpenOffice/LibreOffice

tänk bara på att spara allt i Excel97, World97 format osv. Så alla du vill kan läsa dina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CarlDouglas

Posta dina specs. Fabrikat Modell

Såg ett exempel att Acer levererade datorer med 25st extraprogram utom Windows, demon, testversioner, osv. typ MS Office 2010 osv.

Varje gång datorn startas laddar Windows in alla dom i minnet. Tar tid.

 

Lösning: Avinstallera alla "onödiga" program.

 

Och för det mesta finns ju OpenOffice/LibreOffice

tänk bara på att spara allt i Excel97, World97 format osv. Så alla du vill kan läsa dina filer.

 

 

Jag har tagit bort en del men den är fortfarande seg kan det vara hårdisken som är dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CarlDouglas

Posta dina specs.

(moderkort,processor,minne etc..)

 

moderkort: Asus sabertooth p67

processor: intel core i7 2600k

grafikkort: Geforce 560ti 1gb

ram: Corsair vengeance 16gb

hårddisk: seagate baracuda 1tb 7200rpm

Nätagg: Corsair HX 850w

Corsair H50 Cpu kylare

Har windows 7 ultimate 64bits installerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

seg uppstart har precis som antytts här i dn tråd väldigt ofta en förklaring i att många processer/program autostartas alternativt att du fått in ngt otyg.

Kör en snabbskanner med Malwarebytes och kontrollera. Det hittas här:

Malwarebytes' Anti-Malware

Följ programmets instruktioner, omstart kan krävas.

Posta loggen här i din tråd. Loggar hittas under fliken Loggar.

 

Kör sedan DDS så får vi se hur det ser ut i din dator.

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

 

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny dator för ca 10 dagar sen. Men när jag startar datorn tar det ungefär 3minuter innan jag kommer in på datorn.

Har du installerat den senaste BIOS-versionen? Det kom ut en i fredags med förbättrade stöd för diverse saker. Likaså är det viktigt att du installerar de senaste drivrutinerna för moderkortet och andra delar.

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=Sabertooth+P67&p=1&s=39

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du rejält snabbare? För bara en minskning från 3 till 2 minuter är ju inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...