Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika hushåll, samma IP?


Alli72

Rekommendera Poster

Skulle behöva lite hjälp!

Jag har för 2:a gången råkat ut för att ha samma ip som ngn annan(vet ej vem). Förra gången, för ca 1 år sedan, upptäckte jag det genom att jag blev bannad. Fast det var den andra spelaren, som tydligen hade samma ip, som blev bannad. Nu är det tydligen en massa "gubbar/avatarer" som har samma ip som jag...IGEN.

 

Har bredbandsbolaget med stationär och inget trådlöst bredband. Spelar inte via telefonen. Sist fick jag ringa näroperatören och ändra ip-adressen men frågan är hur kan detta hända? Trodde faktiskt man var ensam om sin ip-adress och 2 gånger på mindre än ett år känns absolut INTE bra. Hade även kontakt med admin på det aktuella spelet då jag blev bannand(och även avbannad) och nu håller de på att bli inkopplade igen.

 

MvH

Alli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det enda jag kan tänka mig är att någon av er har knappat in er IP-adress istället för att få den via operatören (med DCHP). Då kan det bli såna här fel.

 

Eller, om ni har egna IP-adresser, så har någon av er skrivit in fel adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller, om ni har egna IP-adresser, så har någon av er skrivit in fel adress.

Eller, antag du blir bannad.

Lösningen verkar då vara (för vissa spelare) att byta IP-adress, skriva in en annan adress.

Går det så går det.

Och så blir det banning på nytt. Och då drabbas Alli72. För adressen var inte ledig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte speciellt insatt i detta men vad jag vet så har vi inte skrivit in IP-adress utan fått den via operatör. DCHP vet jag inte vad det innebär så det kan jag inte svara på.

Sist detta hände fixade nätoperatören en ny IP-adress till oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man skydda sig mot att andra skriver in samma IP-adress som jag själv har? Måste ärligt erkänna att jag trodde det var omöjligt att ta andra IP-adresser( utan att kapa datorn vill säga) . Trodde IP-adressen var som typ ett telefonnr som bara 1 kunde ha åt gången.

Gör väl skäl för mig*dum blondin;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt tycker jag, utåt sett mot internet, ska du inte kunna ha samma IP som någon annan, så hur du har kunna få detta förstår inte jag?

Det ska vara lika omöjligt som att två personer har samma personnummer.

Och att själv skriva in ett IP, kan det fungera, då måste man ju använda ett som är ledigt.

 

Vad säger din operatör om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte jag som pratade med operatören för ca 1 år sedan och tyvärr kommer vi inte ihåg vad som sas. Ska ringa i morgon och höra med operatören för detta gillar jag inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en dynamisk IP-adress från sin operatör så blir den ju utbytt då och då.

 

Om en person blir bannad när han/hon har IP-adressen 1 och sedan ser till att få en ny IP-adress t ex genom att hålla modemet avstängt i ett dygn (eller vad nu operatören har för regel) så är det ingen som längre har IP-adressen 1. IP-adressen 1 kommer sedan att delas ut till någon annan, t ex dig, någon gång. Eftersom informationen om att IP-adressen 1 är bannad ligger kvar på någon webbserver, trots att den bannade personen har en annan numera, så kommer den person som får IP-adressen 1 nu att anses vara bannad. Jag hoppas att det blev lite klarare över vad som kan ha hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår men det stämmer inte in helt och hållet.

Första gången jag upptäckte att vi tydligen var 2 med samma IP-adress var när den andra spelare betedde sig illa och blev bannad en vecka(och då även min gubbe). Via kontakt med spelets admin så låste de upp min bann och raderade den andra personens avatarer/gubbar. Samtidigt som jag kontaktade min nätoperatör och fick ny IP-adress. Möjligheten finns att operatören då bytt ip fast vi hade inte haft modemet avstängt.

 

Fast i dag upptäckte jag att jag har samma IP-adress som ngn annan, då jag var inloggad på spelet och fick en kommentar av moderatorn om en avatar till den inloggade(min avatar). Frågade med en gång vad som menades då jag inte kände till den avateren. Moderatorn menade på att det var var en mängd gubbar/avatarer på samma IP-adress(i detta spelat kan en spelare ha flera gubbar/olika konton). Snabbt klargjordes att det är minst 2 olika spelare på samma IP men moderatorn drar inte mer i detta utan kontaktar admin. Först i morgon lär jag väl få kontakt med admin och kan försöka reda ut detta. Denna gången är ingen bannad och jag var inloggad samtidigt som den andra spelaren loggade in. Vet att det inte är här hemifrån då vi bara ha en dator att spela på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två olika hushåll kan inte ha samma publika IP-nummer samtidigt. Men dynamiska IP-nummer lånas ut av operatören med DHCP. När lånet upphört kan numret ges åt en annan låntagare. Så länge som man är ansluten förnyas lånet automtiskt. IP-numret kan endast en kund ha åtgången, precis som ett telefonnummer. Men eftersom antalet nummer är begränsat så återanvändes de.

 

Enda möjligheten att förhindra att det händer igen är att skaffa ett statiskt (fast) publikt IP-nummer. Tyvärr ger många operatörer inte statiska IP-nummer åt privatpersoner och de som gör det tar ett ett högre pris än för ett dynamiskt nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår men det stämmer inte in helt och hållet.

Första gången jag upptäckte att vi tydligen var 2 med samma IP-adress var när den andra spelare betedde sig illa och blev bannad en vecka(och då även min gubbe). Via kontakt med spelets admin så låste de upp min bann och raderade den andra personens avatarer/gubbar. Samtidigt som jag kontaktade min nätoperatör och fick ny IP-adress. Möjligheten finns att operatören då bytt ip fast vi hade inte haft modemet avstängt.

 

Fast i dag upptäckte jag att jag har samma IP-adress som ngn annan, då jag var inloggad på spelet och fick en kommentar av moderatorn om en avatar till den inloggade(min avatar). Frågade med en gång vad som menades då jag inte kände till den avateren. Moderatorn menade på att det var var en mängd gubbar/avatarer på samma IP-adress(i detta spelat kan en spelare ha flera gubbar/olika konton). Snabbt klargjordes att det är minst 2 olika spelare på samma IP men moderatorn drar inte mer i detta utan kontaktar admin. Först i morgon lär jag väl få kontakt med admin och kan försöka reda ut detta. Denna gången är ingen bannad och jag var inloggad samtidigt som den andra spelaren loggade in. Vet att det inte är här hemifrån då vi bara ha en dator att spela på.

 

Får du en publik adress från din ISP? En del operatörer ger kunderna IP-nummer i nätet 10.0.0.0/8, som är ett privat nät. Sedan använder de NAT ut mot Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullt möjligt för 2 datorer att ha samma IP-nummer. På jobbet för många år sedan hade man policyn att SA tilldelade varje dator ett IP-nummer. Och det hände att man av misstag delade ut samma nummer till två olika datorer. Men det gick. Så länge båda datorerna inte samtidigt var uppe på nätverket. Då först blev det strul. Därför avskaffades det här systemet. Och man började med DHCP, dvs det finns en dator (kallad server) som har till uppgift att dela ut IP-nummer när en ny dator dyker upp i nätverket. (dyker upp=någon startar datorn, tex på morgonen).

Och DHCP datorn håller reda på numrena så alla får olika. Här hemma har jag en router med DHCP. Den delar ut IP-nummer från 192.168.1.1 och uppåt, dvs nästa blir 192.168.1.2, 192.168.1.3 osv.

MEN

på datorer som används till spel har vi satt fasta IP-nummer från 192.168.1.11 och uppåt (görs i Windows) och de har inga problem ansluta sig till nätverket.

Kanske går detta att göra också för en dataspelare?

Hon (tjejer är ofta så kluriga) får via DHCP tex 11.22.33.192 av sin internetleverantör. Blir bannad och väljer själv i Windows ett IP-nummer som borde funka t.ex 11.22.33.245

Kanske funkar det här. Men det var ett nummer du brukar få. Om ni inte är igång samtidigt på internet så kanske det går. Men tillslut blir också det här numret bannat....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer bakom en NAT-router har samma publika IP-nummer (som är det IP-nummer som syns i spelserverns logg). Om du har ett okrypterat eller svagt krypterat trådlöst nät kan en utomstående använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...