Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

oönskade mejls från nån som heter Blixt


HUP151

Rekommendera Poster

från en "D***** Blixt" med adress *****hotmail.com får jag dagligen epost som tydligen handlar om "finansiella lösningar" och som vill att jag ska gå till olika adresser exempelvis http:/goo.gl/ekM1h. alla kommer från tidigare nämnde D***** Blixt men varje gång uppger han olika egendomliga http-adresser. tycker detta verkar mycket "lurigt" och vill absolut ej få dessa. jag har flera olika datorer med olika epostadresser för var och en men det är bara till en dator jag får "skiten" och det gäller den jag skriver på nu som går med Vista. datorerna är inte sammankopplade mer än att jag har en och samma skärm. jag har alla möjliga säkerhetsprogram och tar emot alla uppdateringar från Microsoft. tycker inte det är etiskt fel att uppge namn/epostadress på avsändaren men min fråga är alltså hur jag ska slippa få dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag använder inte hotmail själv, men det borde finnas nån form av spärrlista/skräppost-inställningar. Lägg till hans adress där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det är inte på min hotmailadress jag får dessa på utan windows mail/bredbandsbolaget. jag har redan lagt till "D***** Blixt" i skräppost och där hamnar de men de finns ju med likt förbaskat. jag menar at går det inte att blockera dessa inkommande på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju i så fall om Bredbandsbolaget har någon inställning för skräppost när du loggar in på deras webbmejl, då kanske det finns någon filtrering man kan göra på deras server.

 

-----------

Jag redigerar ditt första inlägg och tar bort mejladressen. Eftersom i stort sett all skräppost skickas med falsk avsändare är den ointressant.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att skicka en abuse-anmälan till administratören för avsändande postserver. I brevens huvud finns IP-numrena på alla postservrar som brevet gått via. Kontaktuppgifterna till administratören får du med whois. http://www.whois-search.com/.

 

Som Cecilia skriver är avsändarnamn och adress förfalskade eller kapade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack igen - har kollat 3 skräppost från vännen Daniel och de ha alla olika ip-nummer och kommer från Thailand, Turkiet och Frankrike. ska ta upp detta med BBB. har förståelse att Cecilia tagit bort epostadressen men jag ville vara så informativ som möjligt. betr ip-adress antar jag att jag har fast sådan - har glömt hur jag kolar vilket ip-nummer jag har - hur gör jag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att breven kommer från olika IP-nummer och länder tyder på att de kommer från ett botnet av kapade datorer. Ägarna till datorerna är knappast medvetna om att deras datorer är kapade av en trojan och används till att skicka skräppost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår att min ip-adress är ointressant i sammanhanget - tänkte bara att det skulle vara intressant för mig att veta vilken jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...