Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg efter fläktbyte


Wepe

Rekommendera Poster

Hej!

Har en gammal burk med en enkärnig AMDx64 som jag bytte CPU-fläkt på häromdagen och nu är datorn segare än sirap.

När jag tog lös den gamla fläkten följde processorn med så jag fick bygla fast den igen innan jag satte dit den nya fläkten. När jag sedan startade maskinen så fick jag ladda om bios (valde optimerad version) och nu är alltså datorn jätteseg. Uppstarten tar en kvart ungefär och när den väl är igång så rör sig musen hackigt och att växla mellan öppna program är en plåga.

Kan jag ha skadat processorn på nåt sätt, kan bios ha fel inställningar eller vad kan felet vara? Det var ingen prestandamaskin innan men jag kunde iaf använda den.

Dator: AMD x64 2GHz socket 754, 2GB, Win 7 x64.

/Wepe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är den "pins" på processorn (PGA = Pin Grid Array), så kanske du böjt någon/några av dessa?

I såfall blir det trixigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den "pins" på processorn (PGA = Pin Grid Array), så kanske du böjt någon/några av dessa?

I såfall blir det trixigare...

Jepp. Alla pinnar såg dock raka ut, men jag tittade förstås inte med förstoringsglas på dom. Finns det något diagnostikprogram man kan köra för att kolla hälsan på processorn?

Jaja, man kanske ska inse att datorn är förbrukad antar jag. Den har i alla fall 6 år på nacken vilket får anses ganska respektabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Gör en sista check innan du skrotar datorn. Kontrollera att fläkten verkligen sitter rakt. Jag menar så att inte fläkten hamnat på sniskan. Lätt hänt när man trycker och bänder för att få fast fläktpaketet.

 

Sist men inte minst - du har väl inte glömt kylpasta?

Du måste ta bort den gamla kylpastan och lägga på ny när du byter fläktpaketet.

 

Ett risgryn med kylpasta räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja alltså är någon av dessa kontaktpinnar böjda kommer inte processorn att trilla ned rakt och lätt i sockeln med hjälp av endast ett lätt tryck med fingret.

 

När processorn följde med upp sa du du; rev du inte med dig sockeln (som sitter på moderkortet) också då så att den släppt från lödpunkterna?

 

Eller om processorn är tillverkad av FR4 glasfiberlaminat som processor chippet sedan är monterat på (vilket det är på vissa äldre) så kan du ha brutit/böjt sönder dennna så kontaktledarna inuti blivit skadade.

 

Du får kolla lite mer noggrant, men fel inuti processorn klarar du inte utan röntgen.

 

Problemet som jag ser det, är att fastställa om det är processorn eller moderkortet som tagit skada.

 

Så du kanske får räkna med nya grejor isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en sista check innan du skrotar datorn. Kontrollera att fläkten verkligen sitter rakt. Jag menar så att inte fläkten hamnat på sniskan. Lätt hänt när man trycker och bänder för att få fast fläktpaketet.

 

Sist men inte minst - du har väl inte glömt kylpasta?

Du måste ta bort den gamla kylpastan och lägga på ny när du byter fläktpaketet.

 

Ett risgryn med kylpasta räcker.

Jodå, allt verkar sitta som det ska och kylpasta hade jag, om än lite mer än ett riskorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså är någon av dessa kontaktpinnar böjda kommer inte processorn att trilla ned rakt och lätt i sockeln med hjälp av endast ett lätt tryck med fingret.

 

När processorn följde med upp sa du du; rev du inte med dig sockeln (som sitter på moderkortet) också då så att den släppt från lödpunkterna?

 

Eller om processorn är tillverkad av FR4 glasfiberlaminat som processor chippet sedan är monterat på (vilket det är på vissa äldre) så kan du ha brutit/böjt sönder dennna så kontaktledarna inuti blivit skadade.

 

Du får kolla lite mer noggrant, men fel inuti processorn klarar du inte utan röntgen.

 

Problemet som jag ser det, är att fastställa om det är processorn eller moderkortet som tagit skada.

 

Så du kanske får räkna med nya grejor isåfall.

Den föll på plats utan bekymmer och den lossnade lika lätt när jag tog bort den gamla fläkten (det var en visuell upptäckt att det inte satt en processor i sockeln när jag lyfte på fläkten som gjorde att jag tittade under denna och upptäckte att där satt processorn kvar i sin kylpasta).

 

Har nu provat köra Win XPx86 och det går lite bättre men det hackar fortfarande en del (mer än innan), särskilt när jag kör PS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...