Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konvertera till dynamisk disk


totte92

Rekommendera Poster

Hej, jag kopplade in en hårdisk idag som jag inte kan komma in i via utforskaren. Som ni ser på bilden innehåller den 6st felfria partitioner och det enda jag kan gör är att höger klicka på den i (i diskhantering) och välja "konvertera till dynamisk disk". Vad menas med det? kommer filerna försvinna om jag gör det?

 

diskt.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Totte92

 

Några tips om vad som tycks hända.

 

Du kan bara ha max 4 st Primära partitioner på en disk.

En primär partition används för startbart opertivsystem.

Se här: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/What-are-partitions-and-logical-drives

 

Om du har 3 Primära partitioner kan du skapa en Utökad partition med flera logiska enheter. Då kommer du runt de där med max 4 men de logiska enheterna kan inte innehålla startbara operativsystem.

 

På en dynamisk disk kan du ha flera partitioner.

Men om en omvandling till dynamisk disk med Microsofts program innebär att du förstör dina filer vet jag inte. De finns program som kan omvandal utan att man förstör filerna. Jag har sett varningar på nätet för att omvandla en disk till Dynamisk disk, kommer inte ihåg varför just nu. Här har du 2 länkar som behandlar omvandling till och från Dynamisk disk:

http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc755238(WS.10).aspx

http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc731274(WS.10).aspx

 

Du får nog googla och läsa på.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kopplade in en hårdisk idag som jag inte kan komma in i via utforskaren. Som ni ser på bilden innehåller den 6st felfria partitioner och det enda jag kan gör är att höger klicka på den i (i diskhantering) och välja "konvertera till dynamisk disk". Vad menas med det? kommer filerna försvinna om jag gör det?

Vet du något om hur disken var partitionerad när den fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade ett slags "disk director" program. Där såg jag att disken förmodligen har ett linux system installerat, eftersom det står att varje partitionstyp är formaterad till linux. Jag testade att ändra partitionstyp till NTFS på en volym då hittade windows volymen direkt. Problemet är att om jag gör såhär på varje volym kommer nog filerna att försvinna. Eller?

 

Det bästa hade nog varit om jag lyckas boota från linux systemet. Vad krävs då? Räcker det att jag kopplar in disken i moderkortet och startar datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Vad har hårddisken använts till förut?

 

Räcker det att jag kopplar in disken i moderkortet och startar datorn?
Bara att pröva. Men du behöver förstås se till att BIOS startar datorn från denna hårddisk och inte från den vanliga Windows-hårddisken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och kan du inte boota från den disken och det är Linux filsystem, så kan du ladda hem ett gratis Linux och endast boota från USB-minne eller DVD-skiva (utan att installera) sedan så mountar du disken/diskarna och kopierar eller gör vad du vill göra med dessa.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kan du inte boota från den disken och det är Linux filsystem, så kan du ladda hem ett gratis Linux och endast boota från USB-minne eller DVD-skiva (utan att installera) sedan så mountar du disken/diskarna och kopierar eller gör vad du vill göra med dessa.

 

Mvh

 

Jag har laddat ner en linux version som hette fedora. Jag fick ner den som iso-fil. Ska jag lägga in iso-filen direkt på usb-minnet eller bara filerna som ligger i iso-filen. Vilket filsystem ska jag formatera usb-minnet till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och tack för poängen.:rolleyes:

 

Jag har bra erfarenhet av Ubuntu Netbook Remix som jag dessutom skrivit ihop en guide tidigare för, men principen är i stort sett samma även för andra distributioner så du kan ju testa med Fedora och då börjar du med pkt. 2 och sedan pkt. 3.

 

Ok här kommer den..länkar i rött.

 

Du kan testa Ubuntu Netbook Remix eller Ubuntu Nordic Remix (utan installation) om du har en DVD-brännare i datorn.

 

Har du ingen DVD-brännare i datorn eller kanske ingen DVD-skiva så hämtar du hem ett program som lägger över denna Ubuntu på ett USB-minne och gör detta bootbart.

C:a 2GB USB-minne krävs för Ubuntu Netbook Remix, mer för Ubuntu Nordic Remix som innehåller mer.

 

Du skall INTE göra en installation, bara boota datorn med Ubuntu-Linux.

Då installeras ingenting på din hårddisk utan allt körs då från skivan/USB-minnet och primärminnet på datorn.

 

Det hela är väldigt enkelt, även om det ser jobbigt ut.;)

 

1. Hämta hem gratis Ubuntu Netbook Remix (Ubuntu-10.10-Netbook-i386.iso)

 

http://ubuntu-se.org/drupal/download

 

2a. Bränn ut iso-filen till en DVD-skiva.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt DVD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

2b. Skapa ett bootbart USB-minne.

 

  • Hämta Universal USB Installer och kör programmet.
  • I dropdown menyn välj Linux distribution
  • Klicka på browse och välj mapp och iso-filen du laddade hem tidigare.
  • Välj vilken enhetsbokstav du har ditt USB-minne istoppat. Viktigt - välj rätt bokstav!
  • Du kan bocka i Formatera USB-minnet och sedan klicka på Create
  • En kontrollruta kommer upp att det är rätt enhetsbokstav klicka Yes/No
  • När processen är klar klickar du på Close.

3. Se till att du ändrar boot ordningen vid uppstarten av datorn, kan vara F12 eller någon annan F-tangent eventuellt kanske du måste göra detta i Bios och boota upp datorn med Linux skivan eller Linux USB-minnet.

 

4a. Vid boot från Ubuntu DVD-skiva så kommer efter ett tag en meny upp och välj språk Svenska till vänster och sedan klickar du på Välj Prova Ubuntu

 

4b. Vid boot från USB-minnet så kommer man först till en meny och första valet där är

Run Netbook Remix from USB vilket du skall välja (den väljer själv det annars och kör efter några sekunder).

 

5. Det kommer upp en inloggningsruta (möjligen en annan ruta tidigare som du klickar ok på) logga in med

Login namn: ubuntu och inget lösenord eller passsword.

 

6. Längst upp till höger på skärmen i menyn kan du sedan välja stäng av eller helt sonika trycka på avstängningsknappen och starta om datorn med Windows som vanligt.

 

Mvh :thumbsup:

 

[Edit] Redigerat lite i texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag e inne i linuxsystemet nu och kan komma in pa dom partitionerna jag prata om innan :)

 

Det finns en mapp i 2 partitioner som heter lost+found. Nar jag forsaker ga in i den star det att jag inte ar agare till mappen och kan darfor inte komma in i den. Gar det att fixa?

 

(tangentbordet ar installt pa engelska)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Jag har inte själv kört Fedora men du borde ju kunna ändra till svenskt språk eller åtminstone svensk tangentbordslayout i något menyval?

 

I Ubuntu väljer du ju språk vid uppstarten, eller senare om man så vill.

 

Rättigheter: Öppna en command prompt (t.ex. xterm) och navigera till rätt directory med change dir chdir eller cd sedan använd kommandot

chmod 777 [directory or file] så ändras rättigheterna för den mappen eller filen till read/write för alla.

 

Eller via något menyval. Filhanterare och högerklick kanske?

 

Mvh

[Edit] Tack för P.

Linux / Unix Command: chdir

Basic Linux commands

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen.

 

Jag lyckas inte navigera mappen.

 

Själva volymen heter: 4D8F-5B36

Mappen: lost+found

 

Borde inte kommandot då bli :

chdir /media/4D8F-5B36/lost+found

 

sen:

 

chmod 777 /media/4D8F-5B36/lost+found

 

Det står i alla fall katalogen kunde inte hittas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara root för att komma in i katalogen /lost+found. För att bli root använder du kommandot su. Något behov av att komma in i katalogen lost+found har du knappast. Katalogen används av programmet fsck (motsvarar Windows chdsk), som används för att kontrollera och rätta till fel i filsystemen. Normalt är katalogen tom. Endast om filsystemet haft fel, som inte gått att korrigera så finns det filer i katalogen. Dessa filer är fragment av datafiler, som inte kunnat repareras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du måste vara root för att komma in i katalogen /lost+found. För att bli root använder du kommandot su. Något behov av att komma in i katalogen lost+found har du knappast. Katalogen används av programmet fsck (motsvarar Windows chdsk), som används för att kontrollera och rätta till fel i filsystemen. Normalt är katalogen tom. Endast om filsystemet haft fel, som inte gått att korrigera så finns det filer i katalogen. Dessa filer är fragment av datafiler, som inte kunnat repareras.

Bra redogjort! Tänkte aldrig så långt, men visst är det så.

Man har sällan anledning att rota runt i denna typ av kataloger om man inte vet precis vad man vill åstadkomma.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp

 

Det jag var ute efter var att hitta en film som jag trodde gömde sig någonstans i hårdisken. Men alla "media filer" har nog vid något tillfälle raderats eftersom allt jag kan hitta vekar vara några slags systemfiler: .data .index .conf etc.

 

Inget att göra åt helt enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...