Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med att starta datorn

Ored

Recommended Posts

Hej!

Så här ser min datorkonfiguration ut. Jag har en iMac med en hårddisk som jag formaterat och partitionerat i 4 partitioner (partition 1= 7,8GB, partition 2=ca 8,4GB 3=2GB och 4=1GB). På partiton 1 har jag installerat MacOS X US och på partition 2 har jag installerat 9.1 US.

Nu till mitt problem. När jag för någon dag sedan hade startat min dator på partition 2 med MacOS 9.1 så hängde sig datorn efter ett tag. Då tvångstartade jag min dator men då vägrade den att starta och gick in i Open Firmware istället. Någon som vet vad det beror på och hur jag löser detta så att den inte går in i OpenFirmeware? Jag vet ett sätt att lösa detta och det är att formatera om hela hårddisken men det vill jag helst inte göra för då kommer jag att förlora en del dokument jag har på min dator. Jag kan också om jag vill starta på partition 1 med MacOS X och sedan använda mig av MacOS 9.1 som finns på partition 2 för att kunna komma in i classicläget i MacOS X. Min slutsats är att bootsektorn är trasig på partition 2. Någon som vet hur jag löser detta och vad det kan bero på?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...