Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SAAB och deras problem

.M

Recommended Posts

Jag erkänner att jag är inte ekonom eller bilbyggare. Men det verkar som att SAAB bygger dyra bilar som folk inte köper. Även om det kan verka naturligt att en biltillverkare tillverkar bilar, men om ingen köper bilarna så ska dom inte tillverkas.

En kollega nämnde något om att SAAB gör avancerade bilar som är dyra att tillverka det är därför har dom svårt att gå med vinst. Men då får dom antagligen sälja bilarna till ett högre pris eller tillverka enklare bilar.

Men jag tror problemet ligger i att dom tillverkar bilar... Som folk inte vill ha.

Så jag röstar får att SAAB ska sluta tillverka bilar och tillverka något folk vill ha. Och det är naturligtvis säkra, miljövänliga personliga jetpacks. Det är dags att alla får chans att köpa sitt egna jetpack. Och SAAB är nog rätt företag att introducera dessa i världen!

För två år sedan, hösten 2009, när SAABs vara eller inte vara kom upp till debatt så gick jag in på SAABs hemsida. Där fanns bara två typer av motorer, bensin och etanol/bensin. Samtidigt så hade ALD som vi leasar bilarna från i sitt senaste utskick konstaterat att nu så var över 50% av de bilar kunderna efterfrågade bilar med dieselmotor. Men sådana motorer hittade jag inte på SAABs hemsida.

Numera har SAAB dieselalternativ på hemsidan. Men det är försent. SAAB har helt enkelt satsat på hemmamarknaden Sverige där staten stöttat etanol/bensin och motarbetat diesel.

Diesel som varit det vanliga valet i Europa sedan i varje fall 90-talet.

Att SAAB nu går under kan alltså delvis skyllas på att Sverige i många år med socialdemokratisk regering motarbetade diesel som bränsle i personbilar.

För två år sedan, hösten 2009, när SAABs vara eller inte vara kom upp till debatt så gick jag in på SAABs hemsida. Där fanns bara två typer av motorer, bensin och etanol/bensin. Samtidigt så hade ALD som vi leasar bilarna från i sitt senaste utskick konstaterat att nu så var över 50% av de bilar kunderna efterfrågade bilar med dieselmotor. Men sådana motorer hittade jag inte på SAABs hemsida.

Numera har SAAB dieselalternativ på hemsidan. Men det är försent. SAAB har helt enkelt satsat på hemmamarknaden Sverige där staten stöttat etanol/bensin och motarbetat diesel.

Diesel som varit det vanliga valet i Europa sedan i varje fall 90-talet.

Att SAAB nu går under kan alltså delvis skyllas på att Sverige i många år med socialdemokratisk regering motarbetade diesel som bränsle i personbilar.

Saab hade redan 2008 dieselalternativ, även om dom har försökt satsat lite mer på alternativa bränslen.

Vem säger att Saab ska gå under?

Ingen av blocken har väl medvetet försök att motarbeta diesel som motorbränsle.

Saab hade redan 2008 dieselalternativ, även om dom har försökt satsat lite mer på alternativa bränslen.

Vad hjälper det att man har produkter som kunderna efterfrågar när man inte visar dom på hemsidan? Jag kunde inte hitta diesel. Jag har senare kunnat hitta diesel på deras hemsida men inte då.

Ingen av blocken har väl medvetet försök att motarbeta diesel som motorbränsle.

Diesel motarbetades av socialdemokraterna för att undvika skattesmitning genom att köra på eldningsolja. Genom att bilskatten på persondieselbilar var mycket högre än på bensinbilar blev det olönsamt för privatpersoner att köra diesel. Det fodrades körsträckor typ taxi för att bilskatten skulle betalas av de lägre driftkostnaderna med diesel.

Det var den 1 oktober 2006 som skatten sänktes på dieselbilar i Sverige. Innan dess.

Volvo V70 D5, miljöklass 2005: Dieselbil som i dag kostar 7 401 kr per år i skatt.

Volvo V70 2,4: Bensinbil med standardmotor som i dag kostar 1 812 kr per år i skatt.

från

http://www.expressen.se/2.1476/1.116313/sa-mycket-far-du-betala-i-ny-bilskatt

http://www.aftonbladet.se/bil/article10778335.ab

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...