Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wake on lan, vad behövs?


soreby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker få mitt RDP-program att fungera. Det går utmärkt att logga in och arbeta på datorn från distans. Däremot lyckas jag inte "väcka" datorn när den somnat trots att funktionen finns i programmet. Jag är helt novis på detta. Behöver jag något program i datorn, eller är det någon hårdvara som krävs? Allt som står i RDP-programmet är att man skall ange MAC-adressen, och jag har provat med både nätverkets och datorns MAC-adress. Är det någon skillnad om nätverket är trådlöst?

 

:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wake-on-Lan måste vara aktiverat i datorns hårdvara också. Jag tror du ställer in det i bios. Men jag är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något program behövs inte. Som .M skriver måste Wake-on-LAN vara aktiverat i BIOS. I Windows inställningar för strömsparning skall nätverkskortet tillåtas väcka datorn. Nätverkskortet måste ha stöd för WOL (de flesta har det numera). Datorn får inte vara avstängd med strömbrytaren på nätaggregatet utan skall vara i stand-by- eller viloläge. Det är nätverkskortets MAC-adress du skall ange. Varje nätverkskort i en dator har egen egen MAC-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen båda två, jag ska kolla när jag kommer hem och se om jag får igång det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har försökt med detta också. Jag har fixat inställningarna för energisparläge och öppnat rätt port, men ändå kan jag ej starta datorn via min mobilapp. Är det någon som har något tips på någon bra mobilapp eller känner till något jag kan ha missat. Jag kan stänga av datorn med appen, men ej starta den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...