Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför överstyrs Audacity?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag vill digitalisera några gamla intervjuer jag har liggande på kassettband, och har installerat Audacity 1.3 Beta och kopplat en sladd med 5-stifts DIN-kontakt i vad som verkar vara LINE-uttaget på en gammal kassettradio, och andra änden med 3,5 mm kontakt i datorns LINE-uttag.

 

Och visst kommer det ljud till datorn men enligt in-nivåmätaren i Audacity lite väl mycket!

Med "input enhetsreglaget" kan jag påverka nivån men inte alls minska den tillräckligt.

 

Har också öppnat datorns vanliga Volymkontroll och dragit i regeln för Linjeingång och då kan medhörningsljudet regleras från tyst till max... men Audacitys in-nivåmätare tycks inte alls bry sig om den regleringen - även vid helt tyst fladdrar den på för högt.

 

Varför lyckas jag inte sänka Audacitys inspelningsnivå till lagom nivå? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Har också öppnat datorns vanliga Volymkontroll och dragit i regeln för Linjeingång

 

Det finns två olika reglar, en för uppspelning och en för inspelning. Beroende på vilket Windows du har, gör du på lite olika sätt, men du borde se "Alternativ" eller liknande, och sen kunna välja "Inspelning". Där kan du ställa den nivån som ska gå vidare för inspelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Kolla på Audacitys inställningar. Hos mig är det Redigera, Inställningar. På Enheter, Inspelning där kanske det inte står att Audacity ska spela in från Linjeingång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två olika reglar, en för uppspelning och en för inspelning. Beroende på vilket Windows du har, gör du på lite olika sätt, men du borde se "Alternativ" eller liknande, och sen kunna välja "Inspelning". Där kan du ställa den nivån som ska gå vidare för inspelning.

 

Väljer jag "Inspelning" i Volymkontrollen tar Linjeingång-regeln kontroll över "input enhetsreglaget" i Audacity, och med endast den otillräckliga påverkan det sistnämnda annars har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Audacitys inställningar. Hos mig är det Redigera, Inställningar. På Enheter, Inspelning där kanske det inte står att Audacity ska spela in från Linjeingång?

 

Jag försöker bifoga en skärmdump om den kan vara till någon ledning.

post-23286-0-23051900-1302109510_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Vad har du för alternativ att välja mellan under "Enhet" på "Inspelning"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för alternativ att välja mellan under "Enhet" på "Inspelning"?

 

Utöver det på skärmdumpen finns alternativet "Microsoft Sound Mapper - Input".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej på er. Jag har också överstyrning på min Audacity (beta).

Vad jag än väljer på de olika inspelninginställningarna så går mätaren i taket.

 

Nivån är under 0.1. Se bild.

Hoppas få svar.

post-5456-0-57463300-1305570237_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Nu är det dags igen:

Jag vill digitalisera ett antal för mig mycket viktiga gamla släktintervjuer jag har liggande på kassettband, och kopplat en sladd med 5-stifts DIN-kontakt i vad som verkar vara LINE-uttaget på en gammal kassettradio, och andra änden med 3,5 mm kontakt i datorns LINE-intag. Datorn kör XP Home

Till skillnad från i trådens början har jag nu installerat senaste Audacity, version 2.1.0. Men problemet tycks vara som förut - innivån blir alldeles för hög; en kunde tro jag istället anslutit radions högtalaruttag direkt till datorn men det har jag absolut inte.

Jag tycker jag kollat så att allt står rätt i Windows inspelningskontrollen. Men jag har minimal erfarenhet av Audacity, i all synnerhet denna nya version.

Det vore så roligt att äntligen kunna fixa till dessa digitaliseringar.
Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar konstigt att du får överstyrning av ljudet eftersom DIN har mycket lägre signal(normalt)över utgången, men kan var ett däck med högre utsignal?

 

RCA(1volt) till DIN var ofta problematiskt på 70-80 talet med överstyrning av ljudet vid inspelning(fanns kabel med motstånd för detta på den tiden att köpa).

 

Hur låter ljudet i ett par hörlurar direkt genom 3,5mm kontakten?

Det kan vara fel på kassettdäcket med om det är väldigt gammalt.

 

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=59180&start=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar konstigt att du får överstyrning av ljudet eftersom DIN har mycket lägre signal(normalt)över utgången, men kan var ett däck med högre utsignal?

 

RCA(1volt) till DIN var ofta problematiskt på 70-80 talet med överstyrning av ljudet vid inspelning(fanns kabel med motstånd för detta på den tiden att köpa).

 

Hur låter ljudet i ett par hörlurar direkt genom 3,5mm kontakten?

Det kan vara fel på kassettdäcket med om det är väldigt gammalt.

 

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=59180&start=0

Tack för svar.

 

Jag brukar aldrig använda sådana hörlurar, men tror nog det kan finnas undanstoppat någonstans, får leta imorgon.

 

Här finns en PDF med en likadan kassettradio (min används f.ö. varje dag för radiolyssnande): http://www.swedala.se/luxor/luxor_r4c9.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Jag brukar aldrig använda sådana hörlurar, men tror nog det kan finnas undanstoppat någonstans, får leta imorgon.

 

Här finns en PDF med en likadan kassettradio (min används f.ö. varje dag för radiolyssnande): http://www.swedala.se/luxor/luxor_r4c9.pdf

post-23286-0-14269800-1431700709_thumb.jpg

 

Nu har jag några timmar ytterligare suttit och försökt utröna vad som är på tok, förgäves dragit i volymreglarna hit och dit m.m..

 

Radioljudet hörs i de förstärkta datorhögtalarna via line-anslutningen jag gjort.

Men varför är regeln allra längst till vänster på Windows inspelningsvolymkontroll grå och omöjlig justera... detta även om jag helt avslutar Audacity? Kan det vara det som är problemet?

 

(Mitt moderkort tycks närmast var det på: http://www.asrock.com/mb/VIA/M266A/ )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör inte XP längre och var ett tag jag använde AUDACITY.

Har du testat att byta uttag på ljudkortets ingång så det inte anslutningarna inte är omkastade till moderkortet mellan linje och mic?

Sen hur är inställningen i Redigera menyn med ingångsval(enheter) till ljudet Mic/linje.

Att balansen är grå kan ju bero på att Audacity tagit över inställningarna av ditt ljudkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kör inte XP längre och var ett tag jag använde AUDACITY.

Har du testat att byta uttag på ljudkortets ingång så det inte anslutningarna inte är omkastade till moderkortet mellan linje och mic?

Sen hur är inställningen i Redigera menyn med ingångsval(enheter) till ljudet Mic/linje.

Att balansen är grå kan ju bero på att Audacity tagit över inställningarna av ditt ljudkort?

Jag testade till slut flytta min sladd från radion, från datorns line-intag till det för mikrofon och då blev det nästan för låg nivå... men det gick att justera.

 

De rena intervjuerna jag hade bandade är nu digitaliserade. Men nu har jag kommit till kassetter med typ samtal kring bord och där varierar rösternas nivå väldigt. Ena stunden tämligen normalt, för att plötsligt mer öka till nästan utrop.

 

Och då blir det väldigt mycket rött på inspelningskurvorna i Audacity. ibland liknar det mest som norrsken... fastän i rött.

 

Jag har letat efter någon automatisk inspelningsnivå i Audacity men hittar ingen sådan och ber nu er om hjälp!

Finns det inställning för automatisk inspelningsnivå i Audacity...? Och isåfall VAR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...