Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temperaturstyrning av fläktar


Pejo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Oavsett om jag lyckas skaka liv i min gamla burk, har jag nu införskaffat en ny. (Det var ändå på gång.)

 

Den nya datorn är hyfsat tystlåten men fläktarna går konstant med full fart, vilket känns onödigt. Det medföljande programmet till MSI-moderkortet (Control Center) tillåter mig att dra ner varvtalet på fläktarna, men jag vill inte sköta detta manuellt.

 

Som jag har fattat det går det att styra varvtalet efter temperaturen med t.ex. Speedfan. Är det detta program som gäller, eller finns det andra alternativ? Något annat att tänka på innan jag ger mig in och pillar på detta?

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställning i BIOS måhända?

 

Exakt vad för dator har du och vilka fläktar är det som väsnas? CPU-kylaren? Chassi? Grafikkort? Nätagg? Brygga på moderkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställning i BIOS måhända?

Jag ska kolla i BIOS också, men jag antar att inställningarna där motsvarar de som finns i det medföljande programmet för moderkortet (MSI Control Center) och där hittar jag ingenting om temperaturstyrning.

 

Exakt vad för dator har du och vilka fläktar är det som väsnas? CPU-kylaren? Chassi? Grafikkort? Nätagg? Brygga på moderkort?
MSI Control Center tillåter mig att styra de två chassifläktarna samt CPU-fläkten. När jag satte dessa tre på 50% blev datorn i princip ljudlös, åtminstone fullt tillräckligt för mig.Jag vill dock att fläktarna ska användas när de behövs, dvs om temperaturen stiger. På "tomgång" med full fläkt låg CPU/chassi bara på 39/33 grader, så det känns som det finns lite marginal uppåt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen kan du ha chassifläkten på ganska konstant hastighet och låta CPU-, GPU- och nätaggskylningen vara styrda av temperatur.

 

Det vill säga, skaffa manuell styrning av fläktarna (dvs resistorer) styr ned så de jobbar lite mindre. Om nu inte det går att ordna detta via BIOS/uppdatering av BIOS.

 

Eller köpa nya tystare fläktar.... inte alltid original är bästa. :)

Jag har manuell styrning av den chassifläkt jag har samt den cpu-kylare jag har. Det går alltid på konstant fart utan problem, de enda som varvar upp är nätagg och GPU. Funderar dock på att skaffa en inblåsfläkt som kanske kan gå på lågt varvtal och hålla nere dessa två en.

 

Att lita till mjukvara som man måste köra varje gång? nej, hellre konstant fart på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speedfan verkar göra precis det jag vill. Provar med det ett tag. (Är inte så pigg på att ge mig in och mecka med hårdvaran på en splitter ny dator.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, ne kanske det inte är bästa idén om du nu inte köpt delar och satt ihop den själv.

 

Speedfan ogillar jag dock men det är jag och alternativen är få. Bästa i en dator är några få lågvarviga fläktar som jobbar med konstant, tillräcklig, fart. Störst chans att datorn blir tyst då.

 

Borde dock gå, tycker jag, att på annat visa, utan Speedfan eller bloatprogram från tillverkaren, kunna gå att reglera fläktarna. Om nu det är BIOS/krets på moderkortet som styr dem borde man i BIOS kunna kontrollera styrningen. Eller via bloatprogrammet från tillverkaren ställa in styrningen och sedan inte behöva bry sig om det programmet, inställningen finns där oavsett om man kör programmet eller ej, oavsett om man kör Linux eller Windows.

 

Borde gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Här finns ju lite alternativ annars att montera.

En fläktstyrning med automatisk eller manuell styrning i en frontpanel eller ett fläktmotsånd som Monshi är inne på.

 

Inte så märkvärdigt faktiskt.

Men en frontpanel som passar direkt i 3,5" eller i 5" sloten i fronten är nästan det bästa.

 

http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Mvh

 

[Edit] Stora problem att få länken att fungera - hoppar bara tillbaks till denna tråd??:angry:

provar igen till Inet: http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, ne kanske det inte är bästa idén om du nu inte köpt delar och satt ihop den själv.

Det är en färdig dator med garanti, så nej, jag tror inte jag öppnar chassit på ett tag. :)

 

Speedfan ogillar jag dock men det är jag och alternativen är få. Bästa i en dator är några få lågvarviga fläktar som jobbar med konstant, tillräcklig, fart. Störst chans att datorn blir tyst då.
Någon speciell anledning till ogillandet?

 

Borde dock gå, tycker jag, att på annat visa, utan Speedfan eller bloatprogram från tillverkaren, kunna gå att reglera fläktarna. Om nu det är BIOS/krets på moderkortet som styr dem borde man i BIOS kunna kontrollera styrningen. Eller via bloatprogrammet från tillverkaren ställa in styrningen och sedan inte behöva bry sig om det programmet, inställningen finns där oavsett om man kör programmet eller ej, oavsett om man kör Linux eller Windows.

 

Borde gå.

Javisst, det går att ställa ner, t.ex. chassi-fläktarna i BIOS (eller det medföljande programmet). Dock har jag inte fått klart för mig om fläktarna vid behov ökar automatiskt, vilket känns som en bra grej ... Använder bara Windows och med Speedfan kan jag, när jag vill köra i "stealth mode", bara sparka igång programmet. Även smidigt att där prova olika inställningar för temperaturintervall och fläktvarvtal för en avpassning mellan kylning och ljudnivå. Jag har inte testat alla användningsfall på datorn än, från slösurfning till vidoeredigerande och annat tyngre arbete, men skulle det visa sig att chassi-fläktarna aldrig behöver köra på mer än t.ex. 75% kan jag ju sätta ned dom permanent.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, ogillar Speedfan eftersom jag inte tycker det ska behövas. Och vill inte behöva starta program i onödan.

Samt lita inte på Speedfans temperaturer, inte alltid allt blir rätt där. HWMonitor känns säkrare.

 

Men lek runt lite med speedfan och se vilka nivåer du kan nöja dig med. Min gissning, utan att känna din dator, är att du enkelt kan begränsa dem till komfort-nivå utan risk för överhettning. Effekten kan eventuellt vara dock att grafik och CPU-fläkt, kanske även nätagg, varvar upp en aning extra. Du får testa.

 

http://www.cpuburnin.com/

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/

kan stressa din dator lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...