Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att starta Win XP


nolla

Rekommendera Poster

Hej!

Någonting har hänt med min dator och jag vet inte vad. När jag startade datorn igår så fick jag inte igång den. När jag startar datorn går den igenom hela boot processen sen visar den en blå ruta väldigt fort och stänger den innan man hinner se vad det står, sen börjar den om och visar i safe boot alternativen eller starta normalt.

Det står:

Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara.

Om detta beror på att datorn inte svarade, startade om oväntat eller stänges av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du välja senast fungerande konfurigation för att återställa de inställningar som användes förra gången som datorn kunde startas.

Om ett tidigare försök avbröts på grund av ett strömavbrott eller strömknappen trycktes in eller om du är osäker varför datorn inte kan startas kan du välja Starta Windows normalt.

Felsäkert läge

Felsäkert läge med nätverk

Felsäkert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfurigation

Starta windows normalt.

OBS!! Senaste fungerande konfurigation fungerar ej, ger samma resultat.

Jag har väldigt viktiga filer, bilder o.sv på den här datorn.

Vad ska jag göra?

MVH

NollaettaNolla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Försök i felsäkert läge, att göra en systemåterställning till ett datum när allt fungerade. Den har ju gjort så och kommit till vägs ände, men det kan finnas en möjlighet att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hjälper inte Munters förslag.

Plocka ut hårddisken.

Köp ny hårddisk.

Installera om windows osv på den nya hårddisken.

Sätt in den gamla hårddisken, allra helst ska du i BIOS ange att det inte finns nån hårddisk där den gamla hårddisken sitter. Besparar hårddisken att BIOS kollar med tuffa tester att den gamla hårddisken är i "toppform"

Windows kommer hitta den gamla hårddisken. Kopiera över filerna till den nya hårddisken.

Har du inte "rättighet göra kopieringen" så finns trådar på eforum hur du ger dig rätt.

 

Och så har du just lärt dig att viktiga filer har man på många ställen, t.ex. hårddiskar, DVDer, NAS, USB-minnen. Jag tar inte med flyttbara yttre hårddiskar för när de faller i golvet så är det vanliga att filerna på dem är lika förlorade som man slängt hårddisken direkt i elektronikåtervinningens containern på återvinningsstationen.

 

Går inte detta (kopiera filerna från den gamla hårddisken) finns IBAS Ahlbergs data med flera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://pcsupport.abo...tic-restart.htm

 

Bra länk som beskriver hur man genom att hindra automatisk omstart kan hinna läsa BSOD.Inställningen borde kunna göras i felsäkert läge.

(Se också Important. Man kan således i Vista och Win 7 hindra automatisk omstart innan operativet startar.)

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...