Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Excel 2003, koppla siffra med namn

9070

Recommended Posts

Hej

Efterlyser hjälp med att lösa mitt stora problem. Vill nämligen ha en siffra kopplad till ett namn/artkel.

Om jag t ex skriver in 9546 i en kolumn så skall det då automatiskt komma upp t ex vinterhandske i nästa kolumn. Iof så spelar det ingen roll ifall texten automatiskt kommer upp i samma kolumn.

Någon som vet hur man gör? Tar tacksamt emot alla tips som finns :)

9070

Du har en tabell i A1:B10

i A har du ditt varunummer.

i B har du ditt varunamn

i D2 har skriver du in ett varunummer

i E2 har du formeln

=LETARAD(D2;A1:B10;2;FALSKT)

eller om du har Excel 2010:

=VTSÖK(D2;A1:B10;2;FALSK)

(D2 cellen med värdet du söker efter, A söker formeln i efter värdet och hämtar värde från kolumn två i given referens, dvs ur B)

Nyttja gärna tabellverktyget i Excel 2007/2010 för att definiera din tabell, ger enklare formler.

• 2 weeks later...

Perfekt, tack för svaret! Funkar exakt så som jag ville att det skulle göra men sen upptäckte jag ett problem :(

Formeln försvinner om man gör följande:

A1: art nr

B1: artikelnamn

Men om jag då går in i B1 och suddar bort artikelnamnet så försvinner formeln....

Hur gör man för att skrivskydda själva formeln? Har sökt information men inte fått det att fungera

Hur menar du? Om du skriver i cellen med formler försvinner givetvis formeln...

Det går att skydda celler, normalt är alla celler låsta på ett blad (högerklicka, ta upp egenskaper för cellen/cellerna, fliken skydd), en egenskap som aktiveras om du låser bladet.

har dock en känsla av att det inte är vad du menar. Eller?

Hej

Så här funkar min lista:

A1: Fasta siffror som inte ändras

B1: Fasta siffror som inte ändras

C1: Artikel nr

D1: Artikel namn

E1: Fasta siffror som inte ändras

F1: Fasta siffror som inte ändras

C1 ändras hela tiden och då ändras ju D1. Men sen finns det vissa på jobbet som markerar både C1 och D1 och sen trycker på Delete. Då försvinner all info, och dä även formeln.

Nu vill jag göra så att formeln liger skyddad fast man tar bort texten som dykt upp i D1

Hoppas verkligen att jag gjorde mig förstådd

1: Du markerar alla celler i bladet och tar upp egenskaper. Kontrollerar att alla är låsta under fliken Skydd.

2: Du markerar det celler användaren ska kunna redigera, tar upp egenskaper och bockar bort att de ska vara låsta.

3: Du skriver om din LETARAD till

=OM(A1="";"";LETARAD(....))

givet att i A1 står det du ska söka efter.

4: Du låser arbetsbladet, borde ligga i menyn Verktyg men är inte helt säker. Har inte tillgång till menyerna i Excel 2003/2002.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...