Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kommer inte åt min NAS


Rikke

Recommended Posts

Hej!

 

Mitt problem: Ser min nas som är kopplad till mitt bredbandsmodem (comhem)via utforskaren och nätverk, men kommer inte åt den. Via seagates dashboardprogram som medföljde syns inte nas:en alls. Funkar varken på min bärbara eller på min stationära. Däremot kommer jag åt den publika delen av nas:en via uppkopplingen i min tv. Där funkar allt som det ska utan inlogg

 

Är det någon som har ideér på vart jag ska börja felsöka, känner min rätt novis på det här med nätverk och vart problemet kan ligga. Problemet startade efter en ominstallation av min stationära, kan det möjligtvis ha något med att jag skapade ett nytt hemmanätverk när jag installerat om allt? (win7 på båda datorer)

Före det var det inga problem att logga in via seagateprogrammet.

 

Går det nollställa inlogget/nasen?

Har ett inlogg som jag är rätt säker på att det stämmer..

Är det i modemet/routern som felet sitter?

Finns det någon brandvägg i den som kan störa?

 

Behöver lite tips på vart jag ska börja söka.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Har sedan jag skrev detta oförtrutet fortsatt med mina försök.

Jag har säkert resetat nas:en 10ggr (för det fanns ju ett litet hål för återställning på sidan).

Har startat om och ominstallerat programvaran säkert 5ggr per dator.

 

Alla försök har varit negativa.

Har t.om varit så att det har bara blivit sämre och sämre. Senaste dygnen har jag inte ens sett nas:en på nätverket från mina datorer. Men min tv har som sagt hela tiden kunnat komma åt innehållet.

 

Ända tills ikväll, då dök den plötsligt upp igen på nätverket efter ytterligare desperat återställning. Och när jag körde installationsprogrammet så kom inte det gamla vanliga felmeddelandet upp utan jag lägga upp mig som användare och vips så hade jag åtkomst.

 

Datorer och teknik är fantastiskt! :-D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...