Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering?


Mufasa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lite problem med att bestämma mig, ska jag köpa ny dator eller ska jag istället satsa på att bygga egen dator? Eller kanske t.o.m. endast köpa delarna som är ''sämst''.

 

Mina specs är:

 

Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz

RAM: 4 Gb

Hårddisk: 750 GB

Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTX 768 mb

Ljudkort: SB X-Fi Audio [EC00]

 

Det som jag tycker är mest akut är grafikkortet eftersom det överhettas ofta, när jag spelar Black Ops t.ex når grafikkortet nästan 80 grader. Då får jag antingen BSOD ( Blue Screen Of Death ) eller så fryser skärmen och ett konstigt ljud hörs. När datorn är ''idle'' är tempen ungefär 60 grader (grafikkortet) vilket jag tycker är mycket. Skulle lite ny kylpasta på CPUn hjälpa och sänka grafikkorts temperaturen?

Har ingen aning vilket aggregat jag har. Aggregatet kanske inte tillåter så mycket ström att komma till grafikkortet när det kräver mer för att kylas ner ?

Jag har ingen aning och kan inte komma på fler fel, om ni har frågor skriv en kommentar jag kollar dagligen :).

 

Vad krävs för att nya spel, t.ex. Crysis 2, Black Ops på högsta upplösningen ska kunna köras utan att det laggar eller överhettas m.m. ?

 

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Grafikkortets temperaturer ser väl nästan normala ut.

Jag kan ta som ex. mitt XFX ATI Radeon HD 5830 som ligger på runt samma grader som du har - både på idle 52C och under belastning c:a 70-75C (lägre än ditt under belastning).

XFX säger att just mitt grafikkort klarar temperaturer upp till

 

Citat:

"..//..we would advise anything up to and around 85 degrees C ..//.."

 

CPU:n däremot är en annan sak och 60C på Idle är mycket.

Ta och börja med att kontrollera hur du har det med damm i kylflänsarna som sitter på kylaren under fläkten. Är dessa igensatta med damm så fungerar inte luftkylningen genom dessa.

 

Använd tryckluft på burk och blås rent kylflänsarna på både CPU:n och GPU: på grafikkortet.

Dammsug sedan dammet utanför datorn när du satt på kåpan/locket igen - ej inuti pga. risk för ESD-skador (elektrostatiska urladdningar) och risken att skada något med munstycket.

 

Tänk på att skydda elektroniken mot ESD-skador genom att använda ESD-armband och inga kläder av syntet eller ylle - sådant som gör att du laddas upp med statiskt elektricitet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
När datorn är ''idle'' är tempen ungefär 60 grader (grafikkortet)

Missade att det var grafikkortets temp som var på 60C idle mode.

Ok. Det är väl i högsta laget.

 

Skulle lite ny kylpasta på CPUn hjälpa och sänka grafikkorts temperaturen?

Nej, eftersom CPU:n (Centralprocessorn som sitter på moderkortet) inte har med grafikkortet att göra.

Ny kylpasta hjälper troligen inte, såvida du inte plockat bort kylaren eller gjort andra ingrepp.

Kylpastan försämras inte på det sättet med tiden. Såvida inte den är fel applicerad från fabrik - vilket är ovanligt.

 

Grafikkortets processor heter däremot GPU= Graphical Processor Unit och kyls nog på ditt grafikkort med hjälp av kylare med kylflänsar och fläkt.

 

Men gör som jag sade och kontrollera dammförekomst på både CPU och GPU kylflänsarna.

Kontrollera även övriga fläktfilter i chassit.

 

Snurrar fläktarna som dom ska både chassifläktar, processor samt grafikkortsfläktar?

Har du möjlighet att manuellt styra fläkten från tex nVidias kontrollprogram?

 

Och vad har du för temp. på CPU:n?

Mvh

 

[Edit] Efter att du rengjort datorn från damm så kan du ladda hem CPUID HWMonitor och kolla temperaturerna i datorn. Återkom med dessa värden när datorn kört en stund. Du kan ta en skärmbild och bifoga i inlägget om du använder full redigerare.

http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

 

Läste nyss att vissa av dessa 8800-seriens grafikkort kan ha problem med höga temperaturer. Vet dock inte vilka grafikkortsfabrikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyss att vissa av dessa 8800-seriens grafikkort kan ha problem med höga temperaturer. Vet dock inte vilka grafikkortsfabrikat.

Vad jag sett är det ett tillverkningsfel hos nVidia som inneburit att grafikchipet med tiden förlorat kontakten med grafikchipshöljet. Eftersom jag har exakt samma i en dator Q6600 och GTX8800 768MB

så kommer här en körning med HW-monitor. För att belasta datorn har den dels körts med CPU stability i ca 10 minuter och sedan med 3Dmark2003.

Chassit är ett Antec Titan för utökat ATX med (moddat med) 3 st ADDA 120mm fläktar under chassit som suger luft genom en låda med 6 st luftfilter (i parallell) till bilmotor för att ta bort damm.

CPU kyls med en piratkylare (typ Noctua) med extra 140mm fläkt för att kyla chips på moderkortet.

post-42633-0-11575500-1301796966_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska se vad jag kan göra, ska nog förnya kylpastan på CPUn först, finns det kylpasta på GPUn också ?

 

Jag har kollat lite i nvidias inställnigar och har nu istället satsat mer på performance än på quality, ska se om det hjälper :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska se vad jag kan göra, ska nog förnya kylpastan på CPUn först, finns det kylpasta på GPUn också ?[/Quote]

Normalt förbättras värmeöverföringen genom kylpastan med tiden. Som jag ser det finns det inget skäl byta kylpasta på vare sig CPU eller GPU.

Däremot är det vanliga frågetecknet har du damm i kylflänsarna på GPU CPU?

samt

Hur bra luftcirkulation är det genom chassit?

Vilket chassi har du, fabrikat och modell?

Mät med en termometer vilken temperatur du har på luften ut ur chassit. Den bör inte vara högre än 10 grader över rumstemperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt förbättras värmeöverföringen genom kylpastan med tiden. Som jag ser det finns det inget skäl byta kylpasta på vare sig CPU eller GPU.

Däremot är det vanliga frågetecknet har du damm i kylflänsarna på GPU CPU?

samt

Hur bra luftcirkulation är det genom chassit?

Vilket chassi har du, fabrikat och modell?

Mät med en termometer vilken temperatur du har på luften ut ur chassit. Den bör inte vara högre än 10 grader över rumstemperaturen.

 

 

jag har ingen ''utblås'' fläkt, men däremot har jag 2st 22 cms fläktar på en sida av chassit och så har jag tagit bord sidan på den andra sidan , ska jag då mäta där jag har tagit bort sidan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ingen ''utblås'' fläkt, men däremot har jag 2st 22 cms fläktar på en sida av chassit och så har jag tagit bord sidan på den andra sidan , ska jag då mäta där jag har tagit bort sidan ?

2st 22 cms det låter ju som ett Aplus Monolize om du inte byggt chassit själv?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197325

Är det ett Aplus Monolize?

 

Mäta utblåsluften, nja bäst är att mäta luften ut ur nätaggregatet.

För det är ju inte normalt köra utan ena sidan.

En helt annan sak är att just Aplus Monolize får högre luftflöde om man tar bort chassisidan utan fläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2st 22 cms det låter ju som ett Aplus Monolize om du inte byggt chassit själv?

http://www.prisjakt....kt.php?p=197325

Är det ett Aplus Monolize?

 

Mäta utblåsluften, nja bäst är att mäta luften ut ur nätaggregatet.

För det är ju inte normalt köra utan ena sidan.

En helt annan sak är att just Aplus Monolize får högre luftflöde om man tar bort chassisidan utan fläktar.

 

 

Japp, den är det :P, så ska jag mäta bakom nätaggregatet då? ska jag låta den vara där under belastning eller idle ? hur lång tid, ca 5 mins 10 sek 1 timme ... ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett Aplus Monolize? Japp, den är det :P

Ja då har du ju inget fel på luftflödet genom chassit.

Så du kan skippa det här med tempmätningen. Annars är det bara att stoppa in en termometer i gallret där luften kommer ur nätaggregatet och vänta 15minuter

Vill du förbättra luftflödet så har du ju redan upptäckt att man kan ta bort andra sidan av chassit.

För att slippa damm kan du täcka fläktarna på insidan med ett grovmaskigt tyg, t,ex gardin 25cmx46cm som du fäster med skruvarna som håller fläktarna och komplettar med att fästa med bred tejp.

Uppgradering hette tråden och vill du uppgradera nått så skulle jag ta grafikkortet.

Ett kort som är obetydligt billigare än 8800GTX 768MB var en gång i tiden är

http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-580-directcu-ii

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814242

Men tänk på att det kan kräva nytt nätaggregat

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s68361237&cols=774,5620,1870&o=produkt_betyg#rparams=l=s68361282

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har du ju inget fel på luftflödet genom chassit.

Så du kan skippa det här med tempmätningen. Annars är det bara att stoppa in en termometer i gallret där luften kommer ur nätaggregatet och vänta 15minuter

Vill du förbättra luftflödet så har du ju redan upptäckt att man kan ta bort andra sidan av chassit.

För att slippa damm kan du täcka fläktarna på insidan med ett grovmaskigt tyg, t,ex gardin 25cmx46cm som du fäster med skruvarna som håller fläktarna och komplettar med att fästa med bred tejp.

Uppgradering hette tråden och vill du uppgradera nått så skulle jag ta grafikkortet.

Ett kort som är obetydligt billigare än 8800GTX 768MB var en gång i tiden är

http://www.sweclocke...580-directcu-ii

http://www.prisjakt....kt.php?p=814242

Men tänk på att det kan kräva nytt nätaggregat

http://www.prisjakt....ams=l=s68361282

 

 

det blir nog inet till slut, om jag fixar bättre grafik bhövs jus också bättre cpu vilket leder till att jag behöver annat moderkort, tror jag säljer hela skitet och köper nytt, ska bygga ihop något på hemsidan imorgon, har inte tid nu hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir nog inet till slut, om jag fixar bättre grafik bhövs jus också bättre cpu vilket leder till att jag behöver annat moderkort, tror jag säljer hela skitet och köper nytt, ska bygga ihop något på hemsidan imorgon, har inte tid nu hehe

 

vad tycker ni boys ? ngt runt det priset iaf

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/341670/klar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ser bra ut, men minnena Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 art.nr. CMX4GX3M2A1600C9 finns inte med på Asrocks Memory QVL (Memory Support List) vad jag kan se.

 

Förvisso testar moderkortstillverkarna inte alla minnen som finns på marknaden, men dom som finns med på listan är garanterade att fungera med just det moderkortet.

 

Om man använder Corsair Memory Finder så finns dessa däremot med i Corsairs lista där dom påstår att dom skall fungera: http://www2.corsair....aspx?id=1872997

 

Kanske du bör se om du kan hitta ett annat minne i Corsairs lista som också finns med i Asrocks QVL (länken i början)?

 

Nätaggregatet är på 550W och grafikkortet kräver ganska mycket samt alla övriga strömförbrukare, så kanske du bör stega upp det till ett på 650W?

Även om ditt system inte kommer att dra hela effekten ens på full fart, så kan det vara bra att ha ett nätaggregat som inte ligger på gränsen.

Stort test av nätaggregat - Del 2: 550 - 650 W

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut, men minnena Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 art.nr. CMX4GX3M2A1600C9 finns inte med på Asrocks Memory QVL (Memory Support List) vad jag kan se.

 

Förvisso testar moderkortstillverkarna inte alla minnen som finns på marknaden, men dom som finns med på listan är garanterade att fungera med just det moderkortet.

 

Om man använder Corsair Memory Finder så finns dessa däremot med i Corsairs lista där dom påstår att dom skall fungera: http://www2.corsair....aspx?id=1872997

 

Kanske du bör se om du kan hitta ett annat minne i Corsairs lista som också finns med i Asrocks QVL (länken i början)?

 

Nätaggregatet är på 550W och grafikkortet kräver ganska mycket samt alla övriga strömförbrukare, så kanske du bör stega upp det till ett på 650W?

Även om ditt system inte kommer att dra hela effekten ens på full fart, så kan det vara bra att ha ett nätaggregat som inte ligger på gränsen.

Stort test av nätaggregat - Del 2: 550 - 650 W

 

Mvh

 

 

vilket skulle du då rekommendera ? http://www.inet.se/a...re-edition-650w är den ngt att ha ?

eller något annat, som sagt, jag vill inte att det ska bli väldigt mycket dyrare

 

och dessa minnen, vilka skulle du rekommendera, vill som du kanske förstått ha 4gb, finnd det andra liknande ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nätaggregat - ja du kan väl börja med att läsa testen jag länkade till. Där rekommenderas det...

Sedan finns det flera tester att läsa också, men man får googla lite.

 

Annars så ser väl det på Inet i din länk bra ut. Googla och se om du kan hitta en test på det.

 

Mvh

 

[Edit] Gör som jag sade tidigare och kolla på minneslistan från länken på Corsair och se om det minnet finns med i QVL från Asrock. Det är väl enklast och säkrast.

Eller snarare tvärtom - välj ut ett minne på 4GB ur QVL och se om Inet har detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregat - ja du kan väl börja med att läsa testen jag länkade till. Där rekommenderas det...

Sedan finns det flera tester att läsa också, men man får googla lite.

 

Annars så ser väl det på Inet i din länk bra ut. Googla och se om du kan hitta en test på det.

 

Mvh

 

[Edit] Gör som jag sade tidigare och kolla på minneslistan från länken på Corsair och se om det minnet finns med i QVL från Asrock. Det är väl enklast och säkrast.

Eller snarare tvärtom - välj ut ett minne på 4GB ur QVL och se om Inet har detta.

 

 

hittar inget minne på inet som finns med på ASrocks hemsida, som dem säger fungerar ... :S, får väl bara tro på corsair då, hehe

 

EDIT, kanske ska välja annat märke som jag kanske hittar ? tror däremot inte att jag kommet att hitta lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du kan ju välja tex. Kingston, men då måste du handla det någon annanstans kanske...

Kanske finns hos din lokala datorbutik också - kanske går att se om dom har en webbsida.

Många kanske...:)

 

Prisjakt är annars en bra sajt för att hitta priser sedan du valt ut ett minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan ju välja tex. Kingston, men då måste du handla det någon annanstans kanske...

Kanske finns hos din lokala datorbutik också - kanske går att se om dom har en webbsida.

Många kanske...:)

 

Prisjakt är annars en bra sajt för att hitta priser sedan du valt ut ett minne.

 

 

blir nog Kingston till slut, tack för hjäplen, skriver ngt morgon när jag hittat minne som finns på ASROCK's hemsida och som de säger fungerar med det moderkortet, iaf, tack för hjälpen, imorgon, förhoppningsvis... blir det den sista förändringen, hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir nog Kingston till slut, tack för hjäplen, skriver ngt morgon när jag hittat minne som finns på ASROCK's hemsida och som de säger fungerar med det moderkortet, iaf, tack för hjälpen, imorgon, förhoppningsvis... blir det den sista förändringen, hehe

 

 

hittade lite tid =)

vad säger du om : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=804387 ? skulle ju helt enkelt bara ta bussen till komplett och köpa dem på plats, men då är chansen att de inte har dem, så kanske ändå beställer xD men de blir ju ändå bra, eller :P ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ser bra ut , finns med i QVL och bra pris också.

 

Tänk på ESD-skydd.

Särskilt processor och minnen är extra känsliga för Elektrostatiska urladdningar.

 

Har du ett ESD-handledsband?

Annars köp ett sådant också. Kostar under hundringen på Inet och är värt pengarna.

 

Koppla från nätspänningen och använd helst ett ESD-handledsband och undvik kläder av syntet och ylletröjor eller sådant som du vet ger statiska urladdningar så håret står på ända.

ESD-handledsband avleder bara elekrostatisk spänning från kroppen, inte från kläderna.

 

Har du inget ESD-service kit eller ESD-matta så håll till på diskbänken (bra ljus också).

Ta först själv i diskbänken, koppla ESD-armbandet (som skall sitta åt) till datorns chassi innan du öppnar burken (om du hittar någon olackad yta annars får du öppna locket först och fästa klämman på kanten). Det är du och chassit som skall ha samma elektriska potential.

Undvik därefter att gå omkring medan du håller på, så du inte blir uppladdad med statisk elektricitet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut , finns med i QVL och bra pris också.

 

Tänk på ESD-skydd.

Särskilt processor och minnen är extra känsliga för Elektrostatiska urladdningar.

 

Har du ett ESD-handledsband?

Annars köp ett sådant också. Kostar under hundringen på Inet och är värt pengarna.

 

Koppla från nätspänningen och använd helst ett ESD-handledsband och undvik kläder av syntet och ylletröjor eller sådant som du vet ger statiska urladdningar så håret står på ända.

ESD-handledsband avleder bara elekrostatisk spänning från kroppen, inte från kläderna.

 

Har du inget ESD-service kit eller ESD-matta så håll till på diskbänken (bra ljus också).

Ta först själv i diskbänken, koppla ESD-armbandet (som skall sitta åt) till datorns chassi innan du öppnar burken (om du hittar någon olackad yta annars får du öppna locket först och fästa klämman på kanten). Det är du och chassit som skall ha samma elektriska potential.

Undvik därefter att gå omkring medan du håller på, så du inte blir uppladdad med statisk elektricitet igen.

 

 

hmm, fåstpr inte riktigt, jag trodde ESD armbandet skulle sitta runt handleden? och min kompis som jag nämnt innan sade att det inte behövdes, bara man inte hade ylle, syntet kläder och inte hade kelat med hunden eller byggde datorn på mattan är det ingen fara, vet inte riktigt om det behövs xD ska det sitta på chassit eller runt handleden? om jjag ska vara ärlig, har jag ingen diskbänk just nu ... bygger om köket xD tar ca 2 veckor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut , finns med i QVL och bra pris också.

 

Tänk på ESD-skydd.

Särskilt processor och minnen är extra känsliga för Elektrostatiska urladdningar.

 

Har du ett ESD-handledsband?

Annars köp ett sådant också. Kostar under hundringen på Inet och är värt pengarna.

 

Koppla från nätspänningen och använd helst ett ESD-handledsband och undvik kläder av syntet och ylletröjor eller sådant som du vet ger statiska urladdningar så håret står på ända.

ESD-handledsband avleder bara elekrostatisk spänning från kroppen, inte från kläderna.

 

Har du inget ESD-service kit eller ESD-matta så håll till på diskbänken (bra ljus också).

Ta först själv i diskbänken, koppla ESD-armbandet (som skall sitta åt) till datorns chassi innan du öppnar burken (om du hittar någon olackad yta annars får du öppna locket först och fästa klämman på kanten). Det är du och chassit som skall ha samma elektriska potential.

Undvik därefter att gå omkring medan du håller på, så du inte blir uppladdad med statisk elektricitet igen.

 

 

hmm.. min kompis som jag nämnt tidigare sade att det inte behövdes så länge man inte kelat med hunden innan, har på sig ylle/syntet kläder och bygger datorn på en matta, men den ska väl sitta runt handleden eller hur ? jag har läst ditt inlägg flera gånger och förstår det som att man ska fästa det på chassit oO ? i så fall var ?

om jag ska vara ärlig har jag inget kök just nu... de renoverar det just nu, tar ca 2 veckor haha

 

EDIT märkte precis att jag redan postat detta, glömde byta sida hehe, därför såg jag det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är riktigt at ESD-handledsbandet skall sitta på handleden och vara åtdraget. Sedan kopplar man in sladden som följer med - ena änden till handledsbandet och den andra änden med en krokodilklämma på ett olackat område på chassit.

Som sagt tidigare - det är du och chassit som skall ha samma elektriska potential.

Det blir alltid en kompromiss när man skall ESD-skydda saker hemma.

Håller du däremot på med lösa kort och elektroniken utanför chassit, så skall ESD-handledsbandets sladd i andra änden kopplas till jord - som tex. när man bygger en dator.

 

Btw, lyssna inte på din kompis för han vet uppenbarligen inte ur man skyddar elektronik mot ESD-skador.

Du får absolut inte använda någon annan typ av matta än en ESD-matta, men har man en sådan skall fortfarande ESD-handledsbandet användas.

ESD-mattan däremot kopplas till jord.

 

Du kan hålla till på bordet det funkar någorlunda det med.

Om du klickat på länken (röd) i mitt tidigare inlägg så hade du sett hur ett sådant ESD-handledsband sett ut.

 

Sådant har vi vartannat år kurser på jobbet (Elektronikproduktions-industrin) fast hos oss har vi naturligtvis ännu strängare krav, med ESD-golv, ESD-skor, ESD-kläder, ESD-arbetsplatser, ESD-verktyg ESD-etc.

 

Mvh

 

Esd-handledsband samt tillhörande sladd.

post-73434-0-66515500-1302017042_thumb.pngpost-73434-0-06502500-1302017052_thumb.png

 

Exempel på ESD-service kit som kopplas till jord samt uttag för handledsband.

Finns på Conrad, Elfa, etc. fast dessa kostar runt 500 -1000:- beroende på vart man handlar.

Men du klarar dig utan om du följer mina tidigare råd.

post-73434-0-87066100-1302017420_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt at ESD-handledsbandet skall sitta på handleden och vara åtdraget. Sedan kopplar man in sladden som följer med - ena änden till handledsbandet och den andra änden med en krokodilklämma på ett olackat område på chassit.

Som sagt tidigare - det är du och chassit som skall ha samma elektriska potential.

Det blir alltid en kompromiss när man skall ESD-skydda saker hemma.

Håller du däremot på med lösa kort och elektroniken utanför chassit, så skall ESD-handledsbandets sladd i andra änden kopplas till jord - som tex. när man bygger en dator.

 

Btw, lyssna inte på din kompis för han vet uppenbarligen inte ur man skyddar elektronik mot ESD-skador.

Du får absolut inte använda någon annan typ av matta än en ESD-matta, men har man en sådan skall fortfarande ESD-handledsbandet användas.

ESD-mattan däremot kopplas till jord.

 

Du kan hålla till på bordet det funkar någorlunda det med.

Om du klickat på länken (röd) i mitt tidigare inlägg så hade du sett hur ett sådant ESD-handledsband sett ut.

 

Sådant har vi vartannat år kurser på jobbet (Elektronikproduktions-industrin) fast hos oss har vi naturligtvis ännu strängare krav, med ESD-golv, ESD-skor, ESD-kläder, ESD-arbetsplatser, ESD-verktyg ESD-etc.

 

Mvh

 

Esd-handledsband samt tillhörande sladd.

post-73434-0-66515500-1302017042_thumb.pngpost-73434-0-06502500-1302017052_thumb.png

 

Exempel på ESD-service kit som kopplas till jord samt uttag för handledsband.

Finns på Conrad, Elfa, etc. fast dessa kostar runt 500 -1000:- beroende på vart man handlar.

Men du klarar dig utan om du följer mina tidigare råd.

post-73434-0-87066100-1302017420_thumb.png

 

 

om jag har förstått det rätt, så när man t.ex. ska sätta in processorn ska ESD-armbandet vara kopplat till chassit ( olackad ) och till jord, t.ex. element.

När jag t.ex. ska koppla in moderkortet i chassit och skruva fast det, ska den vara runt handleden och på chassit (olackad)

 

har jag förstått det rätt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare - det är du och chassit som skall ha samma elektriska potential.

Det blir alltid en kompromiss när man skall ESD-skydda saker hemma.

Håller du däremot på med lösa kort och elektroniken utanför chassit, så skall ESD-handledsbandets sladd i andra änden kopplas till jord - som tex. när man bygger dator.

 

 

Det säkraste är väl ändå att chassi ,jord och en själv har samma potential.D.v.s jordpotential.Det finns ju en risk att om chassi och en själv ej är jordade men ihopkopplade att det byggs upp av exempelvis olämplig klädsel en förhöjd potential som skadar exempelvis en komponent som skall installeras.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...