Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vet inte vilket grafikkort jag har efter skaffat windows7.


X-cross

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår uppgraderade jag windows vista till windows 7. Allt har fungerat bra, men nu när jag ska spela så får jag error och det visar sig att något hänt med mina grafikkorts drivrutiner eller något. Förut hade jag något Nividia grafikkot men nu står det att jag har Standard VGA-Bildskärmskort. Jag vet att jag borde ladda ner de senaste grafikkortsdrivrutinerna på Nividias hemsida. Men eftersom jag inte har någon aning om vad jag har, så vet jag inte vilken jag skall ladda ner :S. Har även prövat deras grej så man automatiskt kan se vilket grafikkort man har men den verkar inte fungera.

 

Datorn jag har är en Alienware Notebook M17x. Vet inte om den informationen är till någon hjälp dock.

 

Snälla hjälp :3

 

-----------

Edit:

Hittade en lösning till slut

http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?c=us&cs=555&l=en&s=biz&docid=DSN_7845A69ACA25369CE040AE0AB7E17A11&isLegacy=true

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, prövade installera det. när jag startade datorn fungerade det att spela men mitt internet fungerar helt plötsligt inte D:. Prövade starta om datorn o felsökte problemet, inget fungerar :(

 

-----

edit: har nu gjort en återställning till innan jag skaffade drivrutinerna och internet fungerar igen. Fast nu kan jag ju inte spela längre.. inte ens minecraft går att spela D: jag måste verkligen fixa dettta. Juste ja, jag har en cd också där drivrutiner osv finns. men datorn är ju originellt vista, men fungerar det ändå?

 

Här är en bild på de saker jag kan installera från CDn. Det enda jag installerat än så länge är AW Command Center. Vet inte om bilden är till någon hjälp.

96539333.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade installera Video: Nividia Geforce GTX280M... Det fungerade men igen så slutade internet fungera och fick återställa den igen. Dock undrar jag vad "Kretsupsättning: Nividia" är... Fast jag kanske inte borde pilla med för mycket, vill bara få det fixat Dx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock undrar jag vad "Kretsupsättning: Nividia" är...

 

Det är troligen drivrutinerna till moderkortet (chipset) i din dator. För att datorn ska funka felfritt så måste du installera drivrutinerna till moderkortet först innan du installerar några andra drivrutiner. Har Dell några drivrutiner till din dator som passar till Win7?

 

Tyvärr så är det ofta problem med byte av operativsystem på bärbara datorer om inte tillverkaren av datorn har drivrutiner till operativsystemet som du har valt. Kolla hos datortillverkaren. Finns det inte drivrutiner där som stöder Win7 så är det nog bäst att återgå till Vista.

 

Använd datorns "Service Tag" när du söker efter drivrutiner hos Dell.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att Dell har tagit fram drivrutiner för 64-bitars Windows 7 till den datorn: http://support.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=W764&catid=-1&dateid=-1&impid=-1&osl=EN&typeid=-1&formatid=-1&servicetag=&SystemID=ALW_LP_M17X&hidos=WV64&hidlang=en&TabIndex=&scanSupported=False&scanConsent=False

"Chipset" är den engelska benämningen på "kretsuppsättning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, fast det är ju en hel del saker på den siden. Jag är inte så grym på datorer, vann denna datorn på en filmtävling så den kommer från Amerika :S. Har du någon aning om vilka som är viktiga att ladda ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd datorns "Service Tag" när du söker efter drivrutiner hos Dell.

 

Om du använder datorns "Service Tag" så borde drivrutinerna som passar just din dator komma fram.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade upp det, den sitter under datorn men min är utsliten så jag kan inte se vad det står D:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade låta Dell scanna fram den men de kunde inte hitta den. Dock, kunde jag tyda den till slut. Bara några bokstäver var slitna, kunde inte se om det stod 1 eller I. Men nu har jag min service tag i alla fall. Registrerat den på deras hemsida men nu har jag ingen aning om vad jag ska göra xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det konstiga är att det står att jag har en Studio Laptop 1450 :S jag kanske råkade skriva in fel Service Tag? xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett problem, det går ju inte att hämta filerna.. Det står att man ska logga in för att hämta filerna vilket jag gör, men man kommer bara tillbaka till samma sida och ingen händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, glömde skriva att jag löst problemet. Jag kan ha internet samtidigt som jag spelar nu. Hittade en fix igår: http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?c=us&cs=555&l=en&s=biz&docid=DSN_7845A69ACA25369CE040AE0AB7E17A11&isLegacy=true

 

Men jag antar att det ändå är bra att installera viktiga drivrutiner

 

förresten, förlåt för alla inlägg jag gör xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag antar att det ändå är bra att installera viktiga drivrutiner

 

Win7 är bra på att få igång datorer med dom rätta drivrutinerna. Om datorn funkar felfritt och det inte finns några gula tecken i Enhetshanteraren, så tycker jag att du inte behöver uppdatera några drivrutiner.

 

förresten, förlåt för alla inlägg jag gör xD

 

Istället för att posta nya inlägg så kan du använda Redigera knappen.

 

post-340-0-96247100-1301838475_thumb.png

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, glömde skriva att jag löst problemet. Jag kan ha internet samtidigt som jag spelar nu. Hittade en fix igår: http://support.dell....1&isLegacy=true

 

Men jag antar att det ändå är bra att installera viktiga drivrutiner

 

förresten, förlåt för alla inlägg jag gör xD

 

Kul att du hittade en lösning på ditt problem.

Och visst är det bra att försöka uppdatera sina drivrutiner om/när det kommer nya.

Speciellt om tillverkaren anser dom vara viktiga.

 

Och det gör ingenting om du råkar skriva nya inlägg, även om du också kan använda möjligheten att redigera ditt senaste inlägg, som Thomas1 föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn funkar felfritt och det inte finns några gula tecken i Enhetshanteraren, så tycker jag att du inte behöver uppdatera några drivrutiner.

 

Datorn fungerar nu utmärkt tycker jag, men jag gick precis in i Enhetshanteraren och hittade ett antal gula tecken D: enhetshanteraren.png

 

Joo jag vet att jag kan redigera dem men tänkte inte på det. Gjorde det i ett tidigare inlägg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker, men när jag klickar på "download".. Så laddas bara någon DellDriverDownloadManager.application ner. Jag, sparar den och kör den, men då står det "there are no files selected. Please go to drives and downloads to select file(s)."

 

har försökt flera gånger D:

------

edit: det var inget, rensade internet historik sen fungerade det, hade visst råkat klicka att jag skulle välja dell download manager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat chipset och allt fungerar bra, har dock fortfarande några gula tecken i enhetshanteraren D:

 

enhetsnahteraren.png

 

Någon som vet något om vad som kan orsaka det? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-94596600-1302013393_thumb.jpg

 

Misstänker att det är Ricoh drivrutinen som inte är installerad.Googlade ditt problem och fann en som lyckats lösa problemet med bassystemenhet med en motsvarande fil.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...