Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få få photoshop i verklig storlek ?


Ko Karlsson

Rekommendera Poster

Ko Karlsson

Hej.

Hoppas någon kan lösa detta.

Jag håller på att göra om mina husritningar i Photoshop 6.0. Ritningarna ska vara i A3. Jag har angett storleken för A3 i photoshop, ritar och kontrollmäter direkt på skärmen med ett referencmått med 1:100 skallinjal. Det ser ut att stämma, men vid utskrift (utan sidskalning eller annat) så är måtten för små ! Fattar inte varför och håller på att bli smått gråhårig !

Skärmen är en widescreen som jag kör i upplösning 1920x1080. Misstänker att mäta direkt på skärmen är ganska amatörmässigt, men hur ska man annars göra ? Är inget proffs på detta alls.

Har ingen egen A3 skrivare, så jag ändrar och ritar hemma, skickar till arbetskollega som skriver ut på test, men detta är rätt tidskrävande och det är väl inte helt OK att utnyttja jobbets resurser i all oändlighet......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med följande. Be din kollega berätta vilken DPI skrivaren har. Skapa ett photoshop dokument med samma DPI. Skapa ett element som är en fast storlek. Tillexempel en kvadrat på 12x12 cm. Be kollegan skriva ut den. Om den blir 12x12 vid utskrift då har du en korrekt inställning för utskrifter i photoshop. Och för att mäta vid din dator så får du då använda photoshops inbyggda linjaler.

 

Jag har för mig att du får fram linjalerna med ctrl+R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...