Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Script för outlook express, roaming profile


Bejje

Rekommendera Poster

På mitt företag så har vi stött på ett problem som vi inte haft tidigare. På ett av våra kontor så har vi snart fler anställda än det finns platser vilket innebär att folk måste dela datorer och vi ska då aktivera roaming profiles.

 

De flesta anställda kör outlook express på grund av att det ingår i Windows XP (snålhet).

 

Per standard så lagrar outlook express mailen på ett ställe som inte följer med i en roaming profile. Jag kan då logga in på en användare och via outlook express eller registret ändra "store root" d.v.s. var OE ska spara mailen. Detta ställer jag in till %UserProfile\Outlook Express\ så följer den mappen med i roaming profilen sen. Detta funkar bra och nästa gång användaren loggar in på en annan dator så finns mailen där när de öppnar OE.

 

Nu är det bara så att detta ska ställas in för ca 100 användare och jag har ingen lust att logga in på 100 olika användare och göra denna inställning. Har sökt på google och läst forum och i ett par dagar för att hitta ett script eller .reg fil som kan göra den ändringen åt användaren genom att de bara kör scriptet eller .reg filen, men hittar inget som funkar.

 

Det registervärde som ska ändras ligger här:

 

[HKEY_CURRENT_USER\Identities\{GUID}\Software\Microsoft\Outlook Express\5.0]

"Store Root"

 

rlmza.jpg

 

Problemet är att varje användare som loggar in har ett unikt {GUID} så hur tusan ska man få ett script eller .reg fil att veta användarens {GUID} nummer? Detta är ett problem som jag måste komma förbi för att lösa hela den här situationen. Tacksam för experthjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...