Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gigabit nätverkskort men inställt på 10 mbit... hjälp!


sizematters

Rekommendera Poster

sizematters

Jag har en dator som är ca 1 ½ år gammal med ett Realtek PCIe GBE Family Controller nätverkskort.

Har 100mbit bredband hos Comhem med comhem anslutning i huset.... i 1 ½ års tid har det funkat fin fint att ladda ned filmer och spel runt 7-9 mb/s. Men för någon månad sedan när jag startade datorn märkte jag att allt gick väldigt segt när jag laddade hem saker, lade sedan märke till att när jag öppnar nätverkskortet på datorn så står det Hastighet: 10 mbit, trots att det är ett gbit kort. Jag har vart inne och ändrat duplex hastighet från 100 mbit full&halv till gbit till automatisk förhandling, minst 100 gånger nu. inget händer, kortet är fortfarande inställt på 10 mbit. Jag har samma nätverkskabel som alltid innan när det har fungerat... inget är nytt. Senaste drivrutinerna är nedladdade till kortet men samma problem kvarstår, jag formaterade till och med om hela burken häromdagen i hopp om att det kanske skulle lösa problemet... laddade sedan hem nyaste drivisarna från Realteks hemsida.. men samma problem ändå... kortet vägrar verkligen att ställa om sig till 100 mbit eller gbit. har prövat ändra till 100mbit full och halv duplex och sedan startat om datorn osv men problemet kvarstår. Fått hjälp via comhems kundsuport men dom säger samma sak som alla andra, "ändra duplex hastigheten" ja och det har jag ju gjort ett antal gånger nu men inget händer. Någon som har en hum om vad felet kan vara? eller blir jag tvungen att köpa ett nytt nätverkskort och hoppas på att det ska fungera bättre?

Kortet som sitter i burken nu är integrerat om det nu spelar någon roll.

Allt är ju nyformaterat nu och alla uppdateringar är nedladdade och installerade på datorn.

 

 

Mvh

post-122909-0-82880600-1301681815_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , Prova först med att Stänga av datorn och dra ut ström och nätverkskabeln och vänta en kvart eller nåt så att all kvar liggande spänning är borta(tryck även in startknappen några gånger så att de verkligen är borta)Sen Så kan du prova starta upp igen och se om de gjorde någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nått fel som gör att nätverkskortet väljer 10Mbit/s?

Dålig kabel?

Det är ju nått fel när när du bara kan ladda hem med 7-9 Mb/s trots att du har en 100Mbit/s anslutning.

Har du möjlighet, testa med en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sizematters

Tack för tipset Rico skall testa det!

 

Kabeln är det inget fel på, använt samma kabel hela tiden och det har ju fungerat innan hur bra som helst.. det är att kortet har ställt om sig till 10mbit och det står fortfarande på 10mbit när jag går in och ändrar i duplex. Och ja, jag har testat på min laptop och där kommer jag upp i betydligt högre hastigheter.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln är det inget fel på, använt samma kabel hela tiden

Jag har två gånger varit med om att den kabel jag använt fått försämrade egenskaper med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter datorn kopplad direkt till Comhems uttag i väggen? Om ja, testa med någon kompis/grannes dator/laptop. Om de oxå får 10Mbit ligger felet i Comhems utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sizematters

Tusen tack för alla tips och svar!

Mycket riktigt var det som Jannejanne skrev att kabeln tydligen fått försämrade egenskaper med tiden.

Jag testade nämligen att byta kabel och vipps så fungerar kortet som det ska igen.

Men som sagt MÅNGA tack för alla tips! guld värt!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...