Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort mellanslag efter blandad tal och text


Leandr

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Jag har ett ark med hundratal rader som ser ut så här.

"M12354874 "

"M12548745 "

 

Hur jag än gör, får jag inte bort mellanslagen efter texten.

Jag har formaterat det som TAL och TEXT, försökt använda RENSA och lita andra formler som jag hittat i detta och andra forum.

Inget fungerar! angry.gif

 

Det som är mest frustrerande är att jag har lyckats med detta förr, dock i Office 2007.

Kanske annorlunda i 2010 som jag kör nu?

 

Jag kan köra text till kolumner funktionen men jag vill ändå veta varför inte RENSA fungerar.

Om nu någon kan förklara. rolleyes.gif

 

Microsoft support skriver så här, verkar ju superlätt!

"Tar bort alla blanksteg från text, utom enkla blanksteg mellan ord. Använd RENSA för text som du har tagit emot från ett annat program och som kan innehålla felaktiga blanksteg."

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RENSA borde fungera. Ska ta bort alla oläsliga och alla onödiga tecken.

 

men om du alltid har ett extra mellanslag och rensa inte vill kan du alltid skriva

=VÄNSTER(A1;LÄNGD(A1)-1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det inte är mellanslag utan ett annat, osynligt tecken. Monshis metod funkar dock alltid.

Vill du veta vilket tecknet är kan du testa med =KOD(HÖGER(A1;1)), vanligt mellanslag ger 32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tjena,

 

Har varit lite frånvarande men nu har jag äntligen fått testat metoderna.

Monshis metod fungerade bra, men den bygger på att alla rader har lika många tecken. Förhoppningsvis stöter jag inte på nummer med olika många tecken. rolleyes.gif

 

Jag är inte använt HÖGERPIL och VÄNSTERPIL innan, men det är så enkelt att den bestämmer om man skall börja från höger eller vänster?

Den fetstilsmarkerade ettan bestämmer helt enkelt vilket tecken den skall kontrollera koden på?

=KOD(HÖGER(A1;1)

Använder jag formeln för "M1304894 " får jag med VÄNSTERPIL 77 och HÖGERPIL 32.

Det osynliga tecknet har koden 77 då den börjar från vänster? Men då är "M"et 32?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, min metod fungerar givet det alltid finns ett och endast ett tecken som ska bort.

 

=KOD(HÖGER(A1;1))

(HÖGERPIL i Excel 2010, någon som förstår poängen med nya namnet?)

 

Den fungerar alltså som:

Säg att vi har strängen

123

Resultatet av HÖGER("123";1) blir "3".

Om du nu har koden för ditt "fula" tecken, 32 är ett mellanslag som Rensa inte tar bort, kan du ta bort alla dessa med antingen via Sök&Ersätt (kopiera "tecknet" från en cell och klistra in i sök, ange inget som ersättning) eller via formeln

=BYT.UT(B2;TECKENKOD(32);"")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Tjena,

 

Jag har ett ark med hundratal rader som ser ut så här.

"M12354874 "

"M12548745 "

 

Hur jag än gör, får jag inte bort mellanslagen efter texten.

Jag har formaterat det som TAL och TEXT, försökt använda RENSA och lita andra formler som jag hittat i detta och andra forum.

Inget fungerar! angry.gif

 

Det som är mest frustrerande är att jag har lyckats med detta förr, dock i Office 2007.

Kanske annorlunda i 2010 som jag kör nu?

 

Jag kan köra text till kolumner funktionen men jag vill ändå veta varför inte RENSA fungerar.

Om nu någon kan förklara. rolleyes.gif

 

Microsoft support skriver så här, verkar ju superlätt!

"Tar bort alla blanksteg från text, utom enkla blanksteg mellan ord. Använd RENSA för text som du har tagit emot från ett annat program och som kan innehålla felaktiga blanksteg."

Tack på förhand!

 

Hej! Klipp ut i Excel och klistra in i Word där du ersätter blanksteg med ingenting. När du är klar så klistrar du tillbaka till Excel.

Mvh

Anders G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Klipp ut i Excel och klistra in i Word där du ersätter blanksteg med ingenting. När du är klar så klistrar du tillbaka till Excel.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235); ">Mvh<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235); ">Anders G

Varför blanda in Word när man kan göra Sök/ersätt direkt i excel?

 

Ett macro borde kunna lösa problemet, klistra in koden i Sub och kör macrot:

 

 

Sub Rensa_exempel()

'Markera cellerna som ska rensas och kör macrot

Dim x As Range

For Each x In Selection

x.Value = Application.WorksheetFunction.Trim(Application.Proper(x.Value))

Next

End Sub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...