Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portar..


plastbanan

Rekommendera Poster

Tja, Så jag har haft detta problemet så länge jag kan minnas i princip..

 

Vart enda j*vla gång jag stänger av min dator så stängs mina portar igen? Jag använder mig utav en Thomson TG784 just nu. Det fungerar felfritt att öppna portarna till te.x. spelet, "Call of duty modern warfare 2" tills då jag stänger av / startar om min dator / router. Brandväggen är avstängd / alla program jag vill ska tillåtas, tillåts. Skulle vart riktigt shysst ifall någon skulle kunna hjälpa mig med mitt problem. Om ni vill ha mer info / inte förstår min "tröttskrivning" så är det bara o hojta till cool.gif

 

Tack i förhand

 

PlastBanan

 

EDIT: Jag har både googlat upp portarna och kollat på portforward så det är inte problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du samma IP adress till datorn varje gång?

(jag utgår från att 784 är både ADSLmodem och router)

t.ex. 192.168.1.101

? eller låter du routern tilldela datorn IPadress med DHCP?

Ändra i datorn i Windows så datorn får en fast IP-adress, vanligtvis börjar DHCP dela ut från

192.168.1.2 och uppåt

så låter man familjens speldatorer få fasta IP från t.ex

192.168.1.11

så blir det inga problem (och har du en stor familj börja kanske med 201 istället för 11)

Hjälper det inte med ovan utan routern glömmer så fort spännningen slås ifrån så blir det att byta ut 784an. Kör själv med separata modem och router

D-Link DSL-320B

Linksys WRT54GL

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s68249395&cols=947,2305,2342&o=produkt_betyg#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du samma IP adress till datorn varje gång?

(jag utgår från att 784 är både ADSLmodem och router)

t.ex. 192.168.1.101

? eller låter du routern tilldela datorn IPadress med DHCP?

Ändra i datorn i Windows så datorn får en fast IP-adress, vanligtvis börjar DHCP dela ut från

192.168.1.2 och uppåt

så låter man familjens speldatorer få fasta IP från t.ex

192.168.1.11

så blir det inga problem (och har du en stor familj börja kanske med 201 istället för 11)

Hjälper det inte med ovan utan routern glömmer så fort spännningen slås ifrån så blir det att byta ut 784an. Kör själv med separata modem och router

D-Link DSL-320B

Linksys WRT54GL

http://www.prisjakt....betyg#prodlista

 

Jag har samma "Lokala ip adress" (192.168.1.***) medans den dynamiska ip adressen bytar ut sig varje gång. Men detta gjorde det även då jag använde mig utav en D-Link router.

 

 

Hur ändrar man detta med DHCP ? Gör man det via routern eller via nätverks inställningarna på kontrollpanelen?

 

Jo 784:an är både ADSL modem och router :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Vart enda j*vla gång jag stänger av min dator så stängs mina portar igen?
Just när datorn är avstängd så är det ju svårt för något program att svara på portarna. Men du menar kanske att portarna förblir stängda även när du har satt på datorn igen och startat de program som ska svara på sådant som kommer in på portarna?

 

Hur ändrar man detta med DHCP ? Gör man det via routern eller via nätverks inställningarna på kontrollpanelen?
Det bästa är om du i routern kan bestämma att en viss dator alltid ska ha en viss IP-adress.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart enda j*vla gång jag stänger av min dator så stängs mina portar igen?

 

tills då jag stänger av / startar om min dator / router.

 

Vari ligger egentligen problemet?

 

Är det routern som tappar inställningarna när den stängs av eller pekar den på fel dator vid omstart?

 

Om det är inställningarna som tappas så kan det ju vara så att man i routerinställningarna måste spara dessa på ett visst vis (var så för en D-Link jag hade) eller så är det en felaktig produkt. Finns ju några trådar här där just Thomson kråglat.

 

Är det felpekning av portarna är det enklast att göra som Cecilia skriver - att reservera adresser.

jannejannes förslag att sätta fasta adresser funkar ju också men då måste man pilla även på berörda datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då börjar vi om.

 

Jag låser upp ett X antal portar för att lättare kunna spela mina spel som till exempel call of duty. Det funkar fel fritt tills då att jag startar om datorn. När den senare sätts på så står det att portarna fortfarande är öppna men dem är egentligen stängda. Kanske låter lite mentalt efterblivet men.. Jag hoppas att ni förstår... Brandväggen är dessutom Inaktiverad så vet inte riktigt vart problemet ligger.

 

// Edit: DHCP är aktiverat //

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så står det att portarna fortfarande är öppna men dem är egentligen stängda

Var står det att porten är öppen?

Hur vet du att den inte är öppen?

 

Testa att reservera IP adress enl. tidigare förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var står det att porten är öppen?

Hur vet du att den inte är öppen?

 

Testa att reservera IP adress enl. tidigare förslag.

 

Använder mig utav PortForwards egna programvara, PortChecker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En port är alltid öppen om den inte har stängts av en brandvägg. Det du gör i routern är en portforward, d.v.s. instruerar routern att skicka paket, som kommer in på porten, vidare till ett bestämt IP-nummer. För att det skall fungera måste datorn behålla samma IP-nummer. Det kan göras på två sätt. Antingen sätter du ett statiskt (fast) IP-nummer på datorn eller så reserverar du i routerns DHCP ett nummer till datorns MAC-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...