Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte kameran


cdo

Rekommendera Poster

Hej alla!

För en vecka sedan upphörde min Trust videokamera helt plötsligt att fungera i Skype.

Enhetshanteraren säger "Unknown device" .

PC:n som har Windows XP, hittar helt enkelt inte kameran längre!!??

Kopplar jag in kameran på en annan PC funkar den som det alltid gjort.

Det finns ingen drivrutin, den ligger i kameran och laddas automatiskt vid anslutning till USB porten.

Har provat att kopplat kameran direkt till olika USB portar med samma resultat.

Vad i all värden kan det vara som hänt?

Tacksam för någon idé

Lennart

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ingen drivrutin i kameran, utan denna installeras i Windows XP när du ansluter kameran. Något har blivit fel med dina drivrutiner.

 

Öpnna Enhetshanteraren och kontrollera om du har några gula markeringar vid någon enhet som indikerar något fel med någon enhet.

 

Fungerar andra USB-enheter tex. USB-minnen, skrivare etc?

 

Ta fram skivan som följde med kameran och installera om drivrutinen med.

Obs. att du skall ha kameran urkopplad under installationen och sedan när installationen är klar så kopplar du in kameran.

 

Har du inte skivan så kanske du hittar drivrutinerna här: http://www.trust.com...spx?cxt=drivers

 

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ingen drivrutin i kameran, utan denna installeras i Windows XP när du ansluter kameran. Något har blivit fel med dina drivrutiner.

 

 

 

Tyckte också att det verkade konstigt att drivrutiner inte behövdes. Verkar dock som Trust har webbkameror, som inte kräver att drivrutiner installeras. Finns inga drivrutiner till deras HD webbkameror.

 

http://www.trust.com/products/productdrivers.aspx?artnr=16588

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då är det så att att den använder någon standard drivrutin i operativsystemet, men en drivrutin av något slag behövs för att hårdvaran skall kunna kommunicera med mjukvaran.

Annars förstår jag absolut ingenting.:blink:

 

Kolla i enhetshanteraren efter varningsmarkeringar.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd.

Kameran heter "SpotLight Webcam Pro".

Jo, jag är ansluten till internet när jag ansluter kameran.

Det finns ingen gul markering på enheten i enhetshanteraren. Det bara står "Unknown device"

Förmodligen laddas drivrutinen ner via internet eller finns redan i PC:n, (kan ej hitta den).

Finns ingen drivrutin att ladda ner, står i på TRUST hemsida att det inte behövs någon!?

Kan det vara så att det är nerladdat någonting som gått sönder och blockerar vidare nerladdning?

Hur fixar man isåfall sådant?

 

Hälsningar

Lennart

 

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så bör kameran synas i Enhetshanteraren under Bildenheter eller kanske Optiska enheter.

Nu har jag visserligen Windows 7 men något liknande:

 

post-73434-0-07392800-1301663603_thumb.png

 

Annars så skulle du kunna koppla ifrån kameran och avinstallera drivrutinen (högerklicka på drivrutinen > välj avinstallera), stänga av datorn och starta upp den igen samt koppla in kameran - så kanske rätt drivrutin och kameran installeras korrekt.

 

 

[Edit] Vad är det för 5-siffrigt produktnummer?

Redigerad av Flyfisherman
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen "Bildenheter" i Enhetshanteraren i Windows XP. (Däremot finns det i min andra PC där jag har Windows 7)

där kameran fortfarande fungerar.

 

Har raderat "Unknown device" och den försvinner.

Men när jag startar upp PC:n igen så kommer "Unknown device" tillbaka.

Kameran heter: SpotLight Webcam Pro, Item number16428

 

Hälsningar

Lennart

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar Kontrollpanelen > Lägg till ta bort program => se om du har något program relaterat till Trust eller webcam och avinstallera detta.

 

Sedan startar du om datorn och kopplar in kameran igen.

 

Och hur var det med min tidigare fråga:

Fungerar andra USB-enheter tex. USB-minnen, USB-skrivare, USB-hårddisk etc?

 

Trust Trouble shooting guide.

samt

Frequently Asked Questions

 

Citat:

 

To solve Installation problems with Trust products, follow below steps.

IMPORTANT: After every step, wait 20 seconds and check if the problem is solved.

 

  1. Check the manual to see if another installation step is needed (like installing drivers/software ) and do this step.
  2. Connect the Trust product to another USB port.
  3. Connect the Trust product not to a hub, but directly to the computer (and vise versa)
  4. Remove any other USB device from the computer.
  5. Remove* any old drivers related to the same kind of product.
  6. Run Windows Update and restart PC.
  7. Keep internet connection enabled when connecting the Trust product.
  8. Update the drivers of your motherboard (consult with your computer manufacturer to find out how)

* To remove old drivers, follow these steps

 

  • Click the Windows Start button.
  • Click "Control Panel"
  • Click "Programs/Uninstall"
  • Select the old driver in the list.
  • Click "Uninstall"

When none of these steps are working, try your product on another computer.

If this solves the problem, consult with the manufacturer of your computer to solve the issue.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt Trust Trouble shooting guide och Frequently Asked Questions så gått det går.

Andra grejor fungerar på USB porten.

Hittar inget som kan relateras till TRUST, kamera eller webcam i Lägg till ta bort program.

 

Lennart

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu


×
×
  • Skapa nytt...