Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägg till noll så att alla tal blir 2-siffriga


R66

Rekommendera Poster

Hello!

Jag behöver ha fram en lista på hur många poster som rör sig inom en period av x veckor.. Jag har årtal på alla och jag har vecka.

För att göra det smidigt så har jag tänkt använda mig av nått så enkelt som: =H2&G2 vilhet då ger mig: årtalvecka tex 201113

Jag kände att detta varsmidigt att köra mot idag() och leta upp de värden jag vill ha med i listan... Finns kanske smidigare sätt...

 

Till problemet då: De första veckorna várje år består endast av en siffra! Jag hade velat ha att vecka 5 istället blir vecka 05.

Jag har bollat lite med att använda VÄNSTER och LÄNGD men får faktiskt inte rätt resultat. Kan man någonstans stoppa in: Fyll på med nollor tills antalet siffror blir 2?

 

Trodde att: =VÄNSTER(G2;LÄNGD(G2)+2)

skulle fungera... Icke! ;)

 

Tacksam om någon kan ta sig tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kodat excel någonsin. Men om du gör så att du tar siffran du fått för veckan, 5, och så lägger du på en nolla framför den. Då blir det 05. Sen tar du de två sista tecknen och skriver ut. Resultatet blir 05 eftersom det bara finns två tecken.

 

När du kommer till tvåsiffriga veckor så kommer inte den inledande nollan med. Så här ser min vbscriptkod ut.

Right("0" & vecka, 2)

Men eftersom jag aldrig kodat direkt i excel så kan jag inte säga hur koden ska se ut där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det räcker med att formatera cellen då kan du ge den formatet

0#

 

Klart

 

Duger det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det räcker med att formatera cellen då kan du ge den formatet

0#

 

Klart

 

Duger det?

Hello!

Nu visar den 05 i den cellen men när jag kör ihop dom (med &) så blir det fortfarande en siffra... Dvs 2011&05 blir 20115

 

 

// Jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är bara presentationen som påverkas. Missade att du ville ha med nollan...

 

men då kommer vi till det roliga. I Excel finns funktionen TEXT. Den kan ta ett värde och formatera det enligt samma regler som cellformateringen och returnera det som text.

exempelvis.

=B1&TEXT(A1;"0#")

där då årtalet står i B1 och veckan i A1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...