Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus + headset = Blåskärm


Maroo

Rekommendera Poster

Hej, har postat ett liknande inlägg på sweclockers men tyvärr inte fått svar varför jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Förhoppningsvis är detta rätt tråd att posta mitt inlägg ;-).

 

Jag har en Asus som konstrar när jag använder headset. Har haft problem med att ljudet bara försvinner (vid WoW+Vent) och då behövt starta om datorn för att ljudet ska funka. Bytte USB port men det hjälper inte.

 

Upptäckt att det även uppstår problem när jag lyssnar i Windows Media Player och samtidigt skriver i ett Word dok - blåskärm var tionde minut. Eftersom jag transkriberar intervjuer behöver detta funka, och borde fungera?

 

Kikat runt lite på olika forum men hittar inget som är begripligt. Handlar det om drivrutiner, och i så fall, är drivrutinsprogram som upptäcker automatiskt samt uppdaterar dessa att lite till? Provade att ladda hem dribvrutiner från asus hemsida men de kom i rar. format och gick inte att öppna.

 

Tacksam för svar!

 

PS. Får upp meddelande om bluetooth varje gång jag startar datorn... bluetooth stacktjänst saknas, eller något i den stilen - hänger det ihop med bläskärmsproblemet? DS.

 

Kollade i loggboken och där står bland annat:

 

Loggnamn: Application

Källa: Application Hang

Datum: 2011-03-29 12:40:04

Händelse-ID: 1002

Aktivitetskategori:(101)

Nivå: Fel

Nyckelord: Klassiskt

Användare: Saknas

Dator: BRAINWEAVE

Beskrivning:

Programmet NOTEPAD.EXE, version 6.1.7600.16385, avslutades eftersom det slutade att samverka med Windows. Ytterligare information kan finnas i problemhistoriken på kontrollpanelen för Åtgärdscentret och lösningar.

Process-ID: 1a28

Starttid: 01cbedfd9a97ac5d

Avslutningstid: 3

Programsökväg: C:\Windows\system32\NOTEPAD.EXE

Rapport-ID: ded02323-59f0-11e0-91f0-74f06dc24b70

 

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">'>http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">'>http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Application Hang" />

<EventID Qualifiers="0">1002</EventID>

<Level>2</Level>

<Task>101</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2011-03-29T10:40:04.000000000Z" />

<EventRecordID>5062</EventRecordID>

<Channel>Application</Channel>

<Computer>BRAINWEAVE</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>NOTEPAD.EXE</Data>

<Data>6.1.7600.16385</Data>

<Data>1a28</Data>

<Data>01cbedfd9a97ac5d</Data>

<Data>3</Data>

<Data>C:\Windows\system32\NOTEPAD.EXE</Data>

<Data>ded02323-59f0-11e0-91f0-74f06dc24b70</Data>

<Binary>55006E006B006E006F0077006E0000000000</Binary>

</EventData>

</Event>

 

Loggnamn: Microsoft-Windows-Dhcp-Client/Admin

Källa: Microsoft-Windows-Dhcp-Client

Datum: 2011-03-29 12:01:30

Händelse-ID: 1001

Aktivitetskategori:Tillståndshändelse för adresskonfiguration

Nivå: Fel

Nyckelord:

Användare: Lokal tjänst

Dator: BRAINWEAVE

Beskrivning:

Datorn har inte tilldelats någon adress från nätverket (av DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 0x4E5D608542C4. Följande fel uppstod: 0x79. Datorn fortsätter att försöka hämta en adress från DHCP-servern.

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-Dhcp-Client" Guid="{15A7A4F8-0072-4EAB-ABAD-F98A4D666AED}" />

<EventID>1001</EventID>

<Version>0</Version>

<Level>2</Level>

<Task>3</Task>

<Opcode>75</Opcode>

<Keywords>0x4000000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2011-03-29T10:01:30.034040200Z" />

<EventRecordID>356</EventRecordID>

<Correlation />

<Execution ProcessID="992" ThreadID="1424" />

<Channel>Microsoft-Windows-Dhcp-Client/Admin</Channel>

<Computer>BRAINWEAVE</Computer>

<Security UserID="S-1-5-19" />

</System>

<EventData>

<Data Name="HWLength">6</Data>

<Data Name="HWAddress">4E5D608542C4</Data>

<Data Name="StatusCode">121</Data>

</EventData>

</Event>

 

Loggnamn: System

Källa: Service Control Manager

Datum: 2011-03-29 12:02:21

Händelse-ID: 7000

Aktivitetskategori:Ingen

Nivå: Fel

Nyckelord: Klassiskt

Användare: Saknas

Dator: BRAINWEAVE

Beskrivning:

Tjänsten Google Update Service (gupdate) kunde inte startas på grund av följande fel:

Tjänsten svarade inte på start- eller kontrollbegäran i tid.

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Service Control Manager" Guid="{555908d1-a6d7-4695-8e1e-26931d2012f4}" EventSourceName="Service Control Manager" />

<EventID Qualifiers="49152">7000</EventID>

<Version>0</Version>

<Level>2</Level>

<Task>0</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x8080000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2011-03-29T10:02:21.385910800Z" />

<EventRecordID>44615</EventRecordID>

<Correlation />

<Execution ProcessID="644" ThreadID="3952" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>BRAINWEAVE</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data Name="param1">Google Update Service (gupdate)</Data>

<Data Name="param2">%%1053</Data>

</EventData>

</Event>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , Kan vara så att ljudkortet som du har i ditt moderkort "krockar" med ditt USB ljud , så du skulle kunna prova att inaktivera ljudkortet.

 

För de har troligtvis med Drivrutiner att göra, du kan även prova att ta bort drivrutinerna till ditt moderkorts ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Hur gör jag det, dvs inaktiverar ljudkortet och/eller ta bort fdrivrutinerna för moderkortet? Ska jag göra både?

 

Maro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättast skulle ju vara att prova att Inaktivera/ta bort Drivrutinerna i Enhetshanteraren. Hittar du dit? annars så säg vad du har för Windows så hjälper ja dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om jag har läst rätt, så har du väl bara ljudet på moderkortet. USB:n som du nämner är väl sladden till headsetet. Det betyder att om du tar bort drivrutinerna till moderkortet har du inget ljud längre.

 

Prova först att ladda ner programmet Winrar. Med det kan du öppna filen från Asus och installera drivrutinerna.

 

Vad det gäller din Bluetooth, så föreslår jag att du avinstallerar och installerar om drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har läst rätt, så har du väl bara ljudet på moderkortet. USB:n som du nämner är väl sladden till headsetet. Det betyder att om du tar bort drivrutinerna till moderkortet har du inget ljud längre.

 

De är ju de som är Idén med USB Headset, du slipper ha ett ljudkort som gör om Digitalt till Analogt och vice versa. Istället så tar USB headsetet upp de Digitala Ljud direkt till/från Hörlurarna/mic.Om ja inte har Förstått det fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack RicoRhen och vertpre för svar!

 

Jag har kollat drivrutiner i enhetshanteraren och får meddelande om att alla drivrutiner är de senaste. När jag provade att avinstaller, stäng av och sedan starta datorn så söker datorn automatiskt efter drivrutiner. Kan det vara så att windows inte hittar "rätt" drivrutin? Samma sak med bluetooth. Windows update söker efter drivrutiner automatiskt.

 

Maro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar under Ljud,video och spelkontroller "fliken" vad står det där när du har i USB headsetet och när du inte har i det?

 

Jag Brukar hämta mina Drivrutiner manuellt och installera, tror inte riktigt på de där att Windows själv hittar de senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar RicoRhen!

 

Ok, utan headset;

 

ATI High Definition Audio Device

Bluetooth-ljud

Realtek High Definition Audio

 

Med headet:

 

Samma som ovan plus

 

USB PnP Sound Device

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKej , Prova med att Inaktivera alla förutom USB Pnp Sound device och Bluetooth ljud.

 

Sen ta bort bluetooth ljudet från datorn, borde ligga något i "Lägg/till ta bort program" som har något med bluetooth ljudet att göra. annars om du inte hittar något så kan du även inaktivera bluetooth ljudet och sen kan du prova och se om de gör något skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-122884-0-78485600-1302507731_thumb.jpgpost-122884-0-78485600-1302507731_thumb.jpgHej RicoRhen och tack för svar!

 

När jag ska inaktivera ljud i enhetshanteraren så få jag ett textmeddelande om att enheten kommer att sluta att fungera - är det ok att fortsätta? Innebär det att jag inte kommer att kunna lyssna på ljud om jag inte har headset inkopplat?

 

Ska jag ta bort samtliga program som hör till Bluetooth (se bild)? Hur gör jag sedan för att Blutetooth ska funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är okej. Bara att aktivera sen igen om du skulle behöva det igen.

Ja inget av de andra ljud källorna kommer att fungera (alltså dina 2.5mm uttag)

 

Använder du bluetooth'en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Mm jag skulle vilja kunna använda bluetooth eftersom mobiluttaget (fästet till sladden) är trasig och det vore praktiskt att kunna ladda över media mellan datorn och mobilen via bluetooth.

 

Provade att ominstallera drivrutinerna till headsetet och flyttade programmet från Program till Program(x86) eftersom tex Internet funkar sämre i 86 bitar. Kanske hjälper det..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men låt bluetooth programmet vara kvar då.

 

Ne det lär nog inte göra någon skillnad.

 

Har du provat inaktivera de andra och provat och sett om du har fått någon blue screeen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...