Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
j.andersson

Vilka typer av fel innefattas av en hårddisk-krasch?

Rekommendera Poster

Min hårddisk har kraschat och jag undrar vilka typer av fel som kan ha uppstått på hårddisken? Jag menar en hårddisk-krasch är väl inte jämställt med enbart en typ av fel?

Så jag undrar helt enkelt, vilka olika typer av fel som kan ha uppstått i och med en hårddisk-krasch?

Kollade in http://www.ahlbergdata.com/ och där rekommenderar dom att inte försöka rädda hårddisken själv. Någon påpekade att så skriver dom bara för att dom själv vill tjäna pengar på dataräddningen.

Jag kan inte se att man förvärrar något genom att försöka rädda hårddisken själv, förutom i ett fall och det är väl i så fall om läshuvudet gått sönder så att det skrapar hårddisken samtidigt som man försöker rädda informationen på den. För varje gång den snurrar förorsakar man ju då mer skada. Så ifall den låter illa så får man väl helt enkelt lämna in den till någon expert.

För övrigt så är det inte så bara att slänga upp 6000-10 000 på dataräddning. Är det någon som har några tips på mjukvara som kan hjälpa en med att försöka rädda data själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , här har du lite äldre Trådar om Hårddisk problem/krasher, bara att läsa.

//eforum.idg.se/topic/327937-akut-kraschad-extern-hdd/

//eforum.idg.se/topic/327036-fel-pa-harddisk/

//eforum.idg.se/topic/168709-radda-data-pa-hd/

Finns även många mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hårddisk krasch kan innefatta en hel del olika fel.

Fel som du ej riskerar att skada hårddisken när du försöker själv:

• Överinstallerat filsystem.
  • Raderad information.
  • Skador i filsystemet, kan uppkomma om datorn har stängts ner på felaktigt sätt.

Fel då kan rädda datan själv, dock finns det risk att du försvårar/omöjliggör dataräddning i ett senare skede:

• Media skador, det är små skador på hårddiskens yta.
  • Hårddisken har skadat lager, vibrationer har uppkommit vilket gör att data blir svårläst.

Fel då du ej kan rädda datan själv:

• Elektroniskt fel, pcb har skador och måste bytas ut.
  • Trasigt läshuvud, detta medför att du måste byta ut headstacken för att kunna rädda datan.
  • Skadade lager så lager måste bytas ut eller stabiliseras upp.
  • Skador i firmware, så det måste repareras innan data kan räddas.

Känner du att du kan riskera förlora datan eller helt enkelt ej har råd att låta ett professionellt dataräddningsföretag rädda hårddisken så skall du självklart försöka rädda datan själv. Mjukvaror för Windows är exempelvis GetDataBack och R-Studio, kör du Mac så kan du använda dig av Data Rescue 3.

Värt även att tillägga att det finns många datorbutiker som erbjuder dataräddning och dom kopplar in hårddisken och kör ett dataräddningsprogram precis som om du hade gjort det själv och samma risker uppstår även där. Anlita ett professionellt dataräddningsföretag, exempelvis: Recovery.se, IBAS eller Aurora.

Hårddisken blir ej sämre av att ligga och vänta med dataräddningen om ekonomin blir bättre vid ett senare tillfälle (ett undantag gäller Seagate 3.5" hårddiskar, dessa kan olja läcka från lagret, detta syns enkelt om man tittar under hårddisken och man olja har läckt ut runt centrum pinnen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hårddiskkrasch betyder att hårddisken har fått något fel som t.ex. skadade sektorer, lager motorer, styrelektronik eller läshuvuden. Hårddiskkrasch och filsystemkrasch är inte samma sak. Det är relativt lätt att rädda datat vid en filsystemkrasch medan en hårddiskkrasch kan fodra professionell hjälp. Ibland kan det vara svårt att avgöra om problemen beror på en hårddisk eller filsystemkrasch om hårddisken har endast en partition. En filsystemkrasch påverkar bara en partition medan en hårddiskkrasch påverkar hela disken.

Om man inte vill lämna in disken till ett dataräddningsföretag är det första man alltid bör göra är en avbild av disken till en hel hårddisk med t.ex. ddrescue (linuxprogram http://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html). Dataåterställningsprogrammen skall köras på avbilden, inte på den skadade disken.

Externa hårddiskar kan drabbas av fel på USB-SATA-adaptern eller transformatorn. Då kan datat räddas genom att montera disken internt i en dator eller byta chassi eller transformator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hårddiskkrasch kan kännetecknas av att det inte går att öppna några mappar i Windows eller att den står "Non system disk or disk error" och en del andra meddelanden

när man startar datorn. Jag har just köpt en ny dator som jag bara surfar på. Bland det första jag gjorde var att installera driveinfo där fick jag fram smartvärdena. Hdd health är ett annat program funkar på samma sätt dock ej på min nya dator. En som jag har hjälpt med dataräddning sa att oftast märker man inte när hårddisken är på väg att krascha. Men då hade han inte installerat programmet Hdd health för det fanns nog inte då.

Jag tog en skärmdump på smartvärdena och skickade till min emailadress . Sen ska jag också köpa tejp och sätta fast en lapp på datorn med dessa värden. Det är bra kylning i denna dator ialla fall. Dataförsäljaren talade om för mej hur man ska öppna datorn och ta bort damm. Men denna dator stängs inte av när den blir för varm utan den kommer att gå sönder :-( Mina andra datorer stängs av när de blir för varma iallafall. Datorn som jag lämnade in på dataräddning gick sönder för att den blev för varm men nu stängs den av. De bytte ut moderkort och kraftaggerat och lite annat. Hårddisken var det inget fel på.

Men hårddisken kan gå sönder också om datorn blir för varm. När datorn inte går att starta och det inte bara är kontakten som är sönder lämna in datorn till en som håller på med dataräddning. De i vanliga butiker vet inte hur de ska göra!

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...