Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätaggregat 350 W & Nvidia GTX 460


Akki

Rekommendera Poster

Tänkte uppgradera grafikkortet från GT 250 till GTX 460 i min Dell Studio XPS 8000 som är utrustad med ett 350 W nätaggregat. Enligt Dell är det OK, dock inte någon överklockad variant med dubbla fläktar. Jag tänkte mig därför ASUS ENGTX 460 DirectCU/G/2DI/1GD5 med mini-HDMI utgång. Är det någon som provat/tror att det kan ge problem effektmässigt eller som provat/tror att man kan köra med alternativet dubbla fläktar/överklockning? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla fläktar eller inte, så rekommenderar man 450W för ett GTX 460 kort. Stor risk att ditt nätaggregat inte orkar med kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det idag avgörande är inte vilken "effekt" nätaggregatet har utan hur mycket ström (Ampere, A) som aggregatet kan ge på 12V. Eftersom nästan all effektbelastning från moderna datorer ligger på 12V.

Exempel jag har ett NorthQ 400W nätaggregat som ger max 15A på 12V. Då kan man förvänta sig att ett 450W nätaggregat ger 450/400*15A=17A.

I verkligheten finns det idag 450W nätaggregat som ger 33A

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=206314

 

Så "kravet" på 450W, vad är det minst 17A eller minst 25A eller minst 30A?

På samma sätt tvärtom 350/450*33A=25A

och 25A är mycket mer än 17A

 

Vad kan ett 350W aggregat ge?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=502809

14A+16A, detta är inte lika bra som 33A på en 12V lina för effekten är aldrig jämt fördelad

men 10A+15A=25A eller 12A+12A=24A är ju möjligt.

Och 24A är betydligt mer än 17A, 40%.

Om Dell säger att deras 350W räcker så kan det faktiskt funka.

Däremot så tror jag inte ett 450W aggregat med 17A skulle räcka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid montering av kortet konstaterar jag att det:

1) har dubbla kontakter för strömförsörjning

2) ingen kontakt för ljudledning från mitt SAT-PC kort ( TV PCI)

Finns det adaptrar som man ansluter strömmen med, jag har bara en kabel ledig?

Behövs plötsligt inte anslutningen för ljud (HDMI osv)?

 

Dell hävdar att aggregatet skall orka med kortet i det utförande jag köpt det, däremot 560 var inte att tänka på. Så strömmatningen borde räcka till. Alternativt får jag uppgradera nätaggregatet, tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Om kortet har två anslutningar för extra ström är det nödvändigt att båda är anslutna för att kortet ska fungera. Det finns adaptrar att köpa som gör om vanliga molex-kontakter till kontakter för grafikkort, t ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319547

 

 

1)Sådan adapter för molex finns med kortet, problemet är att jag bara disponerar en ledig serial ATA kontakt (smala svarta typen), finns adapter även för denna? Eller kan man splitta den befintliga 6-pin kontakten i två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serial ATA? Det används mellan hårddisk och moderkort. :unsure:

 

Sorry, det står så på kontakten, det jag menar är att det är den nya flata svarta kontakten för ström. Se bild.

Av bilden framgår även kortets placering med den ena strömsladden ansluten till en av två ingångar för ström.

 

Man ser även den lilla vita kontakten för ljudsignal längst ned i hörnet av bilden, den kontakten satt tidigare i det nu utbytta grafikkortet, det nya kortet har ingen sådan anslutning. Andra änden är ansluten till moderkortet.

post-59320-0-06174100-1301657092_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om strömkabeln för "PCI Express"-kort har något särskilt namn.

 

Menar du att den enda lediga strömkontakten är en sådan som är tänkt för SATA-hårddiskar?

Jag kan inte hitta något som konverterar den till kontakter för PCI Express på Komplett och Dustin Home, men för säkerhets skull så ring dem och fråga. De vet ju ändå bäst vad de har för sortiment. Det kan ju tänkas att det är detta anslutningsproblem som gör att du måste ha ett nytt nätaggregat.

 

Det är inte alla grafikkort som stödjer ljud in och sedan ljud ut via HDMI utan då får man ta ljudet separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om strömkabeln för "PCI Express"-kort har något särskilt namn.

 

Menar du att den enda lediga strömkontakten är en sådan som är tänkt för SATA-hårddiskar?

Jag kan inte hitta något som konverterar den till kontakter för PCI Express på Komplett och Dustin Home, men för säkerhets skull så ring dem och fråga. De vet ju ändå bäst vad de har för sortiment. Det kan ju tänkas att det är detta anslutningsproblem som gör att du måste ha ett nytt nätaggregat.

 

Det är inte alla grafikkort som stödjer ljud in och sedan ljud ut via HDMI utan då får man ta ljudet separat.

 

 

OK. Jag kollar i kväll och återkommer. En split på befintlig kontakt hade ju varit bäst.

Bra, då¨har vi löst detta med ljudledningen, behövs alltså inte. Stort tack Cecilia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Underligt att du inte har någon 4-pins molex kontakt på nätaggregatet. Hur som helst. Räddningen finns på Inet.

 

Först behöver du en sådan här.

Sedan en sådan här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixat!

Enbart en (1) strömanslutning ledig (bild) då jag byggt ut med bl.a blu-ray.

Skaffade anslutningar på K&C så att jag fick matning från två håll till den kontakt som felade, dvs jag splittade matningen till Blu-ray spelaren och kopplade den lediga kontakten till den ena molex kopplingen på den medföljande kontakten, den andra anslöts till den andra lediga strömförsörjningen (bild).

Datorn fungerar klanderfritt, jag har fått en nästan helt tyst dator, borta är ljudet från fläkten som varvade upp och ned på GT 240-kortet. Verkar i alla fall nu som att strömaggregatet räcker till som Dell utlovat.

 

Avinstallerade Nvidia drivers för det tidigare kortet och installerade Nvidias senaste för GTX 460 - inte medföljande driver för ASUS versionen.

Framerate har ökat dramatiskt i tex FSX.

 

Jag köpte alltså ASUS enklaste version av kort utan överklockning och enbart 1 fläkt för att om möjligt hålla nere strömförbrukningen.

 

Återstår att köra på HDMI (mini) utgången i stället för DVI, men jag får det inte att fungera, tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda skillnaden mellan HDMI och DVI är att man kan få ljud via HDMI. Har du inte integrerat ljud på din skärm, kan du lika gärna köra på DVI. Bildmässigt är det ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...