Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netscape 6.1 Stabil!


CyberPet

Rekommendera Poster

Jag måste bara berätta hur fruktansvät förvånad jag är över att Netscape 6.1 för Mac är så stabil. Jag kör Mac OS 9.1 och har inte krashat en enda gång! Dessutom har den förstås bättre CSS-stöd och annat som gör att surfandet blir till en glädje.

 

Trots all kritik kan jag faktiskt rekommenerad Netscape 6.1 och det bästa är att man kan låta bli att installera News och Email-funktionen så att programmet blir mindre. Tyvärr slipper man inte Composer, men den tar inte så mycket plats. Att den krashar minder än IE 5 tycker jag är ett bra argument för att satsa på Netscape 6.1 istället.

 

*nöjd*

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att Netscape är stabil stämmer säkert, men mina erfarenheter säger mig att den inte kommer vara till någon glädje ..

(i utvecklings syfte ..)

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv föredrar jag IE5. Lite långsam men stabil och bra. Netscape 6.1 suger fortfarande. Jag menar, kolla på gränsssnittet!

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

[inlägget ändrat 2001-08-21 16:45:37 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Mozilla och tycker att gränsnittet där är betydligt snyggare och trevligare än IE. Dessutom finns teman till läsaren som gör att man kan modifiera dess utseende. Netscape 6.1 är baserad på en build 0.9.2.1 av Mozilla, medan den senaste Mozillan är 0.9.3 (ska uppgradera efter att ha skrivit detta).

 

Eftersom Netscape paketerar gamla Mozillor rekommenderar jag Mozilla (nyare). Enda skillnaden utseendemässigt är att Netscape-loggan saknas (snyft) och att AOL Instant Messenger inte heller finns med (man slipper den roliga leken Sök AIM > markera AIM > tryck kommando backspace > töm papperskorgen efter varje installation).

 

Vilket utseende är det som är hemskt? Är det Classic, Modern eller något annat tema?

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

[inlägget ändrat 2001-08-21 18:13:52 av Matts-Erik Lindmark]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på IE5 då? Jag tyckert att det funkar rätt bra även om det går långsamt.

 

Jag använder Netscape enbart till mina bankaffärer. Funkar dåligt men är snabbbare än IE.

 

(Jag har Handelsbanken och deras internettjänster suger ordentligt under både Windows och Mac. De har en stenålderslösning med certifikat som måste installeras. Fy!)

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag kör Mozilla och tycker att gränsnittet där är betydligt snyggare och trevligare än IE. Dessutom finns teman till läsaren som gör att man kan modifiera dess utseende. "

 

känns som att det är totalt meningslöst ... varför skulle man vilja byta ut den trevligt grå färgen ??

 

Om netscape hade kunnat koncentrera sig på att presentera sidorna på det viset som vi vill så hade de fått betydligt fler marknadsandelar ... jag hade med glädje bytt till Netscape om det bara hade fungerar som det skall i den sa**ns webbläsaren ...

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som inte funkar i Netscape 6.1 menar du??

 

Jag har surfat in på de flesta sidor med Netscape 6.1 och där ser det lika bra ut, eller bättre (!) än i IE 5.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka sidor är det som krånglar? Jag har inte haft några problem med Netscape eller Mozilla (förutom då man ska söka haverirapporter på Aviation Safety Network - använder NS till det).

 

Mitt svar om teman berodde på att Staffan klagade på gränsnittet, varpå jag påpekade att man kan byta om man inte är nöjd (ungefär som teman eller Kaleidoscope). Därför bör man förklara vilket tema som är dåligt (modern, classic eller annat).

 

IE har ju fått fördel eftersom det är förvalt i Mac OS och Windows. Trots det visar mina andra läsare (MZ, NS, OmniWeb) sidorna korrekt, utan problem.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Bergström

Jag är helt emot oschyssta konkurrens-fördelar, men jag vägrar välja en sämre produkt bara för principens skull.

 

Jag har jobbat med web-utveckling några år och var tvungen att inse faktum: Netscape blev överkört funktionsmässigt långt innan det blev krossat marknadsmässigt.

 

Alla som jobbat med någotsånär avancerad gränssnittsutveckling har ju stött på de enorma begränsningar som det innebär att anpassa till NS.

 

Den dag NS erbjuder bättre flexibilitet och prestanda än IE byter jag på studs.

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med till 100 procent. Det var därför jag bytte till IE. :)

 

Microsofts program för Mac är mycket bättre än motsvarande produkter för Windows.

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

[inlägget ändrat 2001-08-23 19:21:34 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts program för Mac är mycket bättre än motsvarande produkter för Windows.

 

Ja naturligtvis, du måste ju på nåt sätt försvara ditt användande av Microsoft produkter eftersom du tar varje chans att gnälla annars.

 

Jag hoppas du inser själv vilken hycklare du är.

 

Gör dig själv en tjänst och skippa macen totalt.

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-23 19:30:24 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skippa Macen och byt till det underbara gudomliga systemet som heter Windows:-)

 

När man använder Windows når man datorvärldens paradis och fred på jorden härskar, allt fungerar så bra och livet leker som aldrig förr.

 

När man använder Mac lider man alla helvetets kval, det är fruktansvärt så Windows är det man måste ha! :-)

 

Lämna helvetet och ta tåget till PARADISET - skaffa Windows - och ha roligt med XP:s fina gränsnitt.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

[inlägget ändrat 2001-08-25 10:04:34 av Matts-Erik Lindmark]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hör detta tänker jag återigen: "Explorer verkar vara en fantastisk läsare, jag får väl prova ännu en gång!"

 

När jag provat "ännu en gång" tänker jag: "Vad är det som är så fantastiskt med den? Jag tycker den känns rätt ordinär. Ingen revolution m.a.o".

 

Netscape 4.x är föråldrad, därför är det Mozilla som ska användas. Den har de funktioner som är bra (från Netscape), men är snabbare, stabilare, renderar bättre o.s.v.

 

Slopa därför NS 4.x (man behöver inte anpassa till den så noga). Anpassa istället till Explorer, Mozilla m.fl läsare (som är de moderna).

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slopa därför NS 4.x (man behöver inte anpassa till den så noga). Anpassa istället till Explorer, Mozilla m.fl läsare (som är de moderna).

 

Men faktum kvarstår, att man inte kommer in på sin internetbank med Netscape 6x/Mozilla. Den dan bankerna moderniserar, åker givetvis NS 4x i papperskorgen ;)

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankerna är inkompetenta till tusen. Det är rent idiotiskt att producera tjänster som är beroende av att man använder en speciell webbläsare och en särskild version (det har ju hänt att t.ex NS 4.5 krånglat och 4.04 fungerat eller att IE 4.5 fungerar men inte 5 o.s.v).

 

Sålänge bankernas Internettjänster ligger kvar på denna primitiva nivå använder jag inte Bank via Internet överhuvudtaget. Jag vet att vissa bekanta till mig är väldigt entusiastiska, men jag har deklarerat att det blir inget sålänge jag måste böka med gamla versioner för att få eländet att fungera.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer än jag som efterlyser en enkel "modul-uppbygd" browser?

 

Själva browsern skulle inte behöva väga mer än en eller ett par MB.

Skippa allt "lull-lull" typ Composer, PDA-kopplingar, feta pluginer mm mm.

 

Användaren får sedan bestämma vid installationen EXAKT vilka moduler som skall installeras, givetvis skall de även gå att installera online.

 

Opera är väl den browsern som mest motsvarar min efterlysning, men jag är ändå inte HELT nöjd trots att den är snabb och lätt.

 

Någon som har någon synpunkt?

 

Mvh

/Cat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt lustigt, jag såg när jag skulle köra FöreningsSparbanken att de inte gillade Netscape 6 och då pratade de om att när 6.0.1 kommer så ska vi fixa med certifieringarna, som skulle vara klart i maj.

 

Jag skickade mail till dem då (fick svar 2 timmar senare!) och då sa de att de höll på för fullt nu med certifieringen och det skulle vara klart nån gång i september.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bankerna är inkompetenta till tusen."

 

På den punkten håller jag med dig till 100 procent. Jag har Handelsbanken och den enda Mac-webbläsare som funkar med SHBs internetbank är Netscape 4.7 eller äldre. Jag vill välja själv vilken webbläsare jag vill använda.

 

Dessutom STÄNGER BANKEN KLOCKAN 24.00! Internettjänster måste naturligtvis fungera dygnet runt.

 

Jag vill naturligtvis ha samma smarta system som SEB och andra banker har: elektronisk dosa. Inga certifikat, inget klientprogram, inget krångel.

 

Banktjänsterna ska vara totalt plattformsoberoende och ska fungera utan insticksfiler eller klientprogram. Jag vill kunna använda Linux, Mac OS X, Solaris, AIX, OS/2, Amiga OS, Irix eller FreeBSD om jag vill!

 

Låt oss starta omedelbart starta en proteströrelse mot bankernas USLA service - som vi betalar dyrt för!

 

Det är märkligt att MacWorld och Computer Sweden inte skriver om det här.

 

Lyssna nu Nils Holmlöv: skriv om internetbankstrulet!

 

Om inte SHB skärper sig byter jag garanterat bank vid årsskiftet.

 

 

Ett tillägg:

 

Från och med nu är det TOTALT, BESINNINGSLÖST KRIG mellan mig och SHB! Nu tar jag upp kampen och lägger inte ner vapnen förrän kriget är vunnet. :)

 

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

[inlägget ändrat 2001-08-25 20:57:26 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla som jobbat med någotsånär avancerad gränssnittsutveckling har ju stött på de enorma begränsningar som det innebär att anpassa till NS."

Netscape 4 är totalhandikappad, ja. Sexan däremot, har bättre stöd för CSS och DOM än vad IE5 har. Kolla på http://www.czw.f2s.com/test/hi/ med IE5 och NS6/MZ. Titta särskilt noga på vad som händer när du scrollar på de sidor som har mycket text. Skrämmande, va? ;-)

 

"Om netscape hade kunnat koncentrera sig på att presentera sidorna på det viset som vi vill"

Det här är kul.

Om Internet Explorer vore en kompilator, skulle man inte riktigt veta om ett program kompilerat med det skulle funka som drivrutin till kaffebryggaren eller om det skulle visa en dialogruta med en bild av Jenna Jameson i. Däremot skulle man aldrig få kompileringsfel.

Vore Netscape 4 en kompilator, skulle alla program man kompilerade med den dö omedelbart med ett felmeddelande i stil med "Unspecified error".

Opera skulle funka bra, men inte tillåta dynamisk minneshantering.

Mozilla skulle göra allt rätt, och säga ifrån när något var fel. Folk vana vid Internet Explorer skulle undra var kaffet och porren var någonstans.

 

"If God is our Father," you thought, "then Satan must be our cousin."

 

[inlägget ändrat 2001-08-25 23:42:32 av spango]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. Har kollat och ser inte någon direkt skillnad... Scrollningen gick alldeles utmärkt...

 

Jag lyckades faktiskt att få NS 6.1 att starta på min burk! (G4/500 OS 9.1se) Det är för segt... Det tar nästan 20 sekunder för den att starta... Sen att GUI elementen bryter o det kraftigaste mot Apples riktlinjer förbättrar inte saken.

 

Sen har jag laggt märke till hur NS hanterar formulär... Dom blir ju gigantiska om man inte använder sig av CSS...

 

Så, det jag väntar på är att tredjeparts produkter med Mozilla som bas dyker upp snart... Då tror jag det kan hända lite mer..

 

Som det är nu så känns AOLs satsning lite halvhjärtad om jag ska vara ärlig...

 

IE har blivit en "standard" på gott eller ont. Det är synd. Men jag kan inte tjfsa emotr en kund och säga att MS är onda. Och att deras anvädnare är körda?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg till Handelsbanken att deras tjänst möjligen kunde anses vara modern då D/S Skibladner och Gejlen lade ut på sina jungfrufärder (1856 och 1861). Det betyder att man måste byta till en bank som åtminstone har samma tekniska nivå som en typisk 80-talsdator (jag tänker på krångel med NS 6 och Mozilla).

 

Den bank som är plattformsoberoende och fungerar med Mozilla blir först att nå 2000-talets tekniska standard.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

[inlägget ändrat 2001-08-27 21:49:29 av Matts-Erik Lindmark]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående banker...

Först och främst tror jag att man måste se till sina behov innan man väljer vilken bank/internetbank som ska få ruva på dina pengar: Har man behov av att överhuvudtaget gå in på en bank? Vill man kunna ringa och fråga någonting någongång? Eller ska man bara skyffla pengar från lönekontot till alla räkningar?

Om man tror att man skulle kunna klara sig med att enbart ha kontakt med banken via webben, finns det faktiskt ett antal alternativa banker. Många försäkringsbolag har startat bankverksamhet via nätet. Bara för att man känner till SEB och FSB så behöver de inte vara de bästa!

Själv har jag sedan länge använt mig av Sparbanken Finn i Lund. De har en excellent internetbank med ganska modesta krav på webläsare och operativsystem (går att köra med Linux t ex). En snabb, enkel och alltid öppen internetbank. Men, det finns nog fler internetbanker som är minst lika bra.

Vad jag vill säga är att de största är inte alltid de bästa! Hmm, argumentet tycker jag skulle kunna gälla diskussionen angående val av webläsare. Nåja, smaken är som ....

 

Mvh

Ivan Bakran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...