Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem årtal i windows XP


eagles

Rekommendera Poster

Hallo! Har under en tid haft problem med att datorn eller windows XP ställer om årtal o tid!!! Vilket medför att vissa program inte går att köra. I bland när manskall starta datorn har årtalet ställts om till 2095 el liknande. Ngn som vet hur man fixar detta eller om det är ett inneboende fel i windows eller ngt annat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om det lilla platta batteriet som finns på moderkortet är slut.

Då kan det uppstå liknande tokigheter.

Detta batteri håller nämligen koll på bl.a detta.

 

Det är enkelt att byta detta, det bör klarar du av själv.

Ha datorn avstängd och dra ur nätkabeln, öppna chassit så att du ser moderkortet, och leta upp batteriet, pilla ur detta, minns inte vilket nummer det är, men det står på batteriet, det är en helt vanlig modell av plattbatteri, som finns överallt, där dom säljer knappbatterier.

 

Flyttar samtidigt tråden till passande forum.

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för mailet! Har oxå hört detta om att det skulle kunna vara batteriet!! Dock är moderkortet bara 2 år gammalt så det låter lite konstigt. Men iofs kan det ju vara ett batteri som var lite gammalt när det sattes i!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft det här problemet i en helt ny bärbar IBM 770E för många år sedan.

Det yttrade sig som att datorn gick in i BIOS vid starten och begärde att "grundinställningar" skulle göras (för den hade tappat datum.)

1a garantiservice BIOS batteri byttes

när den kom tillbaka hade den tappat datum

2a garantiservice moderkortet byttes (löste problemet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har också bytt batteriet då när jag startar datorn då det alltigt kommer upp "System battery voltage is low" då jag läste på nätet att det är Bios batteriet. när jag bytte så var dom normala inställningarna sparade automatiskt. men när du har satt in ett nytt batteri så kommer den att kräva att du skriver in: Datum och Tid ( det är viktigt) sparar din dator automatiskt inställningarna så kan du fortsätta med datorn. men om din dator inte gör det så kommer det att finnas en knapp som heter "Load fail safe settings" eller "Load default settings" klicka någon av dem och viola det är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...