Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Optimala ID Taggar


kalle2345

Rekommendera Poster

Skall snart tagga om hela min musiksamling så att den blir sökbar på bästa sätt i mina Logitech Duets. Är nybörjare på detta och har testat en del för att hitta det optimala sättet.

Tänker lägga in albumomslag i varje låt och även ett omslag i mappen så att omslag visas på varje spelad låt och även vid albumsökning.

Men hur lägger man in taggarna på optimalt sätt så att man drar nytta av dem fullt ut?

Ja albumnamn, låt, artist, år o.s.v. är ju bara att lägga in.

Men på vilket sätt döper man filen och mapparna? Skall artisten stå före låtnamnet eller tvärtom i filnamnet?

 

Många ID TAGSdisplayer verkar ha begränsningar av vad de kan visa, Har man då otur så är inte dispayen rullande och man ser då artistens namn både som mappnamn och filnamn först.

 

Ni som är insatta i detta och har kunskap, hur döper ni det för att få ut bästa möjliga av det hela?

Det är ju ett jäkla jobb att göra om det om man efteråt upptäcker att man borde gjort på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ordnat mina musikfiler i ordningen Artistnamn\Albumtitel\NN Låtnamn.wma (mp3). Sen tog jag mig tid för ett tag sedan att plocka bort bilder ur taggarna och så lagrade jag dem som Folder.jpg, AlbumArt.jpg i albumkatalogen. Detta då jag ville att det skulle vara enkelt att byta ut bilden om det hade blivit fel.

 

Men jag tror att den detaljen bet mig i rumpan då det inte riktigt verkar fungera i praktiken. Just omslag verkar vara riktigt svårt att få till. Fast jag använder Zune som enda media spelare och hanterare. Den har lite svårt för sånt märker jag.

 

Själva taggarna är rätt enkla att fixa. Albumtitel, artist, årtal, genre är det som jag fokuserat på att få rätt. Sen har jag märkt att Windows 7 kan redigera taggarna direkt i utforskaren. Den brukar jag använda ibland för att korrigera vissa fel som uppstått då den kan ändra på flera filer på samma gång. Praktiskt om man vill sätta årtal på ett helt album åt gången.

 

Men annars kan Zune, Windows Media Player och MediaMonkey ordna taggar och samtidigt byta namn på filer och lägga i kataloger åt dig per automatik. just mediamonkey verkar speciellt omtyckt för det. Jag tror det programmet är bättre än windows meida player och zune. Men jag tycker att zune räcker för mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Skall snart tagga om hela min musiksamling så att den blir sökbar på bästa sätt i mina Logitech Duets. Är nybörjare på detta och har testat en del för att hitta det optimala sättet.

Tänker lägga in albumomslag i varje låt och även ett omslag i mappen så att omslag visas på varje spelad låt och även vid albumsökning.

Men hur lägger man in taggarna på optimalt sätt så att man drar nytta av dem fullt ut?

Ja albumnamn, låt, artist, år o.s.v. är ju bara att lägga in.

Men på vilket sätt döper man filen och mapparna? Skall artisten stå före låtnamnet eller tvärtom i filnamnet?

 

Många ID TAGSdisplayer verkar ha begränsningar av vad de kan visa, Har man då otur så är inte dispayen rullande och man ser då artistens namn både som mappnamn och filnamn först.

 

Ni som är insatta i detta och har kunskap, hur döper ni det för att få ut bästa möjliga av det hela?

Det är ju ett jäkla jobb att göra om det om man efteråt upptäcker att man borde gjort på ett annat sätt.

 

Jag hat taggat alla mina låtar med artist, albumnamn (om det finns), låtnamn, låtnummer, albumnummer etc och har sen lagt alla låter i en enda mapp på hårddisken, inga undermappar alls. Filnamnet på låtarna är har jag i formen "Artist - Album - spårnr - Låtnamn"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...