Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Administratör eller gästanvändare?


BillyDeKid

Rekommendera Poster

 

Hej alla datoranvändare!

 

Jag har till och från läst att man inte ska logga in som administratör utan för säkerhetens skull skapa ett konto som gästanvändare ,eller standardkonto med begränsade rättigheter, eller vanligt användarkont. Men det talas aldrig om hur man gör för att skapa ett sådant konto, självklart vill man ha kvar möjligheten att som administratör kunna installera program och avinstallera program.

 

Tacksam för ett långt uttömmande svar

Hälsningar BillyDeKid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Windiws 7 eller Vista så kör du som standardanvändare tills UAC prompten kommer. När du tackat ja till den så kör du kommandot eller programmet som admin. Så du behöver egentligen inte skapa ny användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Om du kör Windiws 7 eller Vista så kör du som standardanvändare tills UAC prompten kommer. När du tackat ja till den så kör du kommandot eller programmet som admin. Så du behöver egentligen inte skapa ny användare.

 

Fel!

 

Ditt konto är fortfarande medlem i Administratörsgruppen.. Så du är fortfarande ADMIN...

 

Man får skillja på att köra i sk. Usermode och med förhöjda behörigheter, som du får efter UAC-prompten..

 

Men kort sagt:

 

Du startar "lusrmgr.msc" (svarar ja på UAC-prompten)

Högerklicka på vänstra "Användare", skapa ett nytt konto...

Klicka sedna på "grupper" och Ta bort detta konto från gruppen Administratörer

Och kontrollera/bekräfta att kontot är medlem av gruppen "Användare"..

 

Logga in med kontot och du kör som "användare"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Alla användare!

 

Jag är ledsen men jag har ingen aning vad UAC-Promt eller grupper är för någonting?

Windows7 var förinstallerat när jag köpte datorn ny, och jag vet inte om några lösenord eller användarnamn för att logga in, jag trycker bara på mitt namn när skärmen kommer upp och jag har administratörrätt och kan installera och avinstallera program vilket jag vill fortsätta med.

 

Men är det inte bara att skapa ett konto som för en annan familjemedlem med begränsad behörighet och så använda det när man surfar?

 

Hälsningar BillyDeKid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Alla användare!

 

 

Men är det inte bara att skapa ett konto som för en annan familjemedlem med begränsad behörighet och så använda det när man surfar?

 

Hälsningar BillyDeKid

 

Visst är det så. Nu har jag visserligen Vista, men det lär väl vara liknande. Öppna Kontrollpanelen-Användarkonton och sedan "Hantera ett annat konto". Sedan "Skapa ett nytt konto".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...