Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logiken bakom överskott av näringsverksamhet?


happyfejs

Rekommendera Poster

Kan någon förklara logiken om detta för mig?

 

Utan att ha fyllt i nått i årets deklaration så visar den att jag betalat 14 000 för mycket i skatt, vilket mycket väl kan stämma då jag betalat mer varje månad medvetet. När jag sedan fyller i att jag har ett överskott på 89 000 i min näringsverksamhet(handelsbolag) som jag driver vid sidan om ska jag helt plötsligt betala ca 26 000 kronor?!? får inte logiken att stämma där riktigt, betyder det att jag ska betala 40 000 i skatt av de 89 000 jag tjänat i näringsverksamheten? Känns som att man skulle betala ca 30% av den summan? inte närmare 50% :S

Hur funkar det?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Varför inte kontakta skatteverket? De bör kunna reda ut detta på ett korrekt sätt.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat den vägen några gånger, fick nog sist efter att ha suttit i kö i 20 minuter och kommer fram till någon som pratade halvt danska, det samtalet gjorde mig inte direkt klokare! Men jag kommer absolut dubbelkolla med skatteverket, tänkte man kunde få lite mer kött på bena först :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kan någon förklara logiken om detta för mig?

 

Utan att ha fyllt i nått i årets deklaration så visar den att jag betalat 14 000 för mycket i skatt, vilket mycket väl kan stämma då jag betalat mer varje månad medvetet. När jag sedan fyller i att jag har ett överskott på 89 000 i min näringsverksamhet(handelsbolag) som jag driver vid sidan om ska jag helt plötsligt betala ca 26 000 kronor?!? får inte logiken att stämma där riktigt, betyder det att jag ska betala 40 000 i skatt av de 89 000 jag tjänat i näringsverksamheten? Känns som att man skulle betala ca 30% av den summan? inte närmare 50% :S

Hur funkar det?

 

Tack på förhand

 

 

Förutom skatt, betalar man egenavgifter (motsv arbetsgivareavgifter) på 28,97 %.

Se skatteverkets hemsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du driver ju ett företag, och då blir det ju ett antal olika avgifter som man åker på.

Och detta är ju bra att i god ha koll på, så man inte åker på någon kvarskatt eller så.

 

Det låter ju som att du sköter företagets ekonomi själv också, då kanske det är läge att läsa på lite, det är inte alltid så lätt detta med det ekonomiska i ett företag, finns fallgropar om man inte ser upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltid betala arbetsgivaravgift på vad du tjänar och den är 31,4%.

89000-89000/1,314=89000-68000=21000kr

Sedan ska du betala skatt på återstående 68000kr, låt säga 28% dvs 19000kr, summa 40000kr.

Som jag får fram det.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/beloppprocent/2010.4.76a43be412206334b89800047590.html#Arbetsgivaravgift

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltid betala arbetsgivaravgift på vad du tjänar [...]

Eller, som Mr Andersson redan sagt, egenavgifter om det rör sig om en enskild firma.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, insåg det ganska snabbt efter att jag skrivit att det var egenavgifterna som jag inte tänkt på!

Är första året jag haft lite högre vinst och därav märkt av det mer :)

 

Blir till att spara ett år nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...