Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL


IntruderCT

Rekommendera Poster

Hejsan, jag visste inte vart jag skulle lägga denna tråden men eftersom närverkskortet verkar ha något med detta och göra så lägger jag det här.

 

jag får flera gånger/dag "blue screen" meddelande där det står "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" det brukar hända cirka 10-20 minuter efter att jag startat datorn och har börjat surfa på nätet.

Jag har märkt att om jag inaktiverar nätverkskortet så funkar allt som det ska och jag får inget "blue screen" men då kan jag inte heller gå in på internet...

 

Jag har försökt att installera om drivrutinerna för mitt nätverkskort och försökt nergraderat det och uppgraderat det till den nyaste versionen. inget hjälpte

 

Jag har varit i kontackt med Dell support men dom ville inte hjälpa mig eftersom jag bytt operativsystem till Windows 7 (hade Xp innan när jag köpte) :(

 

Jag har försökt mixtra med inställningar på kortet också men inget hjälpte där heller så nu vet jag inte vad jag ska hitta på därför vänder jag mig till er :)

 

 

Nätverkskortet jag har är ett integrerat Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller med drivrutin 1.0.0.18 datum 2009-08-23

 

jag har moderkortet: Asus P5QLD PRO

Windows 7 Ultimat

4Gb RAM

Intel core 2 duo E6700

 

det är allt jag kommer på just nu, skulle ni behöva mer så fråga :)

 

Tack på förhand B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där felet brukar uppstå då komponenter delar samma adress i datorn. En dator har adresser till samtliga komponenter. Men dom är ganska begränsade och du kan ha fler komponenter än adresser. Typ. Exakt vilken komponent som har kommit i konflikt med ditt nätverkskort vet jag inte. Prova att i startmenyn knappa device eller enhet beroende på om du har svensk eller engelsk windows.

 

Då bör du få upp device manager (enhetshanteraren). Där kanske du kan se vad som är rapporterat som fel, vissa enheter kommer ha ett gult utropstecken vid sig. Vilka enheter är det?

 

Själv hade jag ett fel där mitt nätverkskort och min dvd-spelare hade kommit i konflikt med varandra. Så jag kunde bara surfa på nätet om jag inte hade en skiva i spelaren. Det löste jag genom att öppna datorn och flytta på nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där felet brukar uppstå då komponenter delar samma adress i datorn. En dator har adresser till samtliga komponenter. Men dom är ganska begränsade och du kan ha fler komponenter än adresser. Typ. Exakt vilken komponent som har kommit i konflikt med ditt nätverkskort vet jag inte. Prova att i startmenyn knappa device eller enhet beroende på om du har svensk eller engelsk windows.

 

Då bör du få upp device manager (enhetshanteraren). Där kanske du kan se vad som är rapporterat som fel, vissa enheter kommer ha ett gult utropstecken vid sig. Vilka enheter är det?

 

Själv hade jag ett fel där mitt nätverkskort och min dvd-spelare hade kommit i konflikt med varandra. Så jag kunde bara surfa på nätet om jag inte hade en skiva i spelaren. Det löste jag genom att öppna datorn och flytta på nätverkskortet.

 

Hej, Jag har gjort så som du sagt och gått in på enhetshanteraten men tyvärr finns där ingen enhet med ett gult utropstecken fanns det något mer du gjorde när du hade detta problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har gjort så som du sagt och gått in på enhetshanteraten men tyvärr finns där ingen enhet med ett gult utropstecken fanns det något mer du gjorde när du hade detta problemet?
Gammal hederligt detektivarbete. Jag märkte att min nätanslutning ibland slutade fungera. Och tillslut kom jag på att det var dvd-spelaren som var boven. Och jag har för mig att jag öppnade datorn och flyttade nätverkskortet till en annan plats i den.

 

Men det kommer du inte att kunna göra om du har ett inbyggt nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal hederligt detektivarbete. Jag märkte att min nätanslutning ibland slutade fungera. Och tillslut kom jag på att det var dvd-spelaren som var boven. Och jag har för mig att jag öppnade datorn och flyttade nätverkskortet till en annan plats i den.

 

Men det kommer du inte att kunna göra om du har ett inbyggt nätverkskort.

 

nej jag har ju inbyggt som jag skrev :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något annat anslutet? Skrivare, scanner, ipod? Om du har något anslutet, prova dra ut allt som du inte behöver för stunden. Se till att bara tangentbord + mus är anslutet. (och skärm naturligtvis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något annat anslutet? Skrivare, scanner, ipod? Om du har något anslutet, prova dra ut allt som du inte behöver för stunden. Se till att bara tangentbord + mus är anslutet. (och skärm naturligtvis)

 

Det verka som om detta fucka! Jag har inte fått blue screen än i alla fall :) Tack så mycket för hjälpen! :pfasmiley:

Det måste ha varit skrivaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skämmta bara med dig... Det är inte alls åtgärdat, den håller fortfarande på som vanligt bara att det dröjde längre tid nu innan men nu är det lika ofta igen

 

Jag kan tillägga att när jag får "blue screen" står det även något om "tcpip.sis" följt av tecken och siffror

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ZoneAlarms brandvägg? I så fall avinstallera den. Tipset från http://www.vistax64.com/vista-general/139531-driver_irql_not_less_or_equal-tcpip-sys.html

 

Varifrån hämtar du drivrutinerna för nätverkskortet? Är det från Dell?

 

http://windows7forums.com/blue-screen-death-bsod/39982-bsod-stop-tcpip-sys-0x000000d1-driver_irql_not_less_or_equal-intel-proset-wireless-drivers.html med några olika tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ZoneAlarms brandvägg? I så fall avinstallera den. Tipset från http://www.vistax64....-tcpip-sys.html

 

Varifrån hämtar du drivrutinerna för nätverkskortet? Är det från Dell?

 

http://windows7forum...ss-drivers.html med några olika tips

 

jag har inte Zone alarm, jag har PC tools internet Security installerat

 

Drivrutinerna har jag hämtat på dells sida samt på Atheros egna hemsida :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar ju inte att pröva med hur det uppför sig utan PC Tools program eftersom nu någon ansåg att det blev bra utan ZoneAlarms brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar ju inte att pröva med hur det uppför sig utan PC Tools program eftersom nu någon ansåg att det blev bra utan ZoneAlarms brandvägg.

 

Det va PC tools som va problemet! :) för när jag inaktivera det så gick min dator fel fritt under en hel natt :P jag har tagit kontakt med support nu och dom håller på att jobba med det :) jag hoppas att dom kommer fram till en lösning! annars är det bara att radera det och då ska jag få pengar tillbaka för dom 2 licenserna som jag köpt av dom :) eller det borde jag ju? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att du borde få tillbaks pengarna om programmet gör så att datorn kraschar, men vi får väl hoppas att de kan lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Det där felet brukar uppstå då komponenter delar samma adress i datorn. En dator har adresser till samtliga komponenter. Men dom är ganska begränsade och du kan ha fler komponenter än adresser. Typ. Exakt vilken komponent som har kommit i konflikt med ditt nätverkskort vet jag inte. Prova att i startmenyn knappa device eller enhet beroende på om du har svensk eller engelsk windows.

 

Då bör du få upp device manager (enhetshanteraren). Där kanske du kan se vad som är rapporterat som fel, vissa enheter kommer ha ett gult utropstecken vid sig. Vilka enheter är det?

 

Själv hade jag ett fel där mitt nätverkskort och min dvd-spelare hade kommit i konflikt med varandra. Så jag kunde bara surfa på nätet om jag inte hade en skiva i spelaren. Det löste jag genom att öppna datorn och flytta på nätverkskortet.

 

Hej!

Jag har ungefär samma problem som TS och kan se några enheter med gula utropstecken i min enhetshanterare men vet inte exakt vad dom betyder eller hur dom ska åtgärdas.

 

Under Nätverkskort är det gult på "Microsoft 6to4 Adapter" & "Microsoft 6to4 Adapter #2".

 

Under Systemenheter är det gult på "IR-baserade konsumentenheter".

 

Under USB-styrenheter är det gult på "eHome infrared Reciver (USBCIR".

 

Jag är kass på allt sånt här men undrar, vad detta betyder och om det går att fixa själv?

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Hoppas det är lugnt att jag återupplivar tråden, hittade den när jag googlade efter lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej baeka!

 

Jag har uppfattat det som att du får blåskärmar med DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL då och då i Windows 7.

Står det något filnamn efter raden som börjar med STOP?

 

Gällande nätverkskortet undrar jag om du har inaktiverat TCP/IP v6 i inställningarna för nätverkskortet. Om du har gjort det så aktivera det i stället.

 

De andra två meddelar att det är problem med drivrutinen för IR-mottagaren eller att den saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Nej förlåt det är ju Vista jag har, tänkte inte på det!

 

Det står inget direkt efter STOP? Bara två rader med siffror strax nedanför.

 

TCP/IP v6 har jag inte inaktiverat vad jag vet...

 

Dom andra två har jag inaktiverat, gissar att dom inte behövs så mycket då inget är inkopplat där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo har försökt med dom tidigare tipsen, försöker med BlueScreenView nu men den är lite svår att sätta sig in i bara...

 

Har förövrigt även fått upp meddelande om att startreparationen inte kunde fixa problemet (kör felsäkert läge nu) och att jag skulle ta kontakt med tillverkare eller nåt sånt, det kanske vore lika bra att göra det? Datorn har ju några år på nacken nu, 2008 tror jag det var jag köpte den... men är det värt pengarna tro? Vart är bäst att vända sig i så fall, någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får felmeddelande när det gäller startreparation kan det vara så att hårddisken är dålig. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Tveksamt om det lönar sig att lämna in datorn på en verkstad om den är fem år gammal, men du kan själv göra några tester för att kolla upp vissa saker. Det första en verkstad skulle göra är troligen att installera om Windows och det kan du också göra själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, stod direkt något om att "all data will be lost" typ... så jag avbröt. :(

 

Det är ju just bara datan på datorn jag är rädd om, så vad ska man göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som ändå läste flera gånger för att verkligen förstå hur det skulle funka... :blush: heheh!

 

Dock måste jag få datorn att fungera för att kunna installera/köra programmet, det går ej i felsäkert läge. Startar jag "normalt läge" så blir det bara blue screen direkt. Vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...