Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Låsa" kalkyler/ordrar


Colle_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en databas i vilken man kan skapa ett kalkylunderlag och sedan skriva ut offert, avtal, arbetsorder m.m.

Man kopplar bl.a. till artiklar från tblArtiklar till kalkylunderlaget, tblKalkyler.

 

Men jag har ett problem: när jag har skrivit ut en offert vill jag inte att den längre ska påverkas av eventuella prisändringar i tblArtiklar eftersom priset för offerten är spikat.

 

Hur kan jag göra det?

 

 

Tack påförhand

/Carl-Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Kort svar:

Ser till att det finns fält i tabellerna där dessa data lagras.

"Normalt" gör man oftast beräkningar i frågor eller rapporter eftersom man inte vill lagra data som beräknas i tabeller men detta tillhör ett av undantagen

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege har, som oftast, helt rätt. Om du i övriga funktioner använder aktuellt värde (från tblArtiklar) så måste du lagra offertvärden specifikt i kalkylunderlaget.

Kan ju även vara bra att använda ett fält med boolskt värde för att markera huruvida offerten är "spikad" ev. även datum för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar. Jag förstår principen, ska bara lura ut hur man gör det rent praktiskt också =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Cege har, som oftast, helt rätt. Om du i övriga funktioner använder aktuellt värde (från tblArtiklar) så måste du lagra offertvärden specifikt i kalkylunderlaget.

Kan ju även vara bra att använda ett fält med boolskt värde för att markera huruvida offerten är "spikad" ev. även datum för detta.

 

 

Hej. Har suttit och pillat nu men har inte lyckats lösa mitt problem. Jag förstår principen med att man hämtar ett värde (typ produkt ID, pris, o.s.v.) från en tabell till en annan. Men hur får jag den tabell nr 2 att bara spara datan utan att ständigt uppdatera informationen från tabell nr 1?

 

Jag har en tabell som heter tblArtiklar, tblArtiklarPerKalkyl och tblKalkyler. tblArtiklarPerKalkyl innehåller KalkylID, ArtikelID samt Kvantitet. Den kommer också behöva innehålla en del annat som är tidsberoende. Men hur lägger jag upp det för att den inte ska hela tiden uppdatera värdena från tblArtiklar, utan spara dom som dom är vid tillfället dom skapas?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...