Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika typer av kunder i samma kalkylunderlag


Colle_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att bygga en databas för att bl.a. kunna skapa kalkyler åt en markanläggninsfirma.

Jag har en tabell, tblKalkyler, som hämtar info från ett gäng andra tabeller, t.ex. artiklar, skapare, standardtexter o.s.v.

 

Jag hämtar även in kunder i den tabellen. Kruxet är att jag har två tabeller för kunder, en för privatkunder och en för företagskunder, och dessa ser av naturliga skäl olika ut. Den ena har ett orgnummer, företagsnamn, kontaktperson m.m. medans den andra har personnummer, förnamn, efternamn o.s.v.

 

Jag vill på något sätt kunna slå samman dessa så att jag i kalkylen sedan kan välja en kund oavsett vilken typ det är.

 

Har någon något förlag om hur man kan göra det? Måate jag ha två tabeller för privat- och företagskalkyl och koppla till alla stödtabeller till båda två?

 

 

Tack!

/Carl-Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej hej

 

Jag skulle "i normalfallet" ha en enda tabell med alla kunder. Separera dom med ett fält som definierar om dom är företags- eller privatkunder. Troligen Ja/Nej ruta alternativt texten Företagskund resp. Privatkund. OrgNr och Personnummer är unika och har samma "syntax" så borde fungera bra som primärnyckel oavsett kundtyp. "Företagsnamn" för privatkunder som Förnamn Efternamn.

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

 

Jag skulle "i normalfallet" ha en enda tabell med alla kunder. Separera dom med ett fält som definierar om dom är företags- eller privatkunder. Troligen Ja/Nej ruta alternativt texten Företagskund resp. Privatkund. OrgNr och Personnummer är unika och har samma "syntax" så borde fungera bra som primärnyckel oavsett kundtyp. "Företagsnamn" för privatkunder som Förnamn Efternamn.

 

// Cege

 

Hej och tack för svaret. Jag har varit inne på det spåret. Frågan är hur jag får access att snappa upp endast dom fält som är intressanta för respektive typ av kund. Om jag t.ex.väljer företagskund så vill jag ju inte ha med för- och efternamn t.ex. när jag skapar formulär och rapporter. Jag vill ju trots detta kunna skapa kalkyler för både privat- och företagskunder i samma formulär, men om jag väljer privatkund så ska jag t.ex. inte kunna fylla i företagsnamn o.s.v.

 

Ursäkta mitt lekmanamässiga språk, jag är ganska ny på access.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej hej

Inget exakt svar på det du vill men jag är säker på att det går med kod.

Antag att du har en kryssruta som är Ja om det är en företagskund

 

Du skriver kod typ ...

 

If "kryssrutan" = Nej = True Then

Then Me.NamnetpåkontrollensominnehållerFörnamn.Visibile = True

Else

Then Me.NamnetpåkontrollensominnehållerFörnamn.Visibile = False

End If

 

Du testar alltså OM det är en företagskund eller privatkund, OM det är en företagskund så visas inte de kontroller där du skriver in för- resp efternamn.

 

Skall också säga att det finns andra som är BETDYLIGT bättre än vad jag är på att skriva kod så du får se ovanstående som en grov approximation, men går gör det :-)

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Inget exakt svar på det du vill men jag är säker på att det går med kod.

Antag att du har en kryssruta som är Ja om det är en företagskund

 

Du skriver kod typ ...

 

If "kryssrutan" = Nej = True Then

Then Me.NamnetpåkontrollensominnehållerFörnamn.Visibile = True

Else

Then Me.NamnetpåkontrollensominnehållerFörnamn.Visibile = False

End If

 

Du testar alltså OM det är en företagskund eller privatkund, OM det är en företagskund så visas inte de kontroller där du skriver in för- resp efternamn.

 

Skall också säga att det finns andra som är BETDYLIGT bättre än vad jag är på att skriva kod så du får se ovanstående som en grov approximation, men går gör det :-)

 

// Cege

 

 

Grymt! Tack för hjälpen... får laborera med det ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Så här tex:

' Ändra synlighet beroende på kundtyp (privatperson/företag)
Private Sub Form_Current()
 ' Fält för privatpersoner
 txtFornamn.Visible = Not chkIsCompany
 txtEfternamn.Visible = Not chkIsCompany
 ' Fält för företag
 txtForetagsnamn.Visible = chkIsCompany
End Sub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...