Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn krånglar, lämna tillbaka?


Limneson

  

3 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad skulle ni gjort?

    • Haft den kvar
      0
    • Lämnat tillbaka


Rekommendera Poster

Köpte en MSI GX660 15,6" i5-460M1920x1080/500GB/4/HD5870 , förra veckan.

En demoversion för 8k, ingick datorväska, mus och assasins creed 2.

 

Länk:

https://www.inet.se/artikel/1969757/msi-gx660

 

Den har hängt sig och stänger ner programmet några gånger både när jag surfar och lirar wow.

I felmeddelandet när jag spelar wow nämns Error #321.

 

När jag lirat wow på polarens HP, har det aldrig inträffat, och den datorn har betygligt sämre prestanda och är 2 år gammal.

Vill att datorn ska hålla några år.

 

Så vad tycker ni, ska man behålla datorn eller satsa på att lämna tillbaka den och skaffa en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag skulle gå tillbaka till säljaren och reklamera felet.

Det kan ju iof sig bero på att drivrutiner i dator ej är uppdaterade.

Men vad menar du med "demoversion", spelet, datorn?

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag skulle gå tillbaka till säljaren och reklamera felet.

Det kan ju iof sig bero på att drivrutiner i dator ej är uppdaterade.

Men vad menar du med "demoversion", spelet, datorn?

 

Mvh

Mats H

 

Datorn är ett demo ex, den har alltså stått i butiken och kunnat prövas av andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ta den tillbaka till säljaren och reklamera den.

Om den är använd av andra så finns ju risken att den inte är som den skall vara vid ett nyköp.

Fick du några "speciella villkor" av säljaren pga att det var ett demoex? Som att att garantin gäller inte osv.?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter att jag svarade på inlägget, krashade datorn. Stog att den "stängts av för att skyddas".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ta den tillbaka till säljaren och reklamera den.

Om den är använd av andra så finns ju risken att den inte är som den skall vara vid ett nyköp.

Fick du några "speciella villkor" av säljaren pga att det var ett demoex? Som att att garantin gäller inte osv.?

Mvh

Mats H

 

Jo samma som vid ett nyköp, 30 dagar öppet köp, 1 år garanti från affären och 2 år från msi.

Om man nu ska reklamera, vad kan man förvänta sig att dom ska göra? Kanske är bättre att bara lämna tillbaka den på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till säljaren och reklamera den.

Om möjligt ta lite foton av krascherna och bränn fotona på en CD och ha med dig. Inte bara snack, tydliga bevis på vad som händer. Har gett önskat resultat de två gånger jag använt fotometoden.

 

Och av de 4 bärbara jag haft på jobbet så hade en spricka i moderkortet. Direkt vid leverans. Yttrade sig i att den tappade datum från en dag till nästa.

Så vid första garantiservicen byttes BIOS batteriet.

När jag fick tillbaka den hade den tappat datum.

Vid andra servicebesöket konstaterade de spricka i moderkortet. Nytt moderkort.

Så det behöver inte vara nått obetydligt fel på drivare.

 

Det är väl inte så att den överhettar? Fläktfel?

HD5870 är ju ett super snabbt grafikchip för en bärbar.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

(Kan behöva kylplatta och får absolut inte stå på mjukt underlag.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till säljaren och reklamera den.

Om möjligt ta lite foton av krascherna och bränn fotona på en CD och ha med dig. Inte bara snack, tydliga bevis på vad som händer. Har gett önskat resultat de två gånger jag använt fotometoden.

 

Och av de 4 bärbara jag haft på jobbet så hade en spricka i moderkortet. Direkt vid leverans. Yttrade sig i att den tappade datum från en dag till nästa.

Så vid första garantiservicen byttes BIOS batteriet.

När jag fick tillbaka den hade den tappat datum.

Vid andra servicebesöket konstaterade de spricka i moderkortet. Nytt moderkort.

Så det behöver inte vara nått obetydligt fel på drivare.

 

Det är väl inte så att den överhettar? Fläktfel?

HD5870 är ju ett super snabbt grafikchip för en bärbar.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

(Kan behöva kylplatta och får absolut inte stå på mjukt underlag.)

 

 

Står på ett träbord, så borde inte vara något problem med underlaget.

Tack för tipset om att foto, ska ta och göra det vid nästa tillfälle.

 

har själv inga erfarenheter med reklamerning, och hur dom skulle åtgärda felet.

Vad innebär önskat resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

eftersom det är ett nyköp, så bättre att att få pengarna tillbaka eller få en motsvarande dator om du annars är nöjd med den.

Troligen kommer de att prova med att du skall lämna in den på reparation, vilket inte är vad man gör med en ny produkt, tycker jag.

Stå på dig!

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser också att man i ett sådant här när det gäller ett demo exempel, att man inte ska godta ett reparationsförsök, som Mats H säger, man vet aldrig vad kunderna har gjort med den.

 

Har du öppet köp i 30 dagar, stå på dig, begär köpet tillbaka, en annan dator kanske om du för övrigt tycker butiken är okej, eller pengarna tillbaka, och gå till en annan butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Demoköp innebär ju ofta att man får ner priset rejält, men inte alltid. Har också hört att man lurat ungdomar på detta fula sätt, när dom ser att personen är sugen på köp, så säger man att det är sista exemplaret och kan då pytsa ut en dålig pryl. Behöver ju inte vara en dator. Mitt tips blir samma som övriga, lämna tillbaka och kräv pengarna tillbaka.

 

Elgiganten tar också tillbaka provade saker, allt från kameror till datorer, så risken är stor när man handlar hos dom, att man får en använd pryl. Dom är annars bra att ha att göra med. Detta förfaringssätt, är dom väl ganska ensamma om, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...