Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kom inte in i Windows


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det hände mig igår att jag inte kom in i Windows. (Har Windows 7 64 bit med SP1). Jag blev stående i Windowsloggan och ingenting hände. Jag tryckte till slut på burkens "startaom-knapp" och när jag passerat bios-/moderkortsloggan kom den svarta skärmen upp med två alternativ:

1/ Reparation/återställning - rekommenderas (Lite osäker på exakt vad det stod, men det gick ut på det i alla fall.)

2/ Starta Windows normalt.

Jag gjorde som det rekommenderades, men det hjälpte inte. När jag hamnade i Windowsloggan stod det still. Ny omstart. Samma fråga och jag valde det rekommenderade. Då fick jag beskedet att jag kunde låta Windows göra en systemåterställning och jag accepterade det. En ruta med följande text kom upp efter en stund:

"Problemhändelse: Startup Repair Offline"

Problemsignatur 1: 6.1.7600.16385

Problemsignatur 2: 6.1.7600.16385

Problemsignatur 3: unknown

Problemsignatur 4: 21200749

Problemsignatur 5: Auto FailOver

Problemsignatur 6: 2

Problemsignatur 7: No Root cause

OS-vers. 6.1.7600.2.0.0.256.1

Språkvers.id 1053

........"

Därefter en ruta som frågade mig om jag ville skicka felmeddelande till Microsoft!!!! (Platsar kanske i humoravdelningen nån'stans?)

Så där höll det på ett antal gånger. Så tänkte jag att det kanske är bäst att ringa Microsoftsupporten eftersom jag faktisk har köpt mitt OS separat. Men supportmöjligheten hade upphört, vilket jag fick reda på först efter minst 20 minuters utfrågning där man först och främst ville försäkra sig om att jag hade en laglig version av W7. Den är så laglig den kan bli.

Ny omstart med knappen på burken och jag kom in i Windows!Hittade inget som indikerade fel i Loggboken, konstigt nog!

Nå, vad kan detta felmeddelande betyda? Inget anmärkningsvärt hade inträffat dagen innan - vare sig i hård-eller mjukvara. Hade inte lagt in något nytt program eller installerat någon ny pryl. MEN...., jag satte för första gången, in ett minneskort för systemkamera i minneskortläsarens usb-kontakt. Glömde därefter klicka på säker avstängning - drog bara ut usb-kontakten. Kan detta ha orsakat startproblemen dan därpå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Nå, vad kan detta felmeddelande betyda? Inget anmärkningsvärt hade inträffat dagen innan - vare sig i hård-eller mjukvara. Hade inte lagt in något nytt program eller installerat någon ny pryl. MEN...., jag satte för första gången, in ett minneskort för systemkamera i minneskortläsarens usb-kontakt. Glömde därefter klicka på säker avstängning - drog bara ut usb-kontakten. Kan detta ha orsakat startproblemen dan därpå?

Säker borttagning är standardprincip (=inaktiverad skrivcache) så om du inte aktiverat Windows skrivcache för USB-enheten ska detta inte ha någon inverkan. Och även om du tagit bort en skrivcachad USB-enhet utan att klicka på "Säker borttagning av maskinvara" har jag svårt att tänka mig att det skulle orsaka de fenomen du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...